Impozitarea agresiva a proprietatii este solutia gasita de Guvern pentru a nu majora cota unica sau TVA-ul, dar si pentru a nu restructura cheltuielile publice.

Diferenta dintre moarte si taxe este ca moartea nu se inrautateste la fiecare sedinta de guvern, este corolarul adus de un comic american maximei lui Benjamin Franklin. Iar joi Guvernul Romaniei se reuneste pentru a discuta noul Cod Fiscal, care aduce taxe si impozite marite pe proprietati.

De ce sa restructurezi cheltuielile bugetare, atat timp cat alegatorii ti-au dat dreptul sa majorezi taxele?! Aceasta pare a fi filosofia Guvernului. Restructurarea cheltuielilor publice este dureroasa atat pentru functionarii publici, care s-ar putea vedea ramasi fara slujbele confortabile pe care le detin in cazul unei restructurari, dar si pentru clientela politica.

Aceasta s-a obisnuit sa se hraneasca din licitatiile pe care le castiga in urma „investitiilor publice”. In plus, nici Guvernului nu i-ar pica bine o reforma a cheltuielilor, pentru ca n-ar mai avea de unde sa negocieze cu sindicatele majorari de salarii minime.

Drept urmare, se vede „nevoit”, in aceasta saptamana, sa parafeze mult asteptatele modificari la Codul Fiscal, prin care unele taxe, in special cele locale si cele pe proprietate, vor fi drastic marite.

Socialistii europeni cer impozite mai mari

Romania are nevoie de mai multi bani la buget, de aceea trebuie sa mareasca taxele. Este mesajul obsedant cu care oficialii romani, dar si cei europeni ne-au obisnuit in ultimul timp. Numai ca ambele categorii au motive electorale sa faca acest lucru.

Guvernantii romani - pentru ca se pot lansa in vaste proiecte de infrastructura realizate de clientela, cu care sa defileze in an electoral in fata alegatorilor.

Oficialii europeni - fie ca se numesc Joaquin Almunia, comisar european, fie Pierre Moscovici, raportor pentru Romania, Wolfgang Clement sau Peer Steinbrueck, ultimii doi ministri de finante ai Germaniei (nu intamplator toti socialisti) se tem de „dumpingul fiscal” al noii Europe.

UE: reforma cheltuielilor bugetare e buba

Surprinzator insa, in Raportul de tara nu se pomeneste nimic de majorarea taxelor, ci de administrarea defectuoasa de catre stat a resurselor. In 2005, „nu s-a inregistrat absolut niciun progres in reformarea cheltuielilor bugetare”, este verdictul cel mai dur dat de Comisia Europeana activitatii actualului executiv.

„Cheltuirea a aproximativ 1,9% din PIB in decembrie 2005 (pentru a se trece de pe excedent pe deficit bugetar - n.r.) a slabit consolidarea fiscalitatii”, se mai precizeaza in Raport.

Faptul ca sumele alocate investitiilor publice au fost in 2005 mai mici cu 1,7% din PIB decat se prognozase e explicat de Comisia Europeana nu prin veniturile fiscale reduse, ci prin cresterea salariilor bugetare si prin subventiile mai mari acordate in acest an.

Articol integral in Saptamana Financiara