Producatorii romani de autovehicule, precum si importatorii, au anuntat, miercuri, ca sunt pregatiti sa adopte standardele de emisii poluante EURO 5 si EURO 6, atunci cand acestea se vor introduce la nivel european.

Cel mai mare producator de pe piata autohtona, Dacia, spune ca este deja pregatit pentru acest lucru, deoarece grupul Renault are expertiza tehnica de a introduce EURO 5, iar aceasta poate fi transferata si in Romania.

Adoptarea noilor standarde este in interesul producatorilor romani, pentru ca le va asigura accesul pe piata interna a Uniunii Europene, se arata intr-un comunicat al MIE.

Pe linga reprezentantii Dacia, si majoritatea ofertantilor pentru privatizarea grupul Daewoo produc si pentru piata europeana si, in consecinta, ei ar trebui sa aiba capacitatea de a introduce EURO 5 fara probleme si in Romania.

Comisia Europeana a decis sa adopte noul Regulament pentru a asigura un standard unitar al pietei interne. Unele state membre si-au anuntat deja intentia de a introduce unele norme superioare standardului EURO 4, aflat in vigoare la nivelul Uniunii de la 1 ianuarie 2005 (EURO 4 va fi introdus in Romania de la 1 ianuarie 2007), se arata in comunicat.

Conform Comisiei Europene, autoturismele noi, care urmeaza sa primeasca omologarea de tip, vor trebui sa respecte noile norme EURO 5 in termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a Regulamentului.

Pentru autoturismele care au fost deja omologate, dar nu au fost inca vandute, termenul propus este de maxim 48 de luni.

Noul Regulamentul ar putea fi adoptat pana la sfarsitul acestui an si va intra in vigoare la jumatatea anului 2009.

Printre obiectivele urmarite de Comisia Europeana prin adoptarea noului Regulament se numara reducerea cu pana la 80% a emisiilor de pulberi in suspensie pentru autovehiculele pe motorina, reducerea cu pana la 20% a emisiilor de oxizi de azot (NOx) pentru autovehiculele pe motorina (s-a propus ca valoarea limita minima pentru emisiile de NOx sa ajunga pana la 200 mg/km), cresterea cerintelor

de durabilitate pentru dispozitivele de control a poluarii de la 80 000 Km la 160 000 Km, renuntarea la exceptia care permitea vehiculelor grele (clasa M1, cu o greutate mai mare decat 2500 Kg) sa intre in categoria vehiculelor comerciale usoare.

EURO 6 este preconizat a fi introdus la patru ani dupa EURO 5. Regulamentul este un act legislativ comunitar obligatoriu care se aplica direct de catre statele membre ale Uniunii Europene fara a fi necesara transpunerea acestuia in legislatia nationala.