Televiziunile au frati de hirtie

de     Cotidianul
Vineri, 9 iunie 2006, 0:00



De luna trecuta, fiecare televiziune comerciala care se respecta are in familie un cotidian national generalist. Dupa ce, timp de peste zece ani, trustul Intact a impus pe piata modelul Antena - „Jurnalul National“, marii concurenti actuali, MediaPRO si Realitatea Media, au recuperat terenul pierdut, preluind „Gandul“ si „Cotidianul“.

Pozitiile pe piata, atit ale televiziunilor folosite ca locomotiva a trustului, cit si ale cotidianelor mentionate, dau semne ca nu va fi repetata experienta nereusita a „fratiilor“ B1 TV - „Curierul National“ si National TV - „Realitatea Romaneasca“.

Model sau coincidenta?

Desi pusa pe seama Antenei 1, dezvoltarea fulminanta a „Jurnalului National“ nu s-a petrecut in perioada in care directorul publicatiei, Marius Tuca, era unul dintre cei mai in voga moderatori de talk-show-uri. Ba chiar din contra.

In anii 2000-2003, „Jurnalul National“ nu era printre cele mai citite ziare nationale, avind vinzari zilnice care coborau chiar pina la aproape 20.000, in conditiile in care concurenta de azi, „Evenimentul zilei“, inregistra si 145.000.

Cresterea abrupta de tiraj a avut loc in 2004, cu doar doua luni inainte ca Marius Tuca sa renunte aproape de tot la aparitiile televizate, o data cu prima campanie „Ia-ti Logan cu Jurnalul“.

De altfel, directorul „Jurnalului National“ este de parere ca, de-a lungul timpului, „Antena 1 a avut de cistigat mult mai mult de pe urma ziarului, decit a avut «Jurnalul National» de pe urma Antenei 1“.

Tuca spune chiar ca, o data cu sistarea dezbaterii moderate de el, „ajutorul“ s-a limitat in foarte mare parte doar la schimbul de spoturi publicitare. „Antena 1 a ajutat «Jurnalul National» in masura in care directorul ziarului a avut o emisiune pe acel post. Dupa aceea, ajutorul nu a mai fost acelasi sau chiar nu a mai existat deloc.

E o falsa problema aceasta, privind promovarea de catre o televiziune doar pentru ca faci parte din acelasi trust“, a mai adaugat el, subliniind chiar ca „Antena 3 citeaza mult mai des alte ziare, decit «Jurnalul National»“.

(Ne)Intelegeri

De la rarirea colaborarilor dintre Tuca si Antena 1, relatiile dintre ziar si partea editoriala a televiziunii nu mai sint deloc cordiale. Recent, Tuca s-a certat chiar, intr-o editie a „Observatorului“, reprosindu-le colegilor de trust prezentarea eronata a unui subiect din „Jurnalul National“.

In timp ce directorul ziarului sustine ca a fost vorba despre o confruntare pur jurnalistica, o parte dintre „antenisti“ ii reproseaza ca se foloseste de televiziune pentru a-si crea o imagine de ziarist nonconfomist si independent editorial.

Nici intre „Curierul National“ si B1 TV lucrurile nu stau cu mult mai bine. O parte a conducerii ziarului sustine ca nu vede in ce fel televiziunea acorda vreun ajutor publicatiei, dar editorul coordonator crede ca vizibilitatea ziarului a crescut datorita colaborarii intre cele doua institutii.

Cu toate acestea, cifrele de difuzare ale cotidianului arata ca tirajul acestuia a scazut in decurs de un an si jumatate de la aproape 25.000 la mai putin de 7.000. Nici televiziunea nu a avut nimic de cistigat de pe urma „fratiei“ si nu mai reuseste sa depaseasca un rating mediu zilnic de 0,3-0,4 puncte decit prin transmisiunile meciurilor din campionatul italian de fotbal.

„Gandul“ si „Cotidianul“ aveau nevoie de trusturi de presa
Pentru MediaPRO, preluarea „Gandul“ inseamna indeplinirea unui vis arzator si vechi. Cel mai mare trust media din Romania s-a dezvoltat, timp de zece ani, fara sa reuseasca sa detina un cotidian national generalist.

„Ziarul Financiar“ a reprezentat o consolare in acest sens, mult prea putin importanta insa, avind in vedere ca un ziar de nisa nu poate avea puterea unuia generalist. Decizia actionarilor „Gandul“ de a vinde 60% din actiunile societatii care editeaza publicatia a venit din lipsa finantelor necesare pentru impunerea pe piata a unui titlu relativ nou.

La un an de la lansare, Cristian Tudor Popescu nu s-a sfiit sa declare pentru „Cotidianul“ ca „ziarul facut cu bani de-acasa“ nu mai avea resurse. Chiar si declaratia facuta de Adrian Sirbu, directorul general al MediaPRO, la finalizarea negocierilor, a aratat foarte clar motivul pentru care „Gandul“ avea nevoie de cumparator.

Sirbu s-a referit atunci la PubliMedia, compania de publishing a MediaPRO, ca avind „forta editoriala, de promovare si de management pentru a sustine acest produs“.

Articol integral in Cotidianul








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


103 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by