Soselele Romaniei au devenit punct de atractie pentru straini. Asta in sensul ca o reparatie sau o modernizare de drum national romanesc inseamna pentru companiile de constructii din vest castiguri mari cu eforturi minime.

Fiindca nu exista prevederi care sa clarifice situatia, peste 90 la suta dintre licitatiile organizate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) din cadrul Ministerului Transporturilor pentru mari lucrari de constructii si modernizari de infrastructura sunt castigate de

societati straine care bat de la distanta companiile autohtone. Tocmai conditiile impuse de autoritati, in caietele de sarcini, sunt de natura sa-i favorizeze pe straini.

Numai ca - dupa preluarea contractelor - strainii apar in teren cu utilajele si logistica „autohtonilor"! Si nu de putine ori au aparut cazuri in care in teren lucrau tocmai perdantii licitatiilor, sub tutela strainilor castigatori.

Dintr-o astfel de afacere, societatile straine castiga aproximativ 90 la suta din valoarea contractului, restul fiind platit romanilor care lucreaza in baza unor contracte de chirie cu castigatorii. Iar statul roman incaseaza doar TVA-ul, fiindca impozitul se duce in tara de unde provine castigatorul.

DN1 este exemplul forte. Aici, pe doar cativa km, „lucreaza" trei societati straine. De la Aeroportul Baneasa si pana la Podul Otopeni soseaua a fost preluata pentru imbunatatiri si largire de Lena Engenharia E Construcoes.

Este un holding din Portugalia cu diferite obiecte de activitate si care are afisate pe Internet lucrari de constructii in Romania, Bulgaria si pe continentul African. De la podul Otopeni si pana la iesirea din orasul ilfovean (vreo 5 km), DN-ul a intrat sub „stapanirea" Alpine Mayreder - o societate austriaca.

Iar in dreptul Aeroportului Henri Coanda soseaua si inclusiv noua pasarela sunt „lucrate" de Astaldi din Italia. Asta doar pe hartia contractului semnat la Ministerul Transporturilor in 2005 si in care se mentioneaza si plata pentru modernizarea si largirea bucatii din DN1: 26,8 milioane euro!

Realitatea e insa alta. Pe bucata de drum national intrata in grija celor trei societati straine poti sa vezi la lucru utilaje si muncitori ai unor societati romanesti.

Pe cei cativa de kilometri din zona Aeroportului Baneasa (aria portughezilor) se lucreaza cu masini ale romanilor de la Gecor si excavatoare de la CCCF.

Articol integral in Gandul

de Loredana VOICULESCU, Razvan POPA