Armata a devenit, din pacate, masa de manevra in deja celebrul „razboi” dintre palatele Cotroceni si Victoria. O tara intreaga a vazut cum batalia s-a mutat din planul politicii interne in cel al politicii externe. Timp in care presedintele si premierul fac eforturi disperate sa se mentina fiecare pe axa sa.

Traian Basescu pe cea care l-a consacrat, Bucuresti- Londra-Washingon, optiunea premierului fiind in mod clar axa Bruxelles- Berlin-Paris.

Extrem de grav este ca, in plin scandal si nu dupa o dezbatere reala pe tema unui calendar al retragerii trupelor romånesti din Irak, ministrul PNL al Apararii, Teodor Atanasiu, nu a ezitat sa foloseasca pirghiile statului - mecanisme interne cifrate create pentru a fi utilizate in interes national - cu scopul de a transmite mesajul politic al partidului pe care-l reprezinta.

Atasatii militari ai Romåniei aflati peste hotare au fost pusi in situatia de a comunica la rindul lor un mesaj politic, si nu o decizie la nivel de stat. Persoane avizate spun ca, din fericire, institutia militara a stiut cind sa-si activeze anticorpii. Cu alte cuvinte: desi transmis, mesajul nu si-a produs efectele.

„Prezent” va dezvaluie o parte din culisele „razboiului” politic purtat in zona militara.

Decizia de a trimite prin cifru de stat un document ce purta mesajul politic al PNL despre propunerea de retragere a trupelor romånesti din Irak, remis atasatilor militari pe care Ministerul Apararii ii are in strainatate, sub avizul scris al ministrului Teodor Atanasiu, s-a luat la MApN, in dupa-amiaza zilei de joi, 29 iunie. Dupa consumarea conferintei de presa a PNL.

La sedinta de la MApN au participat cinci inalti oficiali: ministrul liberal al apararii - Teodor Atanasiu, seful statului Major General al Armatei - gen.

Eugen Badalan, seful Directiei de Integrare Euro-Atlantica si Politica de Aparare - gen (r) Corneliu Dobritoiu, directorul adjunct al Directiei Generale de Informatii a Apararii (DGIA) - civilul Vasile Paun si seful Directiei Infomatii Militare - gen.brig. Gheorghe Savu. Adica aripa PNL si aripa militara, aflate in razboi rece inca de la numirea lui Atanasiu pe functie.

DOBRITOIU A PROPUS, NIMENI NU S-A OPUS // Cel care a inaintat ministrului propunerea transmiterii documentului cu pricina a fost secretarul de stat Corneliu Dobritoiu. Generalul (r) Dobritoiu invoca aceleasi argumente ca si ministrul Apararii si remarca, totodata, anumite lacune legislative de care, iata, atit Atanasiu, cit si Tariceanu s-au folosit.

Anume ca legea specifica in mod clar doar procedura de trimitere a trupelor in misiuni externe (la propunerea CSAT, prin votul Parlamentului) si nu prevede necesitatea unui mecanism de „consultare anticipativa” atunci cind se fac noi propuneri ce vizeaza practic aceia si militari, cum ar fi retragerea lor dintr-o zona de operatiuni externe.

Informatiile noastre, atit din surse oficiale, cit si neoficiale, spun ca, in ceea ce il priveste pe ministrul Apararii, acesta nu s-a consultat cu nimeni din minister inainte de sedinta prin care PNL a decis sa faca propunerea de retragere a trupelor. Abia dupa decizia luata in forul de conducere al partidului, ministrul s-a intors la minister si a cerut date care sa-i argumenteze demersul.

„Nu ne-a spus ordinea de zi, dar a solicitat dupa sedinta de joi a PNL date de la minister, care iau fost furnizate. S-a interesat despre ce-ar insemna retragerea trupelor si care ar fi costurile”, sustin oficiali MApN.

ANTICORPI MILITARI REZISTENTI LA POLITIC // Surse confidentiale ne-au dezvaluit citeva aspecte din culisele unui sistem militar de informatii (zona externa), conceput ermetic, si care in timp a stiut sa-si dezvolte anticorpi rezistenti la factorii politici. Fapt dovedit nu doar in cazul de fata.

„Exista un sistem bine pus la punct in situatii de acest gen si proceduri foarte clare, astfel incit atasatii apararii sa serveasca strict interesul national”, ne-a explicat un fost atasat militar.

