Sa conduci o motocicleta lipsita de polita Casco este echivalent cu a conduce un tir fara sa ai permis de conducere. Incheierea unei asigurari de acest gen este aproape obligatorie, avind in vedere ca numarul de accidente in care sint implicati motociclistii creste de la un an la altul. De fapt, tocmai asta este problema.

Inarmati cu statisticile oficiale, care arata o crestere a frecventei accidentelor rutiere in care sint implicate motociclurile, asiguratorii evita sa incheie polite pentru aceste mijloace de transport. Unele societati de asigurari spun pe sleau ca nu au in portofoliu polite destinate motociclurilor, iar altele incheie asemenea asigurari la tarife piperate si in conditii destul de drastice.

FEBRA MOTOARELOR I-A CUPRINS SI PE ROMANI

In ultimii ani, piata moto din Romania si-a trecut in cont cresteri insemnate. Spre exemplu, in 2005, piata moto s-a majorat cu aproape 32% fata de 2004, dar volumele sint in continuare destul de mici. Anul trecut s-au vindut mai putin de 1.500 de unitati.

Practic, achizitionarea unei motociclete s-a transformat intr-un pas firesc pentru cei care si-au „garnisit” deja garajul cu cel putin un autoturism din gama celor de top. Un alt segment important al cererii pentru „motoare” de vara este reprezentat de tinerii care au nevoie de un bilet de intrare intr-un grup social aparte.

Si tocmai aceasta categorie reprezinta o problema pentru asiguratori. „In cel mai bun caz, pasiunea, si nu nevoia, justifica achizitia unei motociclete. Dar sint tot mai multi care cumpara un motociclu doar din teribilism sau, sa folosesc un termen la moda, pentru fite. Iar acestia sint cei mai expusi accidentelor”, spune reprezentantul unei societati de asigurari.

FRANSIZA, PRIMUL INCONVENIENT

De regula, tinerii cu venituri modeste (si cu parinti la fel) apeleaza la leasing pentru a-si cumpara o motocicleta. In contractele standard, valabile si pentru autoturisme, se stipuleaza insa ca polita Casco incheiata pentru ceea ce face obiectul leasingului, trebuie sa se contracteze fara fransiza.

In limbajul asigurarilor, aceasta reprezinta partea din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul masinii sau motociclului. Numai ca nici un asigurator nu accepta sa incheie o asigurare Casco fara fransiza pentru o motocicleta. Pagubele, spun asiguratorii, sint mari si dese.

Spre exemplu, statisticile oficiale arata ca pe segmentul motocicletelor de strada lideri sint marcile japoneze, in cazul carora piesele de schimb si manopera costa destul de mult. Atentie, insa! Daca la autoturisme se mai negociaza fransizele, in ce priveste motocicletele, asiguratorii nu dau inapoi.

Si asta, deoarece nu e totuna sa ai procent aplicat la valoarea daunei, cu procent aplicat la suma asigurata. Iar la motocicluri, regulile sint clare: procentul de fransiza, cuprins intre 5 - 20%, se aplica la suma asigurata.

COTATII DE PRIMA MAI MARI

Desi fransiza, obligatorie de altfel, reprezinta o garantie in plus pentru asigurator, primele pentru polita Casco sint si ele mai piperate. Pentru autoturismele noi, cotatia anuala de prima Casco este de 6-6,7%. Daca aceste cotatii sint valabile si la motociclete, cel putin in cazul Astra Asigurari, la celelalte societati, cotatiile sint mai ridicate.

La Allianz-Tiriac, cotatia Casco pentru moto noi este de 8,9%, in vreme ce Omniasig aplica 15%. Asa se face ca asigurarea pentru o motocicleta japoneza, cu o capacitate cilindrica de pina la 700 cmc, ajunge sa coste dublu fata de o polita similara contractata pentru un autoturism nou de litraj mediu.

ASIGURATORII EVITA SA INCHEIE CASCO PENTRU MOTO

Pentru unele societati de asigurare, nici cotatiile de prima ori ransizele mai ridicate nu au convins intr-atit de mult incit sefii acestora sa fie de acord sa asigure si motociclete.

La unele companii, persoanele fizice pot incheia polite Casco pentru motocicluri doar daca vin cu recomandari serioase de la prieteni ori cunostinte ale personalului asiguratorului. Altele refuza politicos orice cerere de acest fel. Generali Asigurari, spre exemplu, nu incheie Casco decit pentru parcuri de motociclete.

Adica, nu asigura decit parcuri de cel putin 10-15 motociclete, potentiali clienti fiind Politia Rutiera, firmele de curierat rapid ori lanturile de pizzerii.

NUMAR REDUS DE POLITE IN VIGOARE

Din cauza conditiilor restrictive si a tarifelor mai mari, numarul politelor Casco pentru moto, pastorite de ceilalti asiguratori, este destul de redus. „Pentru motocicluri, avem in vigoare doar 66 de polite Casco. Prima se poate plati in 4 rate, iar pentru plata integrala a politei se acorda un bonus de 10%.

In cazul motociclului, nu se despagubesc pagubele produse cu ocazia utilizarii lui la concursuri, intreceri sau antrenamente”, ne-a declarat Teodor Enescu, de la Directia de Asigurari Generale din cadrul Astra Asigurari.

La rindul sau, Omniasig administreaza 118 asemenea polite Casco, in vreme ce la Allianz-Tiriac, numarul politelor Casco pentru motociclete a ramas aproximativ constant, in jurul valorii de 200. Ll

Polite scumpe pentru motociclete

  • Pentru o motocicleta japoneza cu o capacitate cilindrica de pina la 700 cmc si un pret DDP (toate taxele, inclusiv cele vamale) de 8.500 de euro, pretul anual al unei asigurari Casco este cuprins intre 500 - 1.300 de euro. Fransiza obligatorie se aplica, in cazul societatilor mentionate, la suma asigurata.

    De exemplu, la o motocicleta asigurata pentru 8.500 de euro, o fransiza (pentru pagube partiale) de 3% inseamna 255 de euro. In cazul unei avarii a carei reparatie costa 500 de euro, asiguratorul va plati 245 de euro, proprietarul urmind sa suporte 255 de euro.

    Daca procentul ar fi fost aplicat la valoarea daunei, adica 500 de euro, proprietarul ar fi platit doar 15 euro, restul cazind in sarcina asiguratorului.

    Riscuri asigurate prin Casco
    >> Pagubele provocate motociclului de ciocniri, loviri, rasturnari, zgirieri, caderi (inclusiv cu prilejul transbordarii), caderea unor corpuri pe motociclu;

  • Furtul motociclului sau al unor parti componente ori piese ale acestuia, precum si pentru pagubele provocate acestuia ca urmare a furtului sau tentativei de furt;
  • Pagubele produse motociclului de incendiu, explozie, patare, carbonizare sau diverse distrugeri, ca urmare a incendiului;
  • Pagubele produse motociclului de inundatii, furtuna, uragan, cutremur, prabusire sau alunecare de teren, ploaie torentiala, grindina, trasnet, actiunea mecanica a apelor curgatoare sau a obiectelor purtate de ape;
  • Cheltuielile efectuate in vederea transportului motociclului avariat la atelierul de reparatii care poate efectua reparatia, cel mai apropiat de locul accidentului, sau la locul de adapostire al motociclului, daca acesta nu poate fi deplasat prin forta proprie.