Festivalul Ad’Or pe ultima suta de metri

de     Cotidianul
Vineri, 19 mai 2006, 0:00



Miine va avea loc finala festivalului de publicitate Ad’Or, aflat la a sasea editie.

„Cred ca sintem cea mai norocoasa industrie din Europa de Est. Publicul roman urmareste publicitatea ca pe entertainment“, spune Bogdan Naumovici, creative director Leo Burnett&Target, agentia aflata in pole position la competitia Ad’Or de anul acesta.

Lucian Georgescu, managing partner GAV Scholz& Friends, crede ca se acorda o atentie nejustificata acestei meserii: „Publicitatea nu este o arta si cu toate acestea se vorbeste atit de mult despre «creativitate» incit nu doar cei care lucreaza in publicitate, dar chiar si cei din afara ei se imbata extrem de repede cu apa rece“.

Favoriti si contestatari

Dintre cele 21 de agentii inscrise in festival anul acesta, Leo Burnett a avut cele mai multe inscrieri (87), urmata de GMP (51). In 2005, marea cistigatoare a fost echipa condusa de Naumovici, cu 11 statuete.

McCann, principala concurenta, a obtinut sase statuete, iar anul acesta a hotarit sa nu mai participe la festival, dupa ce, in urma cu doi ani, Headvertising-ul a fost prima care a spus „pas“, iar in 2005 voci noi s-au alaturat agentiei lui Serban Alexandrescu: Next Cap, Cohn& Jansen si Gavrila&Asociatii.

Motivul invocat de acestea este neprofesionalismul organizarii festivalului, Adrian Botan, directorul de creatie McCann, acuzind lipsa unui juriu si a unui regulament al festivalului.

Juriul de anul acesta va fi format din Jan Leube, creative director la Scholtz&Friends Berlin, Caroline Marshall, executive editor la revista „Campaign“, Erich Reuter, executive creative director McCann Erickson M?nchen, Jason Romeyko, regional creative director Saatchi&Saatchi Varsovia, Vivian Walsh, ex-art director Fallon SUA si Saatchi& Saatchi Londra, si Maxim Lazebnik, executive director All Ukrainian Advertising Coalition.

Un’ te-ai dus tu, ghost-ule?

O alta cauza de nemultumire din industria publicitara o constituie ghosturile, adica reclamele realizate de agentii special pentru festivaluri si care nu au o expunere mare in media. „Ghost Ad-ul - o specie pe cale de disparitie?“ a fost si tema de discutie a unui seminar care i-a avut ca invitati pe Bogdan Naumovici si Emilian Arsenoaie, creative director GMP.

Naumovici crede ca Romania nu mai este o tara a ghost-urilor de vreo doi ani buni. „Exista din ce in ce mai multi clienti care sint deja convinsi ca publicitatea creativa este mai eficienta decit cea plata, mediocra. Fata de pietele din Europa Centrala si de Est, media lucrarilor creative «de premiu» facute pentru clienti mari este mult mai mare aici.

In Cehia sau in Polonia, pe vremea cind de acolo veneau Agentiile Anului de la Portoroz, majoritatea lucrarilor de premiu erau facute pentru Muzeul Torturii sau cel al Comunismului, pentru cauze sociale, saloane de coafura sau gradini zoologice, cu cite un Ikea ratacit din cind in cind. Asta in timp ce pentru clientii lor mari faceau lucruri destul de mediocre.

Asta a functionat insa doar cit timp industria de publicitate din acele tari a fost in crestere. In clipa in care s-a produs o usoara recesiune, primii care au plecat au fost expatii, cei care faceau majoritatea lucrarilor creative.

Acestia nu au lasat mare lucru in urma lor: nici oameni «locali» bine pregatiti, nici clienti obisnuiti sa aprobe lucrari creative care sa fi dovedit ca vind mai bine decit cele mediocre, nici o cultura in agentie care sa promoveze creativitatea ca driver de business“.

Era pudibonda a publicitatii romanesti

Paternurile indelung batute de publicitarii romani si care nu lasa locul unor spoturi originale sint o alta critica fata de creativitatea autohtona.

Articol integral Cotidianul






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


87 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by