Cel mai scump tablou vandut in Romania, prin licitatii, din 1990 incoace, a fost „Fata culcata in iarba“, de Nicolae Grigorescu. Lucrarea a fost cumparata, pe 9 noiembrie 2003, de la Casa Alis, cu 59.900 euro. Pe 13 mai, Casa Pogany a lansat o provocare socanta pentru clientii licitatiilor bucurestene: un tablou in ulei din 1928, apartinand lui Victor Brauner. Pretul de pornire: 165.000 de euro.

Cea de-a doua licitatie a Casei Pogany a avut ca tematica „Salonul oficial interbelic“. Printre cele 154 de lucrari scoase la licitatie a fost si acel misterios „Portret al poetului Ion Minulescu“ din 1928, pe care, nu se stie de ce, nu l-a licitat nimeni. E adevarat, pretul de 165.000 de euro pare descurajant in sine.

Am aflat insa ca, in afara licitatiilor, se tranzactioneaza tablouri si la preturi mai mari. De altfel, lucrarea era evaluata la un pret mai ridicat decat cel de pornire, adica 250.000-300.000 de euro. Iar sub aspectul autenticitatii era „beton“, acest lucru fiind confirmat de expertul in pictura lui Brauner, Samy Kinge, din Franta.

Evaluatorul da verdicte de autenticitate (sau de fals, dupa caz) la lucrarile artistului roman pentru toate marile case de licitatii, inclusiv Christie’s.

Un ipotetic cumparator: Gigi Becali

Traseul tabloului era cunoscut pas cu pas: a participat la a doua Expozitie a Grupului de Arta Noua, Bucuresti 1929, a facut parte din colectiile Margit Brauner-Kosch, Gogu Radulescu, o colectie din Germania, apoi una din Franta si din nou una din Romania, de unde a fost scos la licitatie.

Asa ca motivul principal al nelicitarii nu a fost nici suspiciunea de fals, nici pretul ca atare, ci mai degraba teama de expunere directa a sumei. „Nu scoate nimeni, in Romania, atatia bani din buzunar ca sa cumpere un tablou“, comenta cineva, dupa terminarea licitatiei.

„Ba da, exista un om care ar face asta“, i-a raspuns altul, „daca i-ar explica cineva cum sta treaba cu tablourile: Gigi Becali. I-ar fi spus bodyguardului: «Hai ma, adu geanta aia cu bani! Numara-i si da-i». Si ar fi plecat cu tabloul sub brat“.

Si totusi, dincolo de aspectul hilar al situatiei, ramane intrebarea: de ce nu a indraznit nimeni sa liciteze un mare artist ale carui tablouri se vand, in Statele Unite, chiar cu 700.000 de dolari? Exista si explicatia unei complicitati tacite si unanime a colectionarilor: nu liciteaza nimeni, pentru a mentine lucrarea la pretul de pornire si pentru a o cumpara dupa.

Tot un fel de licitatie este, pentru ca se gandesc mai multi la aceasta stratagema, dar aici invinge cel mai abil, nu cel mai bogat.

Tablourile nevandute la licitatia Casei Pogany din 13 mai au ramas expuse inca doua saptamani. „Salonul oficial interbelic“ functioneaza, in aceasta perioada, ca o expozitie cu vanzare. Pana la data redactarii acestui text, lucrarea lui Victor Brauner primise trei oferte din Germania.

De ce nu s-a vandut portretul lui Minulescu

Tudor Octavian: „Intrarea in UE inaspreste si mai mult fiscalitatea“

„O explicatie ar fi aceea a disparitiei PSD-istilor din capul statului si de la licitatii. Jumatate din tablouri ei le cumparau. Deci, piata licitatiilor e mai saraca. Pe de alta parte, oamenii sunt mai reticenti in a scoate din buzunar o suma atat de mare, mai ales acum, cand fiscul e cu ochii pe ei. Iar povestea asta cu intrarea in UE inaspreste si mai mult fiscalitatea.

Sunt convins ca, dupa ziua de 16 mai, nici Gigi Becali nu va mai flutura cu aceeasi dezinvoltura teancurile de bancnote“.

Pavel Susara: „Romanii nu sunt pregatiti psihologic“

„Asemenea femeilor foarte frumoase, care parca sunt cazute din cer si care inhiba tentativele golanesti de abordare, un tablou de Brauner inhiba abordarea directa a licitatorului. Pe de alta parte, romanii nu au pregatirea psihologica de a cumpara, la vedere, un obiect atat de scump. Subliniez, la vedere, caci discret se fac si tranzactii mult mai mari cu tablouri.

Expunerea publica de obiecte se face doar la masini, case, piscine... In Romania, cultura precaritatii e mult mai solida decat cultura profesionalitatii. Din aceste motive, pot sa spun ca ma asteptam ca tabloul lui Brauner sa nu fie licitat“.

Articol integral in Saptamana Financiara