In India inca se numara mortii. Nu a trecut nici macar o saptamana de la cele 7 atentate cu bomba. Un eveniment tragic care din pacate a fost rapid „surclasat” de stirile din Orientul Mijlociu (situatia din Israel).

Desi 200 de morti nu este o cifra reprezentativa pentru o populatie de aproape 1 miliard, vorbim aici de sute de familli si prieteni care acum sunt in suferinta.

Impactul evenimentului se resimte insa si in lumea IT, iar aceste efecte „secundare” pot avea un mare impact asupra economiei indiene.

In lumea tehnicii, India este cunoscuta ca tara outsourcing-ului. Acest fenomen a condus la aparitia de noi orase, pline de companii de soft si call-center-uri, a dat nastere unei clase de mijloc, oameni care isi permit case moderne, masini si haine de marca. Un astfel de oras este si Mumbai, locul unde s-a petrecut atentatul.

Marile firme care au in India parteneri sau filiale cu zeci de mii de angajati (IBM spre exemplu are peste 40.000 de angajati in India) au intrat in panica: „ce s-a intamplat cu oamenii mei?” dar mai ales - oricat de crud suna aceasta intrebare - „Ce s-a intamplat cu datele mele?”.

Planurile in caz de dezastru

Mai toate firmele mari care se respecta si-au organizat infrastructura IT luand in considerare si situati critice. Asa numitele „planuri de recuperare de dupa dezastru

(disaster recovery plans) sunt gandite pana in cele mai mici amanunte si testate in mod regulat, chiar mai des decat se fac exercitiile de evacuare in caz de incendiu.

Planurile pot fi foarte complexe (de exemplu pentru o banca pierderea datelor ar putea duce chiar la faliment) sau mai simple, in cazul unei firme mici in care infrastructura IT nu este la fel de critica.

Multi cred ca salvarea (copierea) datelor intr-un loc sigur este suficienta pentru a dormi linistit. In cazul firmelor mari planul de dezastru cuprinde pe langa solutia tehnica necesara si o serie intreaga de proceduri ce trebuie urmate pentru a pune totul pe picioare intr-un timp cat mai scurt.

In cazul unui dezastru (exemple: incendiu, cutremur, inundatii, sau mai nou infiltrare in sistem (hacking), atac terorist) echipe intregi de profesionisti, sunt antrenati si stiu exact ce au de facut pentru a „resuscita” rapid infrastructura IT.

Ei bine, multe firme care au planuri de dezastru bine puse la punct au dificultati mari sa extinda acest plan si in tarile in care fac offshore outsourcing, mai ales cand lucreaza cu parteneri si nu au propria lor filiala. Chiar si la firmele indiene cele mai cunoscute, planurile de dezastru nu sunt intodeauna bine puse la punct.

Spre exemplu, Tata Consultancy Services (o firma cu peste 16.000 de angajati si cu 16 locatii in Mumbai) are o infrastructura tehnica bine pusa la punct. Angajatii ei insa, folosesc masal chiar trenurile in care s-au intamplat atentatele.

Va puteti imagina ce se intampla daca un call-center pierde brusc 200 de angajati? Spre norocul lor, nici un angajat al lui Tata Consultancy Services nu a fost ucis in atentatul de saptamana trecuta.

De ce fac firmele offshore outsourcing?

Planurile de dezastru sunt doar unul din aspectele complicate ale offshore outsourcing-ului. Distanta mare, diferenta de fus orar, problemele de mentalitate, diferentele culturale, probleme de comunicare, calitatea variabila a produselor finite, s.a.m.d. sunt aspecte care trebuie considerate in cazul unui astfel de project.

Majoritatea companiilor care se hotarasc sa faca offshore outsourcing se gandesc in primul rand la costuri, la bani: salarii mai mici si deci implicit costuri mai reduse. Din pacate insa situatia nu este chiar asa.

Exista multe costuri ascunse si de multe ori un proiect de outsourcing este la fel de scump ca si in cazul in care acesta ar fi fost implementat intern in companie, iar riscurile sale sunt mult mai mari.

Totusi de ce multe firme continua sa faca acest lucru? Motivele principale: capacitate variabila si calitate superioara. Capacitatea variabila se refera la cat de usor pot fi adaugate resurse la un project. Sa zicem ca am peste o saptamana nevoie de inca 20 de programatori, un simplu telefon in India si lucrurile se aranjeaza.

Calitatea superioara se refera la cat de usor putem sa gasim o persoana cu foarta multa experienta. In tarile occidentale, persoanele cu o anumita senioritate in IT sunt foarte greu de gasit. Sunt putini si sunt in todeauna prinsi in proiecte.

Evident ca si tariful orar mult mai scazut joaca si el un rol important pentru o astfel de alegere dar asa cum am mai afirmat, acest aspect nu este cel mai important.

India, optiunea numarul 1 pentru offshore outsourcing

India este in continuare optiunea numarul 1 pentru offshore outsourceng. China vine si ea tare din urma dar are cam aceleasi probleme ca si India. Mai mult, diferentele culturale sunt poate si mai mari.

De aceea, tarile Europei de Vest se gandesc deja la alternative sau la locatii aditionale , locatii care sa fie mai apropiate (factori precum distanta, diferenta mare de fus orar si diferentele culturale jucand un rol important in alegere).

