Pentru multi intreprinzatori mici si mijlocii, PR-ul este inca un moft pe care si-l permit doar cei care n-au ce face cu banii. Atata vreme cat nu pot introduce in contabilitate decat cheltuielile pentru PR, nu si veniturile, acesta pare mai abstract ca metafizica. PR-ul nu vinde imediat precum promotiile si publicitatea, rezultatele nu se vad in cifre.

PR-ul se vede in faptul ca firma are o buna reputatie pe piata si, in cele din urma, se ridica in mod sanatos si sigur printre alte sute de mii de firme, fara a apela la retete spectaculoase.

Previziunile legate de integrarea europeana sunt sumbre pentru IMM-uri. Putem sa ne facem o idee despre ce le asteapta daca ne gandim ca, dupa integrare, in Ungaria au disparut 50% din acestea, iar in Polonia 70%.

Se poate spune ca, in momentul de fata, micii intreprinzatori au doua variante: sa astepte resemnati falimentul sau sa-si faca planuri de depasire a situatiei si poate chiar sa profite de pe urma aderarii.

IMM-urile sunt cele mai amenintate din cauza faptului ca sunt in plina dezvoltare si nu au resurse financiare care sa le permita sa treaca peste o cadere sau o criza. Comunicarea (sau absenta ei) ar putea fi, in aceste conditii, unul dintre criteriile care decid cine moare si cine traieste, este de parere Cristian Ungureanu, director general Grupul Doi.

Perspectiva aderarii aduce cu ea riscul ca firmele nou-intrate pe piata, avand avantajul competitional in domeniul comunicarii, sa ocupe mult mai rapid piata. Firmele europene vor impune noi standarde de imagine pe piata romaneasca, carora IMM-urile vor trebui sa le faca fata pentru a ramane in competitie.

Indiferent de cat de bune vor fi serviciile sau produsele unei firme, in competitia pe piata promovarea se va dovedi un atu veritabil. Strategiile de imagine, imbunatatirea comunicarii interne, promovarea in spatiul virtual pot fi mijloace prin care firmele romanesti vor putea face diferenta, considera Bianca Preda.

Pe de alta parte, sunt multi antreprenori care se gandesc ca in 2007 businessul lor s-ar putea sa fie de vanzare. Or, in acest context este clar ca trebuie sa se gandeasca la comunicare orientata spre potentiali cumparatori, care pot fi competitorii existenti deja pe piata sau companii internationale ce vor veni.

Ceea ce incearca sa faca este sa-si creeze o reputatie mai buna decat a competitorilor, care sa-i recomande pentru o vanzare, este de parere Sorana Savu, Senior Partner Premium Communications.

Cine are nevoie de PR?

Majoritatea companiilor se afla in acest moment intr-o stare de „ne-comunicare activa“, ceea ce creeaza de multe ori o perceptie gresita despre ce fac ele bun sau rau. Comunici ceva chiar si atunci cand nu faci nimic. Cand primesti un e-mail si nu raspunzi, ii comunici expeditorului ca nu prea te intereseaza ce ti-a scris, spune Eliza Rogalski, PR Manager Tempo Advertising.

Foarte multe firme de pe piata inca nu au un site de prezentare, o adresa de e-mail, iar afacerile se fac prin cunostinte si recomandari.

Ne-am obisnuit sa apelam la consultanta specializata numai in situatii de criza, pe care le rezolvam prin panaceul publicitate, care e de fapt un surogat costisitor si, de cele mai multe ori, ineficient, cand ar fi mult mai ieftina o comunicare planificata, permanenta si onesta, considera Bianca Preda, Managing Partner BiG Media Relatii Publice.

Sunt insa deja multe firme mici si mijlocii care se maturizeaza si renunta la mentalitatea „merge si asa“, businessul cere o comunicare coeenta, iar managerii sunt din ce in ce mai deschisi in a actiona in acest sens. Orice companie are nevoie de o comunicare coerenta si eficienta cu clientul final, cu partenerii de afaceri, practic cu orice public cu care interactioneaza.

Daca vorbim despre indicii privind „nevoia urgenta de PR“ - de cele mai multe ori ne referim la o situatie de criza, iar PR-ul nu trebuie privit ca „un bisturiu“, ci ca un mod sanatos si constant de a comunica pentru a-ti dezvolta afacerea, afirma Raluca Schirger, General Manager Image Factory.

Articol integral in Saptamana Financiara