Recent ANRC a anuntat terminarea periodei de consultare privind tarifele de interconectare cu operatorii mobili GSM900 (Vodafone Romania si Orange Romania) si luarea unei decizii in legatura cu aceasta.

Sa aminitm ca pe 6 aprilie 2006, dupa o intarziere de peste 2 ani, ANRC propune, in fine, reducerea tarifelor de interconectare cu operatorii GSM900 (a se vedea tabelul) care au fost contestate, fiind considerate mai degraba un exercitiu de calcul, deoarece:

- nu au fost calculate pe baza unor date de intrare din industria romanesca operatorii vizati refuzand sa furnizeze datele de intrare pentru modelul LRIC, dupa cum recunostea ANRC. Pentru acest refuz operatori au fost amendati cu ROL15 milioane/zi intarziere sau cca 400 €/zi.

Adica, 0,15 milioane euro pe an, sau circa 0,02% din cifra de afaceri in 2005! Desigur ca este foarte convenabil, daca ne gandim la rezultatele unor tarife mult mai mici bazate pe costuri!

- chiar si in aceste conditii, ANRC a propus tarife mai mari decat cele rezultate din calcul: €0,0708 in loc €0,049!

- ANRC propunea o reducere constanta de 14,8% anual, fapt care lasa loc la interpretari, denotand mai degraba un calcul empiric.

- se propunea prelungirea nejustificat de mult a aplicarii tarifelor - pana la momentul saturarii pietei, adica in circa trei ani! Din 2004 in 2009! Sa nu uita, ca ANRC a promis punerea pe costuri a tarifelor de interconectare cu operatorii de telefonie mobila GSM900 (Connex si Orange) pe baza modelului LRIC in prima parte a anului 2004.

La fel s-a intamplat si in 2005 cand s-a anuntat din nou punerea pe costuri a tarifelor de interconectare cu operatorii GSM900, tot pana la finele anului si folosind tot modelul LRIC. Iar acum in 2006 se propune in continare amanarea, reducand tarifele in 4 etape.

Ciudat este ca, desi cheltuilile operationale si investitionale ale operatorilor mobili GSM900 sunt mai mici decat cele ale operatoului RomTelecom, tarifele de interconectare propuse pentru operatorii mobili sunt mai mari decat ceel pentru RomTelecom.

Fata de acestea in "Propunere pentru tarifele de interconectare cu operatorii de telefonie mobila" (http://www.hotnews.ro/articol.php?a=48759) au fost propuse tarife de interconecare calculate de ANRC pe baza unui model LRIC si utilizand date de informatii din industria romaneasca - RomTelecom.

Acolo se mentiona, ca deoarece cheltuielile operatorilor GSM900 (capitale si operationale) sunt mai mici decat cheluielile operatorului RomTelecom, se pot utiliza fara a gresi tarifele stabilite de ANRC pentru interconectarea cu reteaua RomTelecom si pentru interconectarea cu retelele operatorilor GSM900 pana cand ANRC va reusi sa le calculeze pe baza datelor sigure furnizate de acestia.

Tarifele pe care astfel ANRC le va calcula vor fi probabil mai mici decat cele propuse si ar putea intra in vigoare imediat ce vor fi calculate - probabil in cursul anului 2007. Astfel, ANRC avea timp si ocazia sa arate ca este autoritate … autoritara.

Noile tarifecomunicate de ANRC la 30 iunie 2006, nu numai ca nu au tinut cont de de realitatea pietei romanesti, dar par a fi si mai dezavantajoase decat cele propuse in aprilie 2006 pentru operatorii mici (mobili, ficsi, etc.) si competitie de vreme ce:

- ANRC inista sa amane aplicarea pe o perioda lunga - pana la momentul saturarii pietei, 2009, fapt care descurajeaza competitia (in special a noilor intrati) si ar prezerva pozitia operatorilor GSM900;

- ANRC revine si propune o reducere mai mica a tarifelor de interconectare - 12,5% anual, in loc 14.8%, care a fost considerata prea mica (si cam empirica) pentru industria de telecomunicatii din Romania.

Mai mult, comunicatul ANRC este usor confuz abundand in argumente tehnice, dar refuzand sa spuna clar lucrul cel mai important - care sunt noile tarife de interconectare propuse pentru fiecare din cel patru etape.

Tenditei din ultima vreme din telecomunicatiile europene de reducere a tarifelor din telefonia mobila (roaming, interconectare) i se raspunde cu amanare si reduceri minore.

Daca aceste tarife vor fi aplicate, ANRC contribuie direct la mentinerea uneia dintre cele mai importante bariere competitionale din telecomunicatiile romanesti, iar efectele vor continua sa fie aceleasi: limitari in traficul dintre retele, prezervarea unei cote mari de piata pentru operatorii GSM900 nu atat ca numar de abonati cat mai ales ca venituri, dificultati pentru operatorii mici

(existenti si noi intrati) in aducerea cotei de piata la o valoare care sa le permita o afacere lucrativa. Sa amintim ca in restul Europei al treilea operator mobil are cel putin 15% cota de piata.

In aceste conditii, este de asteptat ca pe termen mediu cifra de afaceri a operatorilor mobili GSM900 sa ajunga la doua treimi din cifra de afaceri a telecomunicatiilor noastre, fata de circa 50% cat este acum. Si nu cred ca obiectivul ANRC ar trebui sa fie concentrarea pietei, ci dimpotriva - o piata cit mai apropiata de ‘modelul atomic’.

Prin punerea pe costuri a tarifelor de interconectare cu operatorii GSM900 ANRC avea sansa relansarii competitiei in telefonia mobila romaneasca mai ales ca in curand vor fi acordate ultimele 2 licente 3G, sansa care pare a fi ratata, cel putin pentru moment, daca tarifele de interconectare nu vor fi puse realmente pe costuri.

Sa spunem ca tariful mare de interconectare, US$0.10/minut, mentinut de prea multi ani, a influentat puternic comportarea consumatorului, acesta trebuind, de regula, sa aleaga operatorul in a carui retea sunt conectati cei mai multi dintre cunoscutii sai.

Aceste tarife prea mari si mentinute de prea mult timp, descurajeaza competitia facand ca pe termen mediu operatorii mici sa devina si mai mici. Operatorii GSM900 au de multi ani o cota foarte mare de piata, peste 95%, in parte si datorita tarifelor de interconectare prea mari, formand un duopol asa cum mentionau candva si oficiali ANRC