Constructia Coridorului IV paneuropean este mult ramasa in urma. O recunoaste chiar premierul Calin Popescu Tariceanu, care da vina pe fostul guvern. si localnicii care detin terenuri pe traseul rutei ce va lega Constanta de Nadlac ar avea partea lor de vina, spun autoritatile.

Motivul: negocierea pretului pentru fiecare metru patrat de pamant expropriat s-a lasat cu discutii aprinse, care au durat chiar si trei ani. Din acest motiv, autoritatile reusesc cu greu sa achizitioneze terenurile necesare construirii viitorului drum paneuropean.

Cei 873 de kilometri ai Coridorului IV (Constanta-Bucuresti-Pitesti-Sibiu-Timisoara-Arad-Nadlac) ar trebui sa fie finalizati pana in 2011. Deocamdata, lucrurile bat pasul pe loc, singurele portiuni finalizate din viitorul drum fiind tronsoanele de autostrada Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Drajna, portiune din Autostrada Soarelui. Mai urmeaza, pana in septembrie, si tronsonul Drajna-Fetesti.

Negocieri lente in Transilvania

Lucrurile se misca greu in vestul tarii, unde exproprierile de terenuri nu s-au finalizat nici dupa trei ani, pe tronsoanele considerate avansate, asa cum este cazul variantei de ocolire a municipiului Sibiu.

Potrivit datelor comunicate de catre reprezentantii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), statul a achizitionat aici aproximativ 81% din cele 1,5 milioane de metri patrati desfasurati pe ruta de 23,5 km.

"Acesta este si motivul pentru care centura Sibiului nu va fi gata in 2007, asa cum se estimase initial, ci poate la jumatatea anului 2008, cand vor incepe lucrarile la autostrada Sibiu-Pitesti", ne-a declarat Ion Ariton, prefectul judetului Sibiu. Exproprierile sunt in curs si pe tronsonul Deva-Orastie, unde statul a achizitionat aproximativ 70% din terenurile necesare.

Ceva mai bine stau lucrurile pe "by-pass-ul" (n.r. - varianta de ocolire) Pitesti, care va fi finalizat anul viitor, insa si aici lucrarile au fost intarziate de exproprieri. "Acum nu mai avem probleme, mai avem de expropriat cam 1% din suprafata necesara", explica Ion Popa, subprefectul judetului Arges.

Pentru Nadlac-Arad se asteapta OK-ul

In rest, autoritatile asteapta decizia politica si pe cea a proiectantului, asa cum se intampla in cazul tronsonului Nadlac-Arad. "Deocamdata sunt luate in calcul doua variante posibile de traseu, asa ca nici nu putem vorbi de exproprieri", spune Cristian Stragea, prefectul judetului Arad.

Lucrurile sunt certe doar pe portiunea Arad-Timisoara, precum si pe varianta ocolitoare a municipiului Arad, unde exproprierile sunt programate sa inceapa in toamna. Celelalte portiuni din viitoarea ruta pan-europeana se afla in faza de studiu de prefezabilitate sau de fezabilitate.

Capatul estic sta cel mai bine

Lucrurile sunt avansate pe traseul Autostrazii Soarelui, unde ar mai fi de expropriat terenurile necesare construirii sectorului Cernavoda-Constanta, precum si a variantei de ocolire a municipiului Constanta. Autoritatile spun ca prin toamna vor putea cumpara de la proprietarii din zona primii metri patrati de teren necesar.

Articol integral in Adevarul