In spatele concursurilor interactive, cu solutii extrem de simple, gen "ghiciti cuvantul", sta un mecanism prin care telespectatorii naivi, care cred intr-un castig simplu, bazat pe faptul ca nu suna (aparent) nimeni sunt storsi de bani. Antena 1, Prima TV, OTV, National TV sunt posturi care gazduiesc astfel de concursuri.

Apelurile sunt inregistrate intr-o baza de date si trase la sorti.

"Cersetorii" de telefoane

"Suporter al echipei Dinamo", suna cerinta unui concurs gen spanzuratoarea, iar singurele indicii erau D_ N _ M_VIST. Premiul? Deloc de neglijat, 10 milioane garantat.

Pe fundal, imnul echipei din Stefan cel Mare. Desi solutia este la mintea cocosului, nu suna nimeni. Prezentatoarea incepe spectacolul: "Sunati si intrati cu mine in direct! Este important pentru suporteri!". Nimic. "De ce nu sunteti cu mine, nu doriti cele zece milioane? Nu va place echipa?" Niciun apel. "Nu sunt convingatoare?", incearca din nou fara succes.

De ce nu suna totusi nimeni? Cine apeleaza numarul afisat pe ecran are o mare surpriza. Nu intra in direct, asa cum promite prezentatoarea. De la celalalt capat al firului, o voce il incurajeaza: "Ati fost foarte aproape! Incercati din nou!" sau "Ce pacat! Puteai sa fii eroul zilei! Sunati inca o data".

Omul nu stie despre ce este vorba si suna inca o data. La fel. La fiecare apel este insa taxat (sumele sunt de aproximativ 50.000 de lei pe apel). In cel mai bun caz, un robot ii spune ca numarul a fost inregistrat.

Ce se intampla? Un mic text, care ruleaza in partea de sus a ecranului, da explicatia: "Conectarea participantilor se efectueaza in mod electronic, de catre un calculator". Cu alte cuvinte, cine suna nu intra in direct. Numarul lui este inregistrat intr-o baza si, daca are noroc, va fi sunat si va putea da solutia in direct.

Prezentatorii nu precizeaza insa clar acest lucru. Dau impresia ca nu suna nimeni, desi credulii dau telefoane si se inregistreaza sau sunt incurajati sa sune din nou.

Uneori, prezentatorii ajung la exasperare: se enerveaza, flirteaza cu telespectatorii, cersesc apeluri. In afara textului mic din partea de sus a ecranului, nu exista niciun indiciu ca, de fapt, niciun telespectator care suna nu intra "direct in direct".

Sunt fluturati banii ademenitor, jocurile sunt atat de simple ca, de multe ori, jignesc inteligenta, iar cel mai important amanunt, regulamentul, este minimizat. Totusi, pe ecran sunt afisate clar, mare, numarul de telefon si tarifele.

Ce spun posturile TV

Rationamentul pentru care posturile TV includ astfel de programe in grila este unul de ordin economic.

"Este un contract clasic de vanzare a spatiului de emisie. In plasarea programului, s-a ales un spatiu cu potential comercial redus, in care audientele sunt mici, iar veniturile din publicitate nu ar fi insemnate. In aceste cazuri se ajunge la acest tip de contract. Este o forma de a genera venituri din apeluri telefonice, foarte raspandita in toata Europa.

Exista mai multe tipuri de contract, impartirea veniturilor sau suma fixa. Antena 1 a preferat suma fixa", explica Florin Nicoara, director de programe al Antenei 1.

"Nu consider ca este o manipulare a publicului. Eu nu o consider diferita de viziunea oricarui alt produs care vrea sa atraga prin metode de marketing consumatori", continua el. Potrivit lui Nicoara, firma producatoare este din Ungaria.

De obicei, aceste firme au o singura platforma intr-o tara, si de acolo acopera mai multe piete, din ratiuni de cost, dar exista si producatori romani.

T.N. lucreaza ca operator pentru o companie care produce astfel de jocuri. Filmarile sunt facute intr-un studio din Ungaria, care acopera mai multe tari. Povesteste ca liniile sunt "rosii" de la atatea apeluri si sunt cazuri de concurenti care insista de zeci de ori.

Reprezentantii Prima TV nu au comentat faptul ca, in timp ce telespectatorului i se lasa impresia ca nimeni nu suna, oamenii se pot inregistra sa intre in concurs.

"Toate informatiile legate de mecanism si de modalitatea de selectie a castigatorului sunt comunicate clar, atat in regulamentele concursurilor, cat si pe ecran, in conformitate cu cerintele CNA in vigoare", sustine Dragos Gurarosie, Non Spot Manager la Prima TV.

Avantajele unui astfel de concurs sunt, spune el, "marirea nivelului de interactivitate a programelor, oferirea de divertisment si premii importante catre telespectatori, obtinerea de venituri in afara de cele din publicitate".

Firmele care produc programele de pe Prima TV sunt 2WayTraffic (companie internationala care detine mai multe formate TV) si Games Factory, companie in care actionar este Tamassy Zsolt. El este prezent si in companiile Romcall Media si Mediastar Services, cu profil asemanator.

Anul trecut, Romtelecom a suspendat accesul la un numar special de telefon, alocat unui concurs realizat de Mediastar, aproape identic cu cele prezente acum pe posturile TV.

Articol integral in EvZ