Aproape cinci milioane de romani sint utilizatori de Internet, insa acestia pot fi convinsi cu greu sa-si faca cumparaturile online.

In lume existau, anul trecut, peste un miliard de utilizatori de Internet, sustine BitDefender, citind un studiu realizat de publicatia electronica www.internetworldstats.com. Dintre acestia, peste 364 de milioane se afla in Asia, aproape 292 de milioane in Europa si peste 227 de milioane in America de Nord.

Dintre tarile candidate la UE, Romania are 4,9 milioane de utilizatori de Internet, la o populatie de 21,2 milioane, comparativ cu Bulgaria, unde exista 2,2 milioane de utilizatori la o populatie de 7,7 milioane. Rata de crestere a utilizatorilor de Internet din Romania in perioada 2000-2005 este de 517,5%, conform sursei citate.

In mediul online, in ceea ce priveste publicitatea, veniturile generate din aceasta sursa la nivel mondial au fost, in 2005, de 12,5 miliarde de dolari, o crestere de 30% fata de 2004 (9,6 miliarde de dolari). In Romania, bugetul destinat publicitatii online in 2005 a fost de 1,2 milioane de dolari.

Publicitate: Romania vs mondial

Printre jucatorii de pe piata publicitatii online, la nivel international, serviciile financiare au o pondere de 12%, comparativ cu 13% in Romania. Daca restul lumii face publicitate in domeniul IT cu o pondere de 13%, in Romania aceasta este de 16%. Telecomunicatiile fac insa diferenta: ponderea publicitatii in acest domeniu este de 7% la nivel mondial si de 37% in Romania.

Jucatorii media investesc 4% la nivel international si 6% in Romania, iar retail-ul (masinile, turismul sau serviciile de recreere) este prezent cu 51% in publicitatea online mondiala, insa doar cu o pondere de 30% in cea romaneasca. Investitorii in publicitate online sint interesati, in proportie de 41%, de cautare, comparativ cu Romania, care aloca doar 15% din resurse in acest domeniu.

In acelasi timp, romanii stau mai bine la banii dati pe bannere online (80%), fata de 29% la nivel mondial.

Profil consumator

In Europa, 47% din populatia cu virste cuprinse intre 16 si 74 de ani a utilizat Internetul in primul trimestru al anului trecut. In Romania, doar 10% dintre persoanele cu virste de peste 18 ani poseda un calculator.

Cel mai ridicat grad de utilizare a Internetului de catre persoane fizice in spatiul UE se inregistreaza in Suedia (82%), Danemarca (76%) si Finlanda (70%), in timp ce procentele cele mai scazute se puteau constata in Grecia (20%), Ungaria (28%), Lituania, Polonia si Portugalia (29% fiecare). Tarile fruntase folosesc insa Internetul mai mult pentru informare decit pentru a face tranzactii. Cele mai multe achizitii pe web

s-au inregistrat in Germania (97%), Belgia si Suedia (cite 96%), iar tarile cel mai putin atrase de utilitatea Internetului sint Portugalia (77%), Ungaria (78%), Lituania (81%) si Cipru (82%).

Citeste articolul complet in Cotidianul