Cit priveste modalitatile de transmitere a unor date prin serviciile de informatii romånesti, oricare din acestea are un sistem propriu de codificare, respectivul document fiind ulterior secretizat suplimentar, prin cifru de stat.

A sadar, inclusiv de la un serviciu de informatii cum este cel al armatei, un document ajunge in afara tarii dublu secretizat, fiind trimis direct la ambasade, unde atasati ai comunicarii il receptioneaza si il predau atasatilor militari.

In cazul de fata, sursele noastre sustin ca nu s-a transmis o telegrama, ci un document care face obiectul unei telegrame, adica doar continutul ei, fara titlu, antet ori alte mijloace de identificare. Daca ar fi fost telegrama, insemna ca vorbeam deja de un document clasificat si, spun expertii militari „cu vechime”, acesta n-ar fi ajuns in presa.

Documentul transmis atasatilor militari printr-un sistem criptat nu este secret si nu a fost clasificat de nimeni. Este o informatie-cheie pe care „Prezent” a obtinut-o. Ceea ce nu inseamna ca faptele intimplate sint mai putin grave.

Contactat telefonic pentru a-si exprima un punct de vedere in calitate de director adjunct al Directiei Generale de Informatii a Apararii (DGIA), colonelul (r) Vasile Paun, primul civil numit intr-o functie de conducere in structura de informatii a armatei, tot pe filiera PNL, nu a dorit sa comenteze.

Ne-a declarat doar ca urmeaza o analiza si stabilirea responsabilitatilor celor ce nu au respectat anumite proceduri.

CORNELIU DOBRITOIU, general in rezerva, proaspat secretar pentru Politica de Aparare in MapN, ne-a vorbit in exclusivitate despre contextul in care s-a luat decizia de transmitere catre atasatii militari romåni a propunerii PNL de retragere a trupelor romånesti din Irak :

„Eu n-am bagat pumnul in gura nimanui. Am facut doar o propunere“

Prezent: Sinteti oficialul MApN care i-ati propus ministrului transmiterea acelui document catre atasatii militari.

Generalul (r) Corneliu Dobritoiu: Da, pentru ca stirea privind propunerea de retragere a trupelor romånesti din Irak fusese deja preluata de agentiile internationale de presa si atasatii militari urmau sa fie asaltati de telefoane din partea unor oficiali din capitalele in care ei sint acreditat i. I-am propus domnului ministru sa-i informam asupra procesului decizional.

In telegrama s-a facut trimitere la textul de lege, anume ca ministrul Apararii este indrituit sa propuna CSAT angajamentele cu forte si mijloace ale armatei, pe teatrele de operatii externe, pentru anul viitor.

Prezent: Continutul telegramei facea referire mai mult la retragerea trupelor, decit la angajamentele pentru anul viitor.

Corneliu Dobritoiu: Intentia a fost sa prezentam elemente de mandat pentru propunerile privind rebalansarea trupelor romånesti dislocate in Irak, destinate a sustine pozitia ministrului. Aceste elemente trebuia sa fie utilizate ca baza de discutie pentru atasati.

In textul respectiv se afirma ca retragerea trupelor unor parteneri de coalitie (a italienilor - n.r.) genereaza noi intensitati si evolutii in teatrul de operatii, ca se modifica atit formatia de comanda, cit si modalitatile de sprijin pentru trupele romånesti.

Prezent: Considerati demersul dumneavoastra ca fiind unul corect, avind in vedere ca, in definitiv, a fost o propunere politica si nu o decizie a statului romån?

Corneliu Dobritoiu: In text se face apel exact la lege. Ca este vorba de o intentie, nu de o decizie.

Prezent: Insa in documentul trimis prin canalele militare secretizate ati folosit exprimari confuze de genul: „decizia privind retragerea trupelor este …” sau „am fost impreuna cu aliatii nostri…” ori „retragerea nu e un pas inapoi, ci inainte”. Plus, vorbim de fapt de o intentie a unui partid politic. De cind face MApN politica, domnule general?

Corneliu Dobritoiu: Ar trebui sa discutam atunci strict in temeiul si in litera Legii 42, privind participarea fortelor armate la misiuni in afara teritoriului statului romån. Art. 2 defineste misiunile la care pot participa fortele armate, iar art.

4 mentioneaza ca, la propunerea MApN, CSAT analizeaza si hotaraste fortele si mijloacele ce pot fi puse la dispozitie pentru anul urmator acestor misiuni. La art.

