Pe 20 septembrie intra in vigoare noul Cod Rutier. Reguli cu care soferii si pietonii se obisnuisera pana acum vor suferi modificari insemnate. Una din cele mai importante schimbari, care va avea efecte deloc de neglijat asupra stabilirii vinovatiei in cazul accidentelor in care sunt implicati pietoni, a trecut insa nebagata de seama.

Vechea legislatie, inca in vigoare, stabilea, prin Regulamentul de aplicare a Ordonantei de Guvern privind circulatia pe drumurile publice, normele unei conduite preventive pe care toti soferii sunt inca datori s-o respecte.

Articolul 158 al acestui act normativ prevede ca soferul este obligat sa reduca viteza, daca prevede un pericol, la trecerea pe langa grupuri si coloane, indiferent daca acestea se afla in mers sau stationeaza; in perimetrul pietelor aglomerate; cand circula din directie opusa tramvaielor, troleibuzelor sau autobuzelor oprite in statii, pe drumurile cu o singura banda pe sens; la depasirea

troleibuzelor si autobuzelor oprite in statii, precum si a tramvaielor aflate in statii prevazute cu refugiu sau la trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare sau marcaje, precum si in alte cateva situatii.

Nerespectarea acestei prevederi de catre un sofer ducea automat la incriminarea in caz de accident, chiar daca pietonul lovit circula neregulamentar.

Considerand ca prea multi soferi se aleg cu dosare penale in situatii in care pietonii li se arunca literalmente sub roti, fara a respecta nici cele mai elementare reguli de circulatie, Directia Politiei Rutiere a introdus in noul Cod Rutier o prevedere care poate produce efecte extrem de controversate.

La articolul 72 aliniatul 4, Codul Rutier care intra in vigoare la 20 septembrie prevede ca "Pietonii surprinsi si accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise, la culoarea rosie a semaforului destinat acestora sau a nerespectarii altor obligatii stabilite de normele rutiere poarta intreaga raspundere a accidentarii lor, in conditiile in care conducatorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulatia prin acel sector."

Integral in Gandul