Reprezentanti ai companiilor multinationale, ai mediului academic si presei au participat miercuri, 12 iulie, la Forumul Volvo - Dilema veche care a avut ca tema „Actiune versus responsabilitate pasiva a companiilor”.

Discutiile din cadrul forumului, moderate de Horia Roman PATAPIEVICI, au pornit de la concluziile raportului „Perceptia asupra responsabilitatii sociale a companiilor - cazul Romaniei”, realizat la inceputul lunii iunie.

Conform acestui raport, domeniile de dezvoltare comunitara in care companiile ar fi dispuse sa se implice sunt, in general, legate direct de specificul activitatii fiecareia. 47% dintre respondenti considera ca progresul local nu poate fi asigurat fara participarea lor la actiuni comunitare, in timp ce 33% apreciaza ca implicarea comunitara nu este necesara.

Printre conditiile care influenteaza implicarea in comunitate a companiilor, se regasesc: participarea angajatilor, prezenta produselor proprii, existenta unui impact local concretizat prin crearea de imagine pentru companie si obtinerea unor efecte vizibile ori consolidarea unui capital de incredere la nivelul celor care implementeaza actiuni de dezvoltare sociala.

In opinia respondentilor, factorii care au o influenta pozitiva accentuata asupra performantelor companiei sunt: increderea determinata de integritatea angajatilor, cultura organizatiei, piata de desfacere si calitatea fortei de munca.

„A venit momentul sa adaugam filantropiei actiunea articulata, constructia, strategia coerenta. Filantropia e un mod generos de a reactiona emotiv la nevoi imediate. Lumea romaneasca are nevoie de mai mult: de o ofensiva a inteligentei si a spiritului intreprinzator, care sa gaseasca solutii ingenioase si eficiente pe termen lung.

Pentru asta elitele oamenilor de afaceri si elitele culturale trebuie sa invete sa colaboreze. Trebuie depasita prejudecata curenta ca „intelectualii” sint cei care pun probleme, iar „pragmaticii” - cei care dau solutii. Ca si cum celor dintii li s-ar interzice sa imagineze scenarii practice, iar celorlalti li s-ar interzice sa gindeasca abstract.

Aceasta falsa „diviziune a muncii” trebuie depasita. Si unii si ceilalti trebuie sa cultive in egala masura intrebarile si raspunsurile. Discutiile de principiu si lamentatiile publice nu duc nicaieri, daca nu culmineaza in capacitatea de a rezolva ceea ce este de rezolvat.” sustine Andrei Plesu, rector New Europe College.

„Forumurile Volvo-Dilema veche isi propun sa construiasca o platforma de dialog intre personalitati cu idei si atitudini care au la baza aceleasi repere de valori.

Actiunile corporatiste in beneficiul comunitatii se pot construi doar pe baza unei culturi organizationale moderne, in care implicarea sociala responsabila sa aiba la baza valorile umane universale: siguranta, incredere, calitate, respect, creativitate, profesionalism, generozitate, dorinta de implinire.

Ideile capabile sa construiasca o noua realitate sociala au nevoie intotdeauna de confirmari si confruntari pe care incercam sa le oferim in cadrul forumurilor.” adauga Lavinia Huidan, Presedinte/CEO EIT-Forum Auto.

Forumurile Volvo - Dilema veche reprezinta o initiativa a Euro Inter Trade - Forum Auto, importator Volvo in Romania si revista Dilema veche, realizata in parteneriat de Fundatia Life for Life si Colegiul Noua Europa. Subiectele propuse pentru urmatoarele dezbateri se vor inscrie sub tema generala „Rolul social al sectorului de afaceri”.