Daca ortodocsii sunt iertatori cu preotii lor, deconspirarea clericilor catolici si protestantiar putea produce cutremure in maghiarime

IPS Teodosie si parintele Iustin Marchis, paroh al Bisericii Stavropoleos si duhovnicul iubit al bucurestenilor, isi marturisesc fara regret colaborarea cu Securitatea.

Era un angajament de credinta fata de neam si tara, explica Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie. La spovedanie vor urma si alte inalte fete bisericesti, dosarele Securitatii vor scoate din biserici demonii, in vazul tuturor. Deocamdata insa, Prea Sfiintiile lor nu sunt ingrijorate ca drept-credinciosii se vor intoarce cu manie catre ei.

Cred ca sunt Biserica, posesorii bunului primit in sarcina si ca Biserica ii va apara de responsabilitatile laice. Un alt pacat, fara indoiala, dar cine-i va judeca pe lumea asta? Ierarhii ortodocsi presupun ca nimeni, si calculul s-ar putea dovedi corect.

Ortodocsii au exercitiul iertarii pe care o impart insa discriminatoriu. Daca aproapele e judecat aspru de comunitati pentru slabiciunile sale, preotul beneficiaza intotdeauna de ingaduinta credinciosilor.

Ritualisti, au nevoie de sacerdotiu pentru a le tine randuielile in fata lui Dumnezeu (botezul, sfestania, maslul, liturghia duminicala si de sarbatori), indiferent cine ar fi acesta si ce-ar fi facut. Cazul "Tanacu" este relevant: acuzat de omucidere, ieromonahul a fost aparat si cerut inapoi de comunitate.

Curatenia in Biserica Ortodoxa Romana este, pana la urma, si problema credinciosilor, ori aceasta raportare la relatia dintre lume, preot, biserica si Dumnezeu nu este deloc incurajatoare. Probabil ca o schimbare se va produce si in BOR in urma Dosariadei, dar ca urmare a luptei din interior pentru succesiune, putere si influenta.

Mult mai dramatica ar putea fi insa situatia in Bisericile minoritare, Catolica si Protestanta-Reformata, Unitariana, Evanghelica - cu consecinte politice importante.

Preotul catolic in secuime si reformat pentru maghiarimea transilvaneana a fost, in timpul comunismului si dupa, mai mult decat un sacerdotiu, rolul social si politic asumat fiind esential pentru rezistenta si supravietuirea identitara.

Este greu de estimat impactul deconspirarii in maghiarime, unde conduita in lume a oamenilor Bisericii - aflati intr-o relatie mult mai apropiata, mai umana cu credinciosii - este considerata aproape egala cu indeplinirea misiunii lor sfinte, de slujitori ai Bisericii.

In 2000, un preot din Bihor, candidat la alegerile parlamentare din partea UDMR, deconspirat de CNSAS ca informator, a fost constrans de comunitate sa dea explicatii.

Pierderea increderii credinciosilor in preoti (sunt maghiari care se asteapta la alungarea din biserici a colaboratorilor Securitatii) va avea si efecte politice, acestia constituindu-se in agenti electorali ai UDMR in ultimii 16 ani.

Prezenta la vot masiva in secuime se datoreaza in buna masura indemnurilor mobilizatoare din biserici. Astfel, Uniunea Democrata Maghiara s-ar putea trezi lovita din doua directii de Dosariada, prin deconspirarea unor lideri si a preotilor.

Dosariada ar putea savarsi ceea ce nu au reusit toate miscarile de opozitie impotriva conducerii UDMR, innoirea elitei politice a maghiarimii. Insa orice greseala de gestionare a procesului de deconspirare in maghiarime ii poate scoate pe reprezentantii acesteia afara din parlament si lasa comunitatea fara suport spiritual.