Consumul de energizante din Romania este scazut, dar trendul este pozitiv. Anul trecut, fata de 2004, cresterea a fost de 200%, iar pentru 2006 se mizeaza pe un plus de 34%.

Diversificarea gusturilor consumatorilor, dezvoltarea retailului modern si cresterea puterii de cumparare a romanilor atrag dupa sine schimbari importante in piata bunurilor de larg consum. Astfel, exista segmente de piata care, de la an la an, inregistreaza un boom de vinzari. Aceasta se explica insa si printr-un consum extrem de redus in urma cu doi-trei ani.

Unul dintre cele mai dinamice segmente de piata din Romania ultimilor doi ani este cel al bauturilor energizante. Studiile de piata ale companiei ACNielsen arata ca anul trecut, raportat la 2004, vinzarile au crescut in volum cu peste 200%. Iar piata creste in continuare intr-un ritm accelerat.

Potrivit companiei de cercetare de piata Canadean, pentru anul acesta se estimeaza ca vinzarile de bauturi energizante vor creste cu pina la 34%. Aceasta in conditiile in care, in primul trimestru al anului in curs, romanii au consumat cu 24% mai multe energizante decit in aceeasi perioada a anului anterior.

„Cresterea se explica prin suportul promotional al companiilor, lansare Power Horse Sugar Free, diversificarea segmentelor tinta, cresterea gradului de penetrare a retailului modern si a puterii de cumparare“, explica Angela Preoteasa, consultant Canadean Ltd.

Energie de peste 200 de milioane RON

Anul trecut, romanii au cumparat din magazine in jur de 11,9 milioane de litri de energizante in valoare totala de aproximativ 224,7 milioane de lei noi, se arata intr-un studiu realizat de ACNielsen. Cel mai mult se cauta energizantele la cutie, 77% din volumul total fiind vindute in acest tip de ambalaj.

In ceea ce priveste cantitatile cu care sint obisnuiti romanii, cutiile la 0,25 litri reprezinta 67% din total vinzari. Mentionam ca in studiu ACNielsen a luat in calcul si vinzarile de Pepsi X, pozitionata de producatorul Pepsi Co ca ‘’energy-cola’’, si nu ca o bautura energizanta propriu-zisa.

De asemenea, in cercetare au fost luate in calcul numai vinzarile din retail, nu si ceea ce se comercializeaza in lanturile de hoteluri, restaurante si prin catering.

Studiul ACNielsen indica faptul ca benzinariile reprezinta locul de unde se achizitioneaza cel mai des bauturi energizante, acestea fiind urmate de supermarketuri sau hipermarketuri si de magazinele alimentare mai mari de 40 de metri patrati.

Interesant este de asemenea ca romanii prefera sa mearga la chioscul din fata blocului decit la magazinele alimentare cu suprafete mai mici de 20 de metri patrati pentru a-si cumpara energizante.

Coca-Cola si Pepsi Co se bat si pe energizante

Luind in calcul si Pepsi X, care este undeva la granita bauturilor racoritoare cu cele energizante, piata de profil este adjudecata de trei branduri create de companii puternice. Este vorba de Red Bull, marca a Red Bull Austria, Pepsi X, aflat in portofoliul Pepsi Co, si Burn de la Coca-Cola Company. Lider este in continuare Red Bull, prima marca de acest gen care a intrat pe piata romaneasca.

Austriecii detin 60% din volum si 64% din valoarea vinzarilor de pe aceasta piata. Cele trei companii controleaza 91,6% din piata din punctul de vedere al volumelor vindute. Urmatorii doi jucatori sint Bebida Austria, care distribuie Power Horse, si Lemarpol Vrancea cu al lor brand Bison .

2005, anul lansarilor

Pe fondul unui trend ascendent, 2005 a fost anul lansarilor pe piata bauturilor energizante. Astfel, chiar de la inceputul anului consumatorii au putut testa gustul energizantelor fara zahar, in acea perioada lansindu-se Power Horse Sugar Free. La ora actuala, vinzarile de bauturi fara zahar reprezinta in jur de 15-20% din vinzarile Decardi (unicul distribuitor la Power Horse din Romania).

Potrivit reprezentantilor companiei, in prima parte a acestui an vinzarile de energizante din portofoliul companiei au crescut cu aproximativ 30% fata de perioada similara a anului trecut. Mai mult, pina la finele acestui an compania mizeaza sa comercializeze cu 38% mai mult decit in 2005.

Tot anul trecut, in luna mai, Pepsi Co a lansat Pepsi X, o bautura cu continut mai scazut de taurina si guarana decit energizantele obisnuite. ‘’Vinzarile brandului Pepsi X sint in linie cu asteptarile noastre. Trendul in 2006 este unul ascendent, dupa cum prognozeaza Canadean, cu o crestere de 34% comparativ cu anul 2005“, sustin reprezentantii Pepsi Co.

In coada clasamentului

Cu un consum de aproximativ 0,5 litri pe cap de locuitor, romanii sint printre cei mai „slab energizati“ consumatori din Europa. „Consumul din Romania este inca foarte scazut in comparatie cu alte tari - mai putin de o cutie de 250 ml pe cap de locuitor, in timp ce in Austria este de 14 cutii pe cap de locuitor.

Unul dintre motive este ca piata de profil din Romania este relativ tinara, dar continua sa se dezvolte“, explica reprezentantii Red Bull. In ceea ce priveste profilul consumatorului de astfel de bauturi, acestia sint in general tinerii dinamici, cu un stil de viata alert. De asemenea, aceasta bautura este preferata si de soferii profesionisti.

Istoria produselor care ne dau aripi

Una dintre primele marci de bauturi energizante din America a fost Jolt Cola, lansata in 1980. Initial era un tip de cola cu concentratie mai mare de cofeina si zahar ce se adresa tinerilor si in general persoanelor cu un ritm de viata foarte alert.

Japonezii au cunoscut insa acest „fenomen“ inca din anii ’60, cind a fost scos pe piata Lipovitan D, un produs creat de Taisho Pharmaceuticals.

Articol integral in Cotidianul