Ministerul Finantelor vrea sa inlocuiasca, incepand de anul viitor, acciza la masinile introduse in tara cu o taxa pe inmatriculare.

Noutatea principala: aceasta nu mai are legatura cu pretul autoturismului, ci cu capacitatea cilindrica si anul de fabricatie.

Noua taxa va taia de la radacina elanul celor care aduceau masini vechi din statele membre UE. In cazul masinilor puternice, cu capacitati peste 2.000 de centimetri cubi, taxa va putea ajunge si la 2.000 de euro.

Masura va fi valabila din 2007, cand presupusa aderare la UE elimina restrictiile vamale la import, accizele si conditia ca masinile sa nu fie mai vechi de opt ani.

Taxele platite pana acum erau de ordinul sutelor de euro, iar preturile masinilor coboara in Germania si sub 1.000 de euro. In cazuri extreme, adica pentru masinile cu motor de 3 litri si mai vechi de 10 ani (maximum Euro 1), taxa depaseste 4.500 de euro.

Logan - crestere de 4 ori

Pentru un autoturism Logan, de 6.300 de euro, inlocuirea accizelor cu taxa de inmatriculare se va traduce printr-un cost suplimentar de aproape 200 de euro. In prezent, nivelul accizei este de sub 65 de euro. Iar taxa propusa de Ministerul Finantelor insumeaza peste 250 de euro.

Importatorii, avantajati

Sistemul de taxare propus de Ministerul Finantelor avantajeaza importurile de masini noi. Practic, in functie de capacitatea cilindrica a acestora, taxa de inmatriculare variaza intre 108 si 945 de euro pentru modelele Euro 4.

In timp ce nivelul accizelor, calculate ca procent din valoarea in vama, era mult mai mare, ajungand si la 1.600 de euro, calculate la un pret de 15.000 de euro si pentru un motor mai mare de 2.500 de cmc.

Sah la concurentii Loganului

Coeficientii in functie de care se calculeaza taxa pe inmatriculare depind de vechimea masinii. Pentru masinile noi, cu vechime mai mica de 3 luni, nivelul acestui coeficient este de doar 45%.

Apoi sare direct la 120%, pentru masinile cu vechime pana la sase luni. Coeficientul creste pe masura ce masina este mai veche, pana la maximum de 135% pentru autoturismele fabricate in urma cu 5-6 ani.

Adica fix cele mai cautate pentru importurile second-hand si care pot fi cumparate din Vest la preturi de 4.000-6.000 de euro, cam cat costa un Logan.

Articol integral in EVZ