In cativa ani, vom avea o piata impartita intre marile retele, magazinele proprii ale operatorilor telefonici si micii investitori.

Creste interesul occidentalilor pentru piata distributiei de la noi. Cel mai important nou-venit este grupul GED din Spania, care a achizitionat patru retele de magazine dintr-un foc.

Piata distributiei de produse si servicii legate de telefonia mobila sufera modificari de substanta. Evenimentele din ultima perioada tind sa aprofundeze ideea ca si la noi piata se coaguleaza in jurul unor poli. Acolo unde acestia nu erau, se creeaza in timp.

Un exemplu in acest sens este un fond de investitii spaniol, care s-a gandit sa achizitioneze patru operatori din piata, pentru a-si face aici un consistent cap de pod.

Mai avem de-a face si cu asocierile pe care Cosmote le-a facut pentru a avea o retea de distributie comparabila cu cea a celor doi mari competitori, Vodafone si Orange. Iata ca, astfel, piata se imparte intre cativa mari distribuitori.

Cum iti faci loc pe piata

Pana la relatiile solide cu Internity si cu Germanos, Cosmote s-a aflat intr-o situatie mai sensibila, avand la indemana magazinele proprii, oficiile Romtelecom si cativa dealeri. Dupa doua mutari interesante, contracte de abonament la Cosmote se pot semna acum si in magazinele ce apartin unor retele puternic reprezentate in piata.

O mutare la nivel regional s-a derulat in Grecia, unde Cosmote a achizitionat un pachet de actiuni semnificativ din compania Germanos, de la fondatorul Panos Germanos. La momentul achizitiei, reteaua era compusa din 537 de magazine situate chiar in tarile in care Cosmote este prezent (Grecia, Albania, Macedonia, Bulgaria, Romania).

Astfel, in toate aceste tari, Germanos devine distribuitor pentru produsele Vodafone, cat si Cosmote. Decizia se aplica implicit in Romania, unde Cosmote isi largeste considerabil reteaua de distributie, dat fiind faptul ca dintre cele 537 magazine mentionate mai sus 111 se regasesc pe plaiuri mioritice.

A doua mutare strategica a cosmotilor a fost realizarea unui parteneriat strategic cu grupul francez Avenir Telecom, care detine lantul de magazine sub marca Internity.

Dat fiind faptul ca Internity distribuie exclusiv produse Cosmote, a avut deja loc un proces de rebranduire a magazinului, care a implicat si adoptarea culorilor cosmotice (litere albe pe fond verde dominant si galben in secundar).

Mutarea a atras dupa sine mania conducerii operatorului concurent Orange, careia nu i-a picat deloc bine faptul ca Avenir a defectat, mai ales ca cei doi sunt conationali, ambii fiind investitori francezi in Romania, avand asadar oarecare interese comune.

Un semn ca Orange a fost afectat si mai ales suparat este faptul ca, in acelasi timp cu conferinta de presa prin care Cosmote si Avenir anuntau stransa colaborare si mai ales exclusivitatea pe care Internity o confera, Orange a organizat o conferinta de presa.

Deoarece in saptamana respectiva nu se intampla mai nimic interesant in viata Orange, operatorul portocaliu a anuntat pompos cateva modificari la portalul Orange world. Juridic vorbind, Orange nu a putut face nimic, deoarece contractul s-a incheiat fara a fi prelungit, ca pana acum.

Internity are circa 400 de magazine impanzite in opt tari (Franta, Belgia, Marea Britanie, Spania, Portugalia, Maroc si Romania); dintre acestea, 64 se afla la noi in tara. Prin cele doua mutari, Cosmote si-a extins reteaua de distributie cu inca 185 de magazine. Cifra reprezinta un avans considerabil, deoarece, la finele anului trecut, operatorul verde putea fi gasit in doar 260 magazine.

Acum, Cosmote se afla in 530 magazine, dintre care 17 sunt proprii. In magazinele Avenir din vest se comercializeaza produsele mai multor operatori.

La noi insa a fost abordata exclusivitatea, deoarece in est se mizeaza pe acoperirea unei plaje de clienti care nu au descoperit inca telefonia mobila, in timp ce in vest piata este matura, saturata, iar alaturarea de o singura marca poate fi riscanta.

Avenir mai detine pe langa magazinele Internity si pe cele sub brandul GlobalNet, pentru produsele altui operator.

Cum intri direct in top

O mutare la fel de interesanta a fost efectuata de fondul de investitii spaniol GED. Dupa ce a analizat efervescenta pietei de profil din Romania si posibilitatea unei cresteri viitoare, prin intermediul GED Eastern Fund II, spaniolii au achizitionat patru companii din piata. Este vorba despre distribuitorii Dasimpex, Lexor, Puls GSM si GSM Land.

Acestea au avut o cifra de afaceri de 24 milioane euro in 2005 si se preconizeaza ca vanzarile lor vor creste cu 15-20% pe an in perioada urmatoare. De altfel, procesele de consolidare si rebranding se asteapta sa fie definitivate la inceputul anului viitor, cand va fi finalizat si procesul de implementare a noilor servicii si produse.

Integral in BaniiNostri.ro