Romanii se mai pot apropia de o masina second-hand „de-afara“ doar anul acesta, pentru ca taxa de prima inmatriculare va aduce preturi finale prohibitive in 2007. In acelasi timp, pentru o masina noua de capacitate ceva mai mare ar fi indicat sa se astepte pina anul viitor, atunci cind acciza se va desfiinta, lasind loc taxei pe cilindru.

Concret, daca o masina este cumparata din strainatate cu 4.000 de euro, iar valoarea ei in vama este calculata la 3.000 de euro, taxele se vor aplica la 4.000 de euro. In schimb, daca o masina este achizitionata cu 2.000 de euro, iar valoarea oficiala in vama romana este de 3.000 de euro, taxele se aplica la 3.000 de euro.

Valorile in vama se stabilesc periodic prin Ordin al Ministerului Finantelor si sint calculate in functie de capacitatea cilindrica si de vechimea masinii.

Valorile in vama, majorate in iulie

In plus, statul a mai venit cu o surpriza majorind valorile in vama ale autovehiculelor rulate, incepind cu luna iulie. De exemplu, pentru un autoturism de 1.600 de centimetri cubi valoarea in vama a fost calculata la 13.000 de euro in anul de baza, si la 5.130 de euro la o vechime de peste 5 ani. Pina in iulie, in aceleasi conditii, valorile erau de 13.202 euro, respectiv 3.969 de euro.

In intervalul 1.300 centimetri cubi - 1.800 centimetri cubi, valorile la care se aplica in prezent taxele de import variaza de la 3.870 de euro la 15.000 de euro. La 2.000 de centimetri cubi, valoarea in vama este de 17.000 de euro, coborind pina la 7.000 la o vechime de cinci ani.

Pe baza acestor valori se calculeaza accizele, TVA si, daca masina este fabricata in afara Comunitatii Europene, taxa vamala de 30%.

Accizele mai stau pina la 31 decembrie

Deoarece contravin regulilor europene, actualele accize pe masinile noi si second hand vor disparea la 31 decembrie 2006. In locul lor va veni insa taxa speciala de prima inmatriculare care, fie ca vor Finantele sa recunoasca sau nu, se comporta asemenea unei accize.

Pina in decembrie, acciza pentru grupa 1.601 - 1.800 centimetri cubi, pe benzina, masini noi, va fi de 2,5%, iar pentru cele rulate de 5,5%. La grupa 1.801 2.000 de centimetri cubi acciza este de 4% pentru masini noi si de 10% pentru cele rulate. Acciza se aduna la valoarea masinii si apoi se aplica TVA de 19%.

Leasingul - taxe la 20% Numai pina la 31 decembrie, taxa vamala de 30% pentru autoturismele fabricate in afara Europei si acciza se platesc ca procent din valoarea reziduala a vehiculului, adica 20% din pretul initial. TVA se aplica tot la finalul contractului. Un contract de leasing incheiat pina la 31 decembrie va avea aceste caracteristici si dupa aderare.

Codul fiscal introduce de la 1 ianuarie 2007 noua taxa speciala de prima inmatriculare, care se va calcula in functie de cilindreele si de vechimea masinii.

In plus, aceasta variaza si in functie de gradul de poluare al autoturismului, dovedit de certificatul de standardizare Euro. Noua taxa loveste masinile din import, dar si pe cele de productie interna. Ea va fi platita atit de agentii economici, cit si de persoanele fizice.

Sub incidenta taxei intra autoturismele si autovehiculele, inclusiv cele comerciale cu masa totala autorizata de pina la 3,5 tone.

Calculul TTI

Pentru a ajunge la pretul TTI (toate taxele incluse) se va porni de la cilindree si nu de la pretul CIP ca pina acum, acesta contind insa la calculul TVA. Astfel, potrivit formulei de calcul din Codul fiscal, numarul de centimetri cubi se inmulteste cu o taxa specifica fiecarei norme Euro, produsul ajustindu-se cu doi coeficienti aferenti vechimii masinii.

Dupa acest calcul se aplica TVA romaneasca, de 19%. De anul viitor, potrivit normelor intracomunitare, plata TVA se face efectiv numai in tara de destinatie a bunului, la valoarea fixata in acea tara.

Astfel, daca se importa o masina din Germania unde TVA este de 16%, cumparatorul va achita TVA autoritatii fiscale romane, in cota standard de 19%.

Cheltuieli imense pentru vechituri

In urma taxei de inmatriculare se ajunge ca automobilele non-Euro mai vechi de sase ani, cu motoare de peste 3.000 cmc, sa fie taxate cu 7.500 de euro, pe cind cele cu motoare mai mici, fabricate in aceeasi perioada, sint taxate intre 4.000 si 5.000 de euro, in functie de cilindree.

Luxul e mai ieftin

Pe de alta parte, aceeasi taxa are proprietatea de a ieftini masinile noi. Dar nu neaparat pe cele de capacitate redusa, care vor avea preturi finale apropiate celor din prezent.

Integral in EVZ