Intr-un unui studiu publicat luna trecuta, Gartner Group identifica urmatoarele tendinte pentru tarile din Europa de Vest:

- India este si va ramane optiunea numarul 1 in cazul offshore-ului

- China ocupa pozitia 3 si este o locatie interesanta

- Brazilia si Mexic sunt interesante pentru tarile vorbitoare de spaniola si portugheza dar acestea se adreseaza mai ales continentului Nord American (deci nu Europa)

- Irlanda si Irlanda de Nord sunt optiuni interesante nu atat din punctul de vedere al limbii engleze dar mai ales datorita calificarii superioare a personalului din industria IT

- Tarile intrate proaspat in UE sunt asaltate cu astfel de contracte. Ele ofera o anume garantie din punct de vedere politic si legislativ, iar tariful orar in IT este in continuare mult mai scazut decat in tarile vest europene. Cehia, Ungaria si Lituania sunt cele mai cautate.

- Dintre tarile care nu sunt in EU, Romania si Rusia sunt cele mai curtate. Romania are avantajul ca urmeaza sa intre in UE, are personal calificat, iar diferentele culturale nu sunt asa mari. Rusia insa, are resurse mult mai mari, iar universitatile de elita din Rusia produc personal extrem de calificat.

In Iulie 2005, harta offshore se prezenta astfel:

Harta offshore (zoom)
sursa: Gartner, Iunie 2005

Experiente personale

De-a lungul carierei mele am condus cateva proiecte care au facut offshore outsourcing in Romania, Slovenia si o data in India. Experientele au fost variate: de la succese rasunatoare pana la experiente total neplacute. Proiectele au fost relativ scurte si nu au fost critice pentru beneficiari.

Principalele probleme de care m-am lovit:

-Confidentialitatea datelor: Ei bine, desi firmele respective au semnat un NDA (Non Discloser Agreement) am vazut personal ca aceste contracte nu se respectau. Exista pur si simplu o problema de mentalitate! Din pacate, in Romania spre exemplu, un angajat care pleaca de la o companie se asigura ca a copiat tot ce se putea copia inainte sa plece: coduri sursa, licente, baze de date etc.

-Lipsa procesului de control al calitatii: calitatea produselor a fost in general buna dar procesul de control al calitatii a fost in cele mai multe cazuri unul imatur (are de aface cu nivelul SW-CMM scazut; detalii despre SW-CMM aici.

Fara un astfel de proces este greu de estimat si verificat calitatea produsului finit.

-Preturile variabile: desi proiectele au fost gandite in variata pret fix (fixed price) am avut surpriza sa fiu facturat cu costuri suplimetare in mod total nejustificat. De asemenea preturile au variat de la un proiect la altul (tariful orar s-a majorat cu 40% in prima luna si cu inca 20% in luna urmatoare!)

-Scaderea calitatii dupa primul proiect: primul proiect a fost realizat de cei mai buni oameni din companie, urmand ca la proiectul urmator, in mod total netransparent, sa fie introduse persoane cu mai putina experienta. Principiul este simplu: o data ce am pus mana pe client... ne focusam pe clientii noi!

-Lipsa de transparenta in managementul priectului: nu am stiut in fiecare moment in ce stadiu se afla proiectul

Chiar saptamana trecuta am discutat cu prieten care lucreaza la un proiect imens (dezvoltarea unei aplicatii complexe pentru o mare companie olandeza). Proiectul insa nu mergea foarte bine. Datorita unui design necorespunzator erau probleme mari de performanta. Pe langa aceasta, produsul este instabil si nu se stia de ce. Firma a hotarat sa mearga cu proiectul in India.

Experienta a fost extraordinara: firma indiana a format in 2 zile o echipa de 22 de oameni (!). Acestia au „rascolit” codul linie cu linie (vorbim aici de milioane de linii de cod) timp de o saptamana (timp in care au lucrat in medie 12 ore pe zi) si au gasit peste 100 de probleme care trebuie fixate si care vor imbunatatii major performanta produsului.

Nu au avut nevoie de documentatie ci doar a trebuit sa le explice cineva in mod global cam cum stau lucrurile. Prietenul meu a fost foarte impresionat.

In loc de concluzie

In in ultimii 15 ani , in India au murit peste 80.000 de oameni datorita conflictului din Kashmir. Atentate precum cel de la Mumbai sunt o frana si pentru dezvoltarea IT a Indiei. Desi revoloutia IT este in India in plina desfasurare problemele Indiei sunt mult mai mari.

In clasamentul respectarii drepturilor omului publicat in mod regulat de ONU, India ocupa pozitia 127, cu 75 de pozitii mai jos de cat Cuba.

Aproape 400 de milioane de indieni castiga mai putin de 1 euro pe zi, si peste 2 milioane de copii mor in fiecare an de foame si conditii de trai mizere. In aceste conditii, faptul ca in acest moment iti sprijini mana pe un mouse te face pe tine cititorule UN MARE NOROCOS!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Florin Popescu

Florin Popescu a absolvit Facultatea de Automatica si Calculatoare din Bucuresti, si are un Master Degree in Computational Engineering de la Universitatea din Munchen.

In cariera sa, Florin a ocupat pozitii precum: Team Lider, Project Manager, Enterprise Arhitect, etc.).

In prezent este IT Consultant pentru Microsoft Services in Olanda.

A condus si conduce in continuare proiecte majore si a oferit consultanta pentru firme precum ING, KPN, VNU, Philips, ABN AMRO, Ministerul Transporturilor din Olanda etc.

Este casatorit si este tatal unui baietel de 6 ani. In timpul liber se ocupa de www.desprecopii.com, site-ul sau personal.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------