Cea mai mare parte din tehnica militara - peste 80 la suta - contractata de Statul Major al Fortelor Terestre (SMFT) pentru a fi valorificata la fier vechi prin firmele lui Tofan a fost "vanduta" inainte de a fi scoasa din functiune.

Potrivit generalului Mircea Vasilescu, armata i-a predat lui Tofan autovehicule nedezmembrate si numeroase alte bunuri, foarte multe neprevazute in contract.

In luna mai 2001, Directia de Audit Intern (DAI) a Ministerului Apararii Nationale a transmis SMFT "Situatia cu deficientele constatate in intocmirea documentelor de schimb a tehnicii cu anvelope".

Documentul contine 14 constatari ale echipei de control si a avut drept scop la vremea respectiva atentionarea responsabililor - semnatarii contractului - in vederea remedierii deficientelor contractuale. Potrivit DAI, "toate bunurile prevazute in raportul catre ministrul Apararii Nationale nr.

L1143/14.02.2000, respectiv circa 4.600 autovehicule, trebuiau ca la data inaintarii acestuia sa fi fost scoase din functiune deoarece, potrivit art. 1 din M1/2000, nici un mijloc fix nu poate fi supus unei proceduri de valorificare decat dupa ce a fost scos din functiune".

Cat priveste aceasta deficienta, directorul DAI, generalul Teodor Mircea Vasilescu, a declarat in interviul acordat "Romaniei libere": "Contractul de schimb nu contine decat referiri generice la tehnica scoasa din functiune la schimb cu anvelope, bunuri materiale declasate la schimb cu anvelope, respectiv deseuri diferite la schimb cu anvelope.

Practic, din cuprinsul contractului nu reiese clar ce s-a inteles la momentul incheierii acestuia prin deseuri, insa in urma derularii se poate afirma cu certitudine ca a fost asimilata deseurilor metalice si tehnica militara care, la momentul perfectarii angajamentului cu SC TOFAN STEEL, nu era dezmembrata, iar cea mai parte (80%) nici macar scoasa din functiune.

Asa cum am mentionat deja, aceasta tehnica din urma nu putea face, legal, obiectul schimbului. Concret, SC TOFAN STEEL SRL a preluat un numar de aproximativ 4.200 masini (tehnica militara, autovehicule etc.), respectiv transportoare blindate, autobasculante, autobuze, autocisterne, autotractoare s.a., primindu-se in schimb anvelope de diferite tipodimensiuni.

In final, au fost predate firmei un numar de aproximativ 4.200 autovehicule nedezmembrate si numeroase alte bunuri (foarte multe neprevazute in contract), decontandu-se doar 23.300 tone de deseuri, in schimbul a numai 3.300 anvelope, 1.700 camere si 700 bandaje.

Pentru a ilustra eficienta contractului incheiat, mentionam ca cele peste 6.000 de anvelope invocate in raportul initial catre ministru s-au transformat in final in 3.300, ce puteau fi utilizate pentru echiparea a maximum 500-700 de masini, in conditiile in care SMFT avea nevoie de anvelope pentru un numar de peste 20.000 autovehicule si mijloace de lupta."

Badalan nu accepta provizorat la conducerea armatei

Seful Statului Major General al Armatei, generalul Eugen Badalan, a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, ca nu accepta sa se puna la dispozitie, asa cum cere legea atunci cand un ofiter al armatei a intrat sub incidenta legii penale si ca ii va cere sefului statului trecerea in rezerva.

Badalan a mentionat ca ii va solicita lui Basescu sa "dispuna verificari cu privire la legalitatea prin care s-a inceput urmarirea penala. Daca trebuie sa plec, plec, iar cel care va veni va prelua toate prerogativele, pentru ca nu putem lasa armata in stare de provizorat", a spus acesta, reafirmandu-si "iubirea" pentru armata romana: "Imi recunosc vina de a iubi armata romana".

Referitor la contractul incheiat intre Ministerul Apararii Nationale si Tofan Group, generalul Badalan si-a mentinut pozitia ca la acel moment a fost un contract avantajos pentru armata, care nu avea fonduri "nici macar pentru a dezmembra autovehiculele".

Cu toate acestea, Badalan a recunoscut ca a fost nevoit ca, in urma mai multor sesizari ale Directiei de Audit Intern, sa faca un act aditional prin care sa remedieze "unele deficiente" existente.

Integral in Romania Libera