Autoritatile de la Sofia se confrunta cu o dilema: sa aprobe sau nu o cerere venita din partea unor studenti turci, de a studia purtand vesmintele traditionale specifice islamismului. Situatia este deja una obisnuita in Bosnia. Restrictionati acasa, tot mai multi tineri turci adepti ai islamului traditional incearca sa isi gaseasca un refugiu in Balcani.

Bulgaria are de a face acum cu o situatie identica celei a mai multor tari europene dupa ce universitatea din Plovdiv a anuntat ca intentioneaza sa accepte la studii un numar mare de tinere turcoaice care vor sa studieze purtand vesmintele islamice.

Academia de Medicina din Plovdiv urmeaza sa ia o decizie in privinta acordarii a 110 locuri tinerelor femei care vor sa urmeze cursurile cu conditia sa li se permita sa poarte imbracamintea traditionala.

Potrivit legilor din Turcia, functionarilor publici, profesorilor si elevilor li se interzice sa isi acopere capetele in public, asa cum cere traditia religiei islamice.

In conditiile in care Academia din Plovdiv ar obtine 440.000 euro pe an de la acesti studenti platitori de taxe, cererea a generat o controversa pe plan local.

In joc sunt atit istoria tarii, care are o importanta comunitate musulmana (Comunitatea turca reprezinta circa 10 la suta din populatia Bulgariei si in ultimii ani relatia sa cu majoritatea a fost in general una buna), dar mai ales imaginea tarii cu putin inainte de primirea statutului de membru UE.

Decanul Academiei din Plovdiv, Georgi Paskalev, a declarat ca 80% din consiliul academic national a votat impotriva in aceasta chestiune, lucru care l-a pus in dilema.

„Nu am dat un raspuns final acestor fete din Turcia pentru ca nu m-am mai confruntat niciodata cu un astfel de caz si nu stiu cum sa procedez,” a declarat acesta pentru BIRN.

Situatia nu este insa unica in Balcani. Dupa ce peste 200 de femei din Turcia au ales de curand sa urmeze studii universitare in Bosnia si Hertegovina, unde atitudinea fata de vesmintele islamice este mai relaxata, acestea cauta noi oportunitati si in Bulgaria.

Inainte de aceste evenimente, putine cazuri legate de purtarea vestmintelor traditionale islamice au preocupat Bulgaria, caci aici comunitatea musulmana - mostenire a secolelor de ocupatie otomana - nu e cunoscuta ca fiind foarte activa.

In 2003, Nurdzhan Georgieva din Plovdiv, care s-a convertit de la crestinism la Islam in 1998, a provocat dispute aprige atunci cand a insistat sa fie fotografiata pentru cartea de identitate purtand voalul traditional.

Cand nu i s-a permis acest lucru, deoarece reglementarile guvernamentale solicita ca fotografiile pentru actele de identitate sa arate fata, ambele urechi si cel putin 1 cm de par, aceasta s-a plans la Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strassbourg. Totusi, in cele din urma si-a retras plangerea.

Acum o luna, doua eleve din Smolian, oras in muntii Rodopi din sudul Bulgariei, au solicitat sa li se permita sa poarte voalul la scoala.

Cazul a ajuns in atentia Comitetului parlamentar de protectie impotriva discriminarii, care insa a respins cererea acestora.

Situatia si-a pierdut insa din relevanta atunci cand s-a descoperit ca gruparea care le sustinea pe cele doua eleve, Asociatia Islamica pentru Dezvoltare si Cultura, era un ONG fondat de musulmani educati in Iordania. Astfel, cazul a fost considerat nereprezentativ pentru comunitatea musulmana locala.

Desi astfel de cazuri sunt rare in comunitatea musulmana din Bulgaria, o dezbatere mai aprinsa pare inevitabila in lumina recentei dispute de la Plovdiv.

Paskalev spune ca totul a inceput cand doua companii comerciale private, contractate de catre Academia de Medicina pentru a recruta studenti din strainatate, l-au abordat dorind sa inscrie 50 si, respectiv, 60 de studente din Turcia.

Solicitarea acestora de a li se acorda dreptul de a purta vesmintele islamice nu intra in conflict cu legea bulgara, pentru ca institutiile educationale de stat nu au reglementari referitoare la purtarea simbolurilor religioase.

Legi specifice in ceea ce priveste vestimentatia se aplica doar scolilor care au adoptat uniforme, ca singurele obiecte de imbracaminte permise studentilor.

Acum, expertii solicita adoptarea unei legislatii care sa previna decizii pripite in aceasta chestiune sensibila.

„Intr-o tara in care biserica si statul sunt separate este incorect sa permiti purtarea unor haine sau simboluri religioase in scoli si universitati,” considera Georgi Manolov, profesor la Colegiul de Economie si Administratie din Plovdiv.

Zhivka Bozhanova, administrator la Universitatea Agronomica din acel oras, este de aceeasi parere. Aceasta a declarat ca este nevoie de o legislatie mai clara, problema fiind prea complicata pentru a fi lasata in seama unor persoane fara expertiza in domeniu.

Michail Ekimdzhiev, presedinte al Asociatiei pentru Integrare Europeana si Drepturile Omului, un ONG local, a adoptat o atitudine asemanatoare.

„Pe de o parte, dreptul de a-si alege liber religia, prevazut in Constitutie si in Conventia Europeana a Drepturilor Omului, include dreptul de a purta haine si simboluri specifice,” a declarat acesta.

„Totusi, pe de alta parte, multe universtitati europene de stat interzic purtarea de simboluri religioase.”

Situatia este incerta si influentata de nevoia universitatilor - slab dotate si fara fonduri - de a atrage studenti straini, platitori de taxe.

Decanul Paskalev a recunoscut ca partea financiara a propunerii referitoare la studentele din Turcia reprezinta un stimulent important.

In acelasi timp, insa, se intreaba daca permitand purtarea vesmintelor la universitate nu afecteaza imaginea tarii.

„Ne asteptam sa primim statutul de membru al Uniunii Europene”, a spus acesta, „si stiu cateva tari europene care nu tolereaza simbolurile religioase [in universitati].”

De asemenea, nu toti colegii sai sunt de parere sa interzica vesmintele. Unii dintre acestia sunt de partea celor care apara drepturile omului.

“Niciuna dintre institutiile de studii superioare nu are astfel de reglementari [interzicerea purtarii simbolurilor religioase], iar daca se impune [aceasta interzicere] ar trebui sa existe un motiv foarte bine intemeiat,” a declarat Zapryan Kozludzhov, vice-rector al Universitatii din Plovdiv.

El a mai spus ca sunt deja mai multe femei din Irak in aceasta universitate care poarta voalul la cursuri.

Din moment ce Bulgaria nu a impus interzicerea imbracamintei traditionale, unii experti considera ca acest caz scoate in evidenta necesitatea de modificare a legii, astfel incat sa se specifice clar politica in aceasta problema.

Ministrul Educatiei, Daniel Vulchev a declarat presei ca institutia va modifica legislatia pentru a interzice orice simboluri religioase in scoli si universitati.

Totusi, daca va fi sustinuta de alte institutii de stat, alegerea sa de a urma politica Frantei, in detrimentul celei din Marea Britanie, are mari sanse de a antagoniza comunitatea musulmana, care are o atitudine moderata, comparativ cu comunitatile musulmane imigrante din statele occidentale.