Pentru a obtine comenzi avantajoase, Faurecia, leader mondial in echipamente de interior-auto, a mituit managerii concernelor VW, Audi si BMW. Acuzat de coruptie, Pierre Levi, presedintele grupului francez, a recunoscut acum cateva zile faptele. Informatie de ultima ora: miercuri seara Pierre Levi a demisionat.

In ultimele saptamani, in Germania anchetatorii justitiei au descoperit in industria constructoare de automobile, un sistem complex de coruptie, bine rodat.

Manageri de la Faurecia au rasplatit ani de-a randul - cu bani cash, calatorii sau cadouri scumpe - sefii departamentelor de achizitii de la VW, Audi si BMW pentru comenzi avantajoase. In mai, un director de la Audi a fost arestat. A primit cel putin 160.000 euro de la furnitorul francez Faurecia. In Germania, concernul francez Faurecia are 10.000 de colaboratori in 28 de localitati.

Pe langa Audi, BMW si VW, livreaza constructorilor Opel si Ford fotolii-auto, console si amenajamente pentru interiorul masinilor. Ritmul sustinut al anchetei a ingrijorat, pare-se, si alti manageri de la renumitele firme de constructie germane.

Fostul sef de productie de la Volkswagen, al doilea in ierarhie dupa directorul general, s-a prezinta acum cateva zile la Parchetul General din Frankfurt. In cadrul auditiei, Herr W. a fost guraliv. A recunoscut incasarea a 139. 000 de euro in bani numerari. Contra caror servicii? A avantajat firma Faurecia, cumparand de la francezi echipamente pentru VW.

Managerul de la VW isi tinea banii de mita sub caloriferul din pivnita

Saptamanalul „Der Spiegel” (27. 07.06) relateaza ca managerul W. „avea o reputatie impecabila. N-a fost insa deosebit de imaginativ in ceeace priveste depozitarea banilor de spaga. In cadrul perchezitiei, anchetatorii au gasit 70.000 euro cash, ascunsi in subsolul de termoficare a locuintei.”

Reteaua corupta a achizitorilor din Germania se largeste pe masura ce avanseaza ancheta. In Bavaria, doi fosti manageri de la BMW, cercetati de autoritati pentru dare/luare de mita de peste un an, sunt implicati (si) in afacerea Faurecia.

Procurorul general Anton Winkler, de la Parchetul General Munchen 1, ne-a declarat marti, 1 august: „ Fostul sef de achizitii de la BMW suspectat de coruptie, se afla din iulie 2005 in arest preventiv. A primit o suma de peste 100.000 euro. Recent a dezvaluit numele a patru colaboratori de la Faurecia implicati in cazuri de coruptie, cu scopul de-a primi comenzi.”

Wolfgang Schaupensteiner, procuror anticoruptie la Parchetul General din Frankfurt

La inceputul saptamanii trecute, procurorii din Frankfurt au confirmat anchetele penale impotriva unor manageri de la concernele VW, Audi, si VW. Pana in prezent, procurorii din Munchen si Frankfurt cerceteaza cazurile a 20 de persoane.

Potrivit anchetatorilor frankfurtezi, de peste 8 ani, colaboratori de la Faurecia platesc - la negru - 800.000 euro pe an unor sefi de la concernele de automobile germane, pentru a obtine comenzi.

Wolfgang Schaupensteiner, seful Departamentului Anticoruptie de la Parchetul General din Frankfurt, ancheteaza impreuna cu echipa sa (5 procurori specializati) in noile cazuri de coruptie. La Munchen, 11 procurori specializati se ocupa de afacerile managerilor ahtiati de bani.

Pierre Levi, seful Faurecia, cunostea practicile de coruptie ale concernului

La Volkswagen, scandalurile se tin lant. In timp ce zeci de mii de angajati sunt concediati, iar restul - amenintat cu delocalizari masive- e obligat sa accepte importante reduceri de salarii, cativa manageri arunca banii (firmei) pe fereastra. Printre altele, pentru „calatorii de placere” in Cehia si Brazilia (2002-2005) cu prostituate de lux.

„Renuntam la colaborarea cu Monsieur Pierre Levi” a scris acum cateva zile Bernd Pischetsrieder, seful Volkwagen, lui Jean-Martin Folz presedintele Peugeot Citroen, care detine 71 % la Faurecia. Presedintele VW va depune o plangere penala impotriva furnizorului francez.

„In procedura noastra, dl Levi este acuzat,” ne-a declarat marti, purtatoare de cuvant de la Parchet din Frankfurt. Din 2001, Levi era informat de actele de coruptie ale firmei sale. Procurorii ii reproseaza ca nu a facut nimic pentru a pune capat metodelor coruptive. Sistemul a fost implementat deja in 1998 de furnizorul Sommer-Allibert, cumparat in 2001 de Faurecia.

Pierre Levi, fost sef la Faurecia

Presedintele Pierre Levi a dat o declaratie scrisa procurorilor frankfurtezi, in care „a recunoscut ca era informat de afacerile de spaga. Pana acum nu a fost audiat. In momentul de fata nu este obligatorie, fiindca dl Levi a raspuns in scris la toate intrebarile noastre, ” ne-au declarat anchetatorii din Frankfurt.

Investigatiile au loc impotriva lui Pierre Levi cat si a patru colaboratori germani ai concernului francez.

„Pana acum, nu am primit o cerere de informatii din partea justitiei franceze. Fapt care nu exclude insa, ca nu se va intampla acest lucru in viitor. Deoarece ajutoarele juridice international pot sa dureze mai mult timp”, ne-a transmis Sybille Gotwald, procuroarea care ancheteaza in momentul de fata cazul Faurecia in Frankfurt.

In Franta, mediile au inceput sa relateze despre matrapazlacurile tricolore

„Le Monde” (31.07.06) prezinta comentariile procuroarei Sybille Gottwald, care afirma ca „ nu e vorba de un caz izolat. Plata de spaga este la ordinea zilei in industria de automobile, dupa modelul celei de constructii, unde este acceptata in mod tacit.”

Cu 1. 700.000 de salariati in grupuri prestigioase, ca Daimler-Chrysler, BMW sau Volkswagen, piata germana este cea mai activa pe plan european, reprezentand 30 % din cifra de afaceri a concernului Faurecia.

Exigentele constructorilor si concurenta feroce a sub-antreprenorilor, constitue un teren fertil pentru instauratia unui sistem de coruptie. Care insa nu functioneaza intotdeauna: miercuri seara, Pierre Levi a anuntat ca demisioneaza din toate functiile.

...In urma globalizarii salbatice, criminalitatea economica este un biotop in plina expansiune. In Est si Vest.