Ce politician roman a luat spaga de 5, 7, 10 milioane lire sterline? Aceasta e intrebarea-cheie care pluteste deasupra afacerii fregatelor - jafuri englezesti maritate in Romania. Aceasta e intrebarea-cheie? Pentru mine, unul, nu.

Uitandu-ma la acest atentat la siguranta nationala, pus in opera nu de alcaizi mascati in buticari arabi si nici de ziaristi, ci de insasi conducerea statului roman, alta e intrebarea care imi vine pe limba si nu pot sa n-o scuip: cum de nu au nici o crapatura in obrajori inaltii demnitari care se perinda acum pe ecrane preocupati sa declare ca ei n-au nici o treaba cu fregatele-jaf? Ar fi

trebuit sa aiba fata mancata de lepra daca i-ar fi incercat cat de cat rusinea pentru sutele de milioane de dolari din banii cetatenilor romani aruncati in Marea Neagra prin gaurile englezesti cu elice.

Spaga e de mai multe feluri. Poti sa primesti spaga pentru ca intre cateva oferte apropiate ca performante s-o alegi pe una anume, poate nu cea mai buna, dar buna. Fregatele sunt insa ceea ce se cheama „blat negru”. Romania si-a castigat fara licitatie dreptul de a plati pana se snopeste plutirea a doua epave.

Asa cum informam in ziarul Gandul de ieri, „Coventry” si „London” au un consum de motorina de cateva ori mai mare decat fregata bastinasa Marasesti. A le porni turbinele inseamna pur si simplu amenda. Sistemele de masura si retelele electrice reclama adaptoare si convertoare, pentru ca sunt specific englezesti - alti bani, alta distractie.

Armament pe ele n-au, urmeaza sa-l punem tot noi, cumparand, fireste, tot de la BAE Systems. Din offsetul de compensare nu s-a concretizat mai nimic.

Si, in fine, daca totul ar fi perfect, ce fac infricosatoarele nave de razboi antisubmarin, pornesc in urmarirea braconierilor de calcani si caini-de-mare? Sau, cum i-a zis in fata, in 2005, presedintelui Basescu amiralul Jonathan Band, seful flotei britanice, cu umorul sec specific: de cum au aparut fregatele in zona, domnule presedinte, teroristii din Marea Neagra o iau la sanatoasa...

Ziaristi care astazi fac ziarul Gandul ne-am opus cat am putut pe cand lucram la Adevarul acestei delapidari la nivel inalt.

„Pentru cele doua fregate cumparate fara rost, Armata Romana va plati rate englezilor timp de zece ani”, „Desi habar n-are ce va face cu ele, Armata Romana da 185 milioane USD pe doua fregate scoase la reforma de britanici”, „Daca nu ar fi fost cumparate de Romania, navele ar fi ajuns, ca si suratele lor, la fier vechi”, „La pescuit cu fregata?”

sunt titluri ale articolelor aparute in Adevarul in 2003, cand s-a semnat acordul de achizitie.

Nimeni din guvernul Romaniei, nici Adrian Nastase, nici Cristian Maior, nici Mihai Tanasescu, nici Dan Ioan Popescu, nici membrii CSAT, care au semnat fara sa clipeasca, nici Ioan Mircea Pascu, Ioan Talpes sau Razvan Ionescu (care mergeau cu familia Barry George si ambasadorul UK la Sambra Oilor), nici presedintele Iliescu, seful CSAT, nici contrainformatiile militare, nici SIE, nici SRI, nimeni

dintre acesti romanasi de partid si de stat n-a simtit nevoia sa strige: eu nu merg la porcaria asta antinationala! Ba mai mult, daca noi, ziaristii, am fi descoperit atunci detalii tenebroase ale afacerii, din cele care au aparut acum la lumina, si le publicam, am fi fost saltati pentru divulgarea de secrete de stat.

Nici astazi, cand inecatul a iesit la suprafata, n-am auzit vreo cainta: cum am putut sa tac, cum am putut sa consimt la asa ceva? Zeci de mii de romani vor fi mai nenorociti, mai bolnavi, vor muri pentru ca banii pe Sanatate sunt dati pe fregate.

As zice ca toti demnitarii de mai sus ar fi fost condamnati la moarte pe vremea lui Ceausescu, daca nu mi-as aminti de avioanele BAC, cumparate tocmai de Ceausescu, care a scos astfel firma britanica din faliment, primind in schimb o plimbare in caleasca la brateta cu regina Elisabeta.

Fosta putere pesedista a invocat atunci faptul ca fara fregate nu intram in NATO - acum au ciocul mai mic. Romania fusese deja invitata in NATO - gest politic practic ireversibil - in toamna lui 2002. Presedintele Bush salutase curcubeul la Bucuresti. Autoritatile britanice nu puteau si nici n-ar fi cerut respingerea Romaniei pentru doua vechituri.

BAE Systems a incercat Marea Neagra cu degetul sa vada daca e calda ca Marea Rosie, unde spaga la sauditi a mers ca pe apa. De indata, oficialii pesedisti au lansat zvonul soptit cu intonatii mistice: ratiune de stat, musai sa le luam, altfel nu intram, stiti cum e... Cine a luat spaga? Toti au luat!

Si nu numai ei. Nodul spagii de stat e cu adevarat marinaresc. L-ati auzit pe dl. Sergiu Medar, seful informatiilor militare pe atunci, consilier prezidential azi, sa zica mac? Nici n-o sa-l auziti. Actualul ministru de Finante, Sebastian Vladescu, declara senin ca nu stie cat mai are Romania de platit la fregate.

Si insusi presedintele Romaniei, Traian Basescu, cel care ridica tepe in 2004 pentru hotii din PSD, cel care maraia la Franta ca a venit pe aici „sa-si ia tainul”, comandantul de nava care, cu siguranta, stie mult mai bine decat orice ziarist obiceiurile pasarii de prada numita fregata, in fine teoreticianul axei cu Londra pivot intre Washington si Bucuresti, e mut ca o lebada...