7 se spune ca trimiterea fortelor armate in afara teritoriului tarii se aproba la propunerea primului ministru, de catre presedintele Romåniei, dupa consultarea CSAT. Iar presedintele informeaza Parlamentul despre decizia luata. Practic, demersurile MApN sint in temeiul legii.

GENERALUL (r) DOBRITOIU VREA IN PNL

Prezent: S-au parcurs intocmai acesti pasi sau ati actionat in acest fel ca sa obtineti un loc in PNL?

Corneliu Dobritoiu: Sub nici o forma.

Prezent: Ori sa fiti numit secretar de stat cu sprijinul PNL?

Corneliu Dobritoiu: Sint un om integru si, sub nici o forma, propunerea de informare a atasatilor vizavi de intentii, vizavi de proces, nu a avut ca obiectiv acest aspect. Scopul real a fost numai de informare a oamenilor, ca sa nu fie surprinsi. Li s-a explicat ca nu s-a luat decizia si ca procesul e in curs de derulare.

Prezent: Sinteti cumva membru PNL? V-ati inscris in PNL?

Corneliu Dobritoiu: Nu, dar urmeaza. Am sustinere politica deocamdata. Dar aceasta este optiunea mea.

Prezent: Considerati ca, in calitate de secretar de stat in MApN si general in rezerva al armatei, ati actionat corect sau gresit prin propunerea de a trimite atasatilor militari acele informatii, fara a astepta decizia CSAT de a doua zi?

Corneliu Dobritoiu: Din punctul meu de vedere si la modul absolut onest, va pot spune ca, in momentul in care cineva e acreditat intr-o capitala si acest gen de stire de presa apare, e imposibil sa nu trezeasca un interes major. E o stire care reflecta o anumita conduita strategica.

In momentul acela, dupa conferinta de presa organizata joia trecuta de PNL, era de inteles ca atasatii militari urmau sa fie sunati, intrebati.

Prezent: In acelasi timp, e o decizie a unui partid politic ce a hotarit brusc sa schimbe politica externa a Romåniei.

Corneliu Dobritoiu: Nu ma intelegeti gresit. Eu nu ma refer la un partid politic aici. Ma refer la faptul ca era vorba de o intentie a ministrului Apararii si de un proces tehnic.

Prezent: Domnule general, premierul a spus clar: este decizia PNL, la propunerea ministrului Apararii, tot un liberal. A fost decizia PNL si nu rodul unui proces institutional.

Corneliu Dobritoiu: Este vorba despre decizia ministrului Apararii de a inainta o propunere CSAT, deci catre forurile superioare de decizie, pentru a adopta o atitudine in acest sens.

Prezent: Revin: ati procedat sau nu corect implicind institutia atasatilor militari in acest proces politic? V-ati folosit de o pirghie militara, a statului, pentru a transmite mesajul unei formatiuni politice.

Corneliu Dobritoiu: Eu nu ma ascund dupa degete. Am facut propunerea ministrului, care a aprobat sa transmitem atasatilor militari niste elemente de mandat privind sustinerea propunerilor de rebalansare a fortelor, in dupa-amiaza zilei in care s-a facut anuntul (29 iunie), intr-un cadru mai restrins. A participat si gen.

Badalan ( seful armatei romåne - n.r.), dar si doi oficiali de la Intelligence.

Nu s-a opus nimeni. Daca ar fi avut dubii vizavi de text, le-ar fi ridicat. In mod colegial, daca erau si alte interpretari, puteau sa spuna. Eu n-am bagat pumnul in gura nimanui. Am facut doar o propunere si, zic eu, una pertinenta. Ministrul i-a invitat tocmai pentru a beneficia de expertiza dinsilor. Nimeni nu a propus sa asteptam pina sa se ia decizia CSAT (a doua zi dimineata - n.r.).

Prezent: Da, insa propunerea PNL a fost de retragere, nu de rebalansare-reconfigurare.

Corneliu Dobritoiu: Rebalansare inseamna si retragere. Se poate retrage de la un contingent mai mic pina la intregul contingent. Asta inseamna rebalansare.

Prezent: Repet intrebarea: considerati ca ati actionat corect?

Corneliu Dobritoiu: Actiunea a fost corecta. In textul respectiv nu se vorbeste ca Romånia a luat o decizie.

Prezent: Insa am inteles ca atasatii nu au fost doar informati, ci si abilitati sa transmita mesajul catre statele in care sint acreditati.

Articol integral in Prezent