Consumul de bere in Romania se face preponderent acasa, releva statisticile furnizate de producatorii independenti de bere din tara noastra. Astfel, in proportie de doua treimi berea vanduta in Romania se bea acasa si doar 35% se vinde prin baruri si restaurante.

Tendinta este apropiata de cea inregistrata in tarile nordice si profund diferita fata de situatia contabilizata in centrul si vestul Europei.

Cei mai mari amatori de bere bauta la carciuma sunt irlandezii (cu 76% din consumul total), urmati de locuitorii din Africa de Sud (cu 70% din total consum). Vanzari importante de bere prin baruri si restaurante mai inregistreaza Marea Britanie (60%), Belgia (55%), Noua Zeelanda (53%) si Ucraina (50%). La polul opus, in Lituania doar 12% din berea vanduta se bea la bar.

Caracterul sezonier al consumului, atenuat

Pana in urma cu foarte putini ani, berea era considerata de producatorii romani ca fiind un produs cu un puternic caracter sezonier, venirea toamnei insemnand aducerea vanzarilor la cote nesemnificative.

Cele patru multinationale producatoare de bere din tara noastra au anuntat recent continuarea trendului din 2005 in ceea ce priveste cresterea consumului de bere in sezonul rece.

Cei patru (Brau Union, Interbrew, United Romanian Breweries Bereprod Romania si Ursus Breweries) au raportat vanzari in primul trimestru de 1,856 milioane de hectolitri, cu 16% mai mari decat in perioada similara a anului trecut.

Mai mult, cresterea in luna februarie a fost de 28%. Multinationalele pun aceasta tendinta pe cresterea in continuare a popularitatii PET-ului. Potrivit unor date din piata, dintre cei patru cel mai puternic a crescut Interbrew (cu 40%), urmat de Tuborg (aproape 22%).

Brau Union pare sa-si revina din seria anilor negri si tinde spre o crestere de peste 12 procente, iar Ursus Breweries se apropie de 10 procente.

Pe de alta parte, vanzarile mai multor producatori independenti au inregistrat si ele cresteri substantiale, in unele cazuri depasind procentual valorile contabilizate de multinationale.

European Food a atins un ritm de crestere pe primul trimestru al anului de circa 46% (ceea ce-l face sa imparta cu Interbrew pozitiile 3-4 in topul vanzarilor), iar Bere Mures se apropie de o crestere de 30%, luptand cu Tuborg pentru pozitiile 5-6 din top.

De asemenea, producatorul galatean Martens pare sa revina intr-o zodie fasta, anuntand o crestere de circa 23 de procente. Probabil cel mai mare procent de crestere (peste 70%) l-a inregistrat Bere Satu Mare.

Mai putin alcool din bere

Statistic, ponderea consumului de alcool provenit din berea bauta in medie de fiecare roman este usor sub valorile inregistrate de celelalte tari europene. Astfel, doar 3,55 litri din alcoolul consumat in medie de fiecare roman anual (dintr-un total de circa 9,25 litri) provin din bere.

In Marea Britanie, peste jumatate din consumul anual (4,95 din 9,04 litri) vine din bere, iar un procent si mai ridicat se inregistreaza in Cehia (7,9 litri dintr-un total de 12,5). In Finlanda, cu un consum mediu anual de 13,37 litri de alcool pe locuitor, circa o treime din alcool (4,2 litri) provine din bere.