Daca se ajunge la licitatie, pretul de pornire al unui apartament, care pe piata se vinde cu 65.000 de euro, poate fi si de 30.000 de euro.

Cu o declaratie pe propria raspundere data ofiterului de credit, ca nu are alte imprumuturi, curajosul putea "rostogoli" 4-5 credite. Dupa aparitia Biroului, bancile pot afla "trecutul financiar" al solicitantului si pot evalua solvabilitatea si potentialul de calificare pentru un nou credit.

Daca pentru cateva zile de intarziere banca aplica doar o dobanda penalizatoare, pentru perioade mai mari de 90 de zile se poate ajunge, conform legii, la executarea silita a datornicului.

Prima pagina > Finante Personale

Case la preturile lui 2003

06.09.2006

de Cristian Andrei (cristian.andrei@mediaon.ro)

Daca se ajunge la licitatie, pretul de pornire al unui apartament, care pe piata se vinde cu 65.000 de euro, poate fi si de 30.000 de euro.

Odata cu explozia creditului pe piata bancara romanesca, fenomen care se manifesta de cativa ani, a aparut si reversul medaliei, restantele la rambursare. Pana la aparitia Biroului de Credit, un client mai indraznet putea foarte usor sa acceseze cateva imprumuturi de la banci diferite fara prea multe batai de cap.

Cu o declaratie pe propria raspundere data ofiterului de credit, ca nu are alte imprumuturi, curajosul putea "rostogoli" 4-5 credite. Dupa aparitia Biroului, bancile pot afla "trecutul financiar" al solicitantului si pot evalua solvabilitatea si potentialul de calificare pentru un nou credit.

Daca pentru cateva zile de intarziere banca aplica doar o dobanda penalizatoare, pentru perioade mai mari de 90 de zile se poate ajunge, conform legii, la executarea silita a datornicului.

"In general, procesul de recuperare a creditelor incepe dupa 20 de zile de la constatarea neplatii. In prima etapa clientii sunt contactati telefonic, primesc scrisori din partea bancii sau mesaje atasate la extrasele de cont prin care sunt informati asupra sumelor restante.

Neplata unei restante mai mult de 30 zile implica transmiterea informatiilor despre clienti si credite la Biroul de Credit si Centrala Riscurilor Bancare", spune Elena Cosma, Directorul Directiei Credite Neperformante din cadrul BRD-Groupe Societe Generale.

Dupa inregistrarea celei de-a doua restante, banca transmite clientilor scrisori de notificare invitandu-i pentru a discuta si evalua impreuna posibilitatile de reglare a neplatilor.

Conform afirmatiilor directorului BRD, pentru clientii care nu raspund la apelurile bancii si inregistreaza mai mult de trei restante, banca demareaza procedurile judiciare pentru recuperarea creditului si a dobanzilor calculate, respectiv trimiterea contractelor de credit si garantii la instantele judecatoresti si predarea dosarelor de credite la executorii bancari.

Integral in Banii Nostri