Analiza HotNews.ro

Legea investitiilor: facilitati cu nemiluita, din banii publici

de M.C.     HotNews.ro
Luni, 18 septembrie 2006, 0:00






Documente:
Proiectul Legii investitiilor - supus dezbaterii publice
(18.09.2006) PDF

Legea este o lista de bune intentii: isi propune sprijinirea dezvoltarii economice a Romaniei ca si alinierea prevederilor din domeniul investitiilor la standardele europene, inclusiv in ce priveste acordarea ajutoarelor de stat.

Una dintre noutatile reprezentate de acest act normativ se refera la faptul ca nu se va mai face diferenta intre investitiile straine si cele autohtone, sau intre investitii directe si cele indirecte.
“Toate investitiile sunt foarte bune. Important este ca aceste investii sa aduca un beneficiu tarii si oamenilor”, declara vicepremierul Bogdan Pascu in momentul prezentarii legii.

Cu toate acestea, proiectul e intimpinat cu scepticism de unii analisti economici. Cristian Badescu, redactor sef la revista Piata, considera ca o astfel de lege nici nu ar trebui sa existe de fapt.

“Nu este nevoie de o lege speciala privind investitiile, atita timp cit ori de cite ori Romania a reprezentat o tinta pentru oamenii de afaceri, acestia au venit fara retinere, interesati fiind de profit si nu de facilitati”.

Badescu a dat ca exemplu in acest sens faptul ca mari lanturi de hypermarketuri si retaileri au investit masiv aici in ciuda faptului ca nu au primit nici un sprijin oficial, ori ca - nu cu mult timp in urma - capitalul strain speculativ avea Romania ca una dintre destinatiile favorite.

“De aceea cred ca, mai curind, aceasta lege e creatia unor structuri guvernamentale care sunt interesate sa-si justifice existenta”.

O lege generoasa...

Proiectul legii investitiilor isi urmeaza insa calea spre adoptare, in acest moment fiind in faza dezbaterii publice, pentru o perioada de 30 de zile. Printre prevederi se regasesc mai multe facilitati, care vor fi acordate sub forma unor scheme de ajutor de stat.

Astfel, investitorii vor putea beneficia de imprumuturi cu dobanda preferentiala, acces gratuit la utilitati, de subventii, exceptari, reduceri sau amanari de la plata taxelor locale, precum si de alte facilitati fiscale.

Printre acestea se numara recuperarea pierderii fiscale din profitul obtinut in urmatorii cinci ani dupa punerea in functiune a investitiei si utilizarea amortizarii accelerate pentru instalatiile sau echipamentele necesare investitiei.

Pentru a beneficia de aceste facilitati, investitorii sunt obligati sa mentina investitia efectuata timp de 15 ani de la data finalizarii, pentru proiectele mai mari decat echivalentul in lei a 75 de milioane de euro.

In cazul investitiilor cuprinse intre 25 milioane euro si 75 milioane euro, investitorii trebuie sa mentina investitia timp de zece ani de la data finalizarii. In ceea ce priveste proiectele de la un milion de euro pana la 25 milioane de euro, investitia trebuie mentinuta cinci ani.

Proiectele care vor beneficia de facilitati trebuie sa aiba ca obiectiv fie dezvoltarea regionala, fie activitatea de cercetare-dezvoltare, fie dezvoltarea resurselor umane.

Criteriile de eligibilitate pentru investitorii care pot primi facilitati cuprinse in proiect sunt in functie de domeniul de activitate si de valoarea investitiei.

Astfel, investitiile care sunt cuprinse intre 50 milioane euro si 75 milioane euro vor putea beneficia de facilitati, doar daca capacitatea de productie nou creata de proiectul de investitie acopera mai putin de 5% din piata.

[c:2:d]Investitiile pentru dezvoltare regionala sunt eligibile doar pentru firmele care nu au datorii restante la bugetul statului.

In cazul investitiilor initiale, realizate pentru dezvoltare regionala, costurile eligibile pentru acordarea facilitatilor prin acest proiect sunt cele cu terenurile, cladirile, echipamentele sau cu achizitia de brevete sau licente.

Investitiile pentru crearea de locuri de munca, pentru dezvoltare regionala vor beneficia de facilitati proiectele care determina o crestere a numarului de salariati in raport cu media utimelor 12 luni. Intensitatea bruta maxima, in acest caz este de 65%, cu conditia ca intensitatea totala neta a ajutorului de stat acordat sa nu depaseasca 75%.

Intensitatea ajutorului de stat poate atinge insa si 100% din investitie in cazul proiectelor de cercetare-dezvoltare.

De asemenea, investitorii care beneficiaza de facilitati pentru crearea de noi locuri de munca au obligatia sa mentina aceste locuri o perioada de cel putin trei ani. IMM-urile trebuie sa mentina locurile de munca pentru doi ani.

Opinii pro, dar mai ales contra

Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), una dintre organizatiile care reprezinta interesele investitorilor locali, saluta promovarea Legii investitiilor dar considera ca aceasta necesita in continuare mai multe imbunatatiri.

“Principalele noutati promovate de aceasta lege se refera la sustinerea investitiilor legate de indeplinirea obligatiilor asumate prin tratatul de aderare la UE, faptul ca desemneaza niste prioritati sau ca, tot asa, combina efortul financiar central cu cel local”, spune Cristian Parvan, secretar general al AOAR.

Parvan considera insa ca legea nu stabileste o procedura clara de lucru, mai exact nu se spune exact cine si pe ce criterii selecteaza proiectele ce ar urma sa beneficieze de prevederile actului normativ. Totodata, legea nu prevede cuantumul din bugetul de stat ce va fi acordat pentru facilitati.

Daca oamenii de afaceri - e normal - sunt interesati in primul rind de facilitatile ce le pot obtine in derularea investitiilor proprii, analistii independenti remarca darnicia neobisnuita a statului.

[c:3:s]“Mi se pare o lege incredibil de generoasa cu investitorii”, spune Cristian Badescu, care considera ca Romania nu mai are de ce - in acest moment - sa acorde facilitate directe, insemnind dobinzi subventionate sau imprumuturi garantate”.

“Daca as fi un investitor, m-as orienta extrem de rapid sa cumpar o intreprindere care polueaza. Asta pentru ca legea acorda facilitati de 100% pentru investitiile in protectia mediului (reamplasarea si reabilitarea agentilor economici poluanti), plus alte deduceri din cheltuielile directe.

Este greu de inteles de ce trebuie finantata din bani publici o stramutare a unui agent poluant. Aceasta prevedere poate da nastere la numeroase cistiguri ilegale, in urma unor intelegeri intre patronul fabricii si proprietarul terenului unde se muta fabrica, prin stabilirea unui pret ne-real al terenului”, mai crede Badescu.

Oamenii de afaceri mai doresc ca in lege sa fie prevazute unele domenii prioritare, care sa beneficieze de facilitate. “Nu credem ca ar fi bine ca investitiile sa fie judecate doar din perspectiva eficientei lor ulterioare, pentru ca atunci ar cistiga doar investitiile din IT, comunicatii sau comert”, spune Cristian Parvan, secretar general al AOAR.

“Am vrea insa ca guvernul sa sprijine unele domenii prioritare, precum cel al biomasei/biocombustibililor sau al comunicatiilor in banda larga in comunitati izolate”.

Chiar daca in mod real, investiile duc la crearea de noi locuri de munca sau la sporirea incasarilor din taxele locale, surprinde in continuare generozitatea statutului de a sprijini de la bugetul public unele costuri destinate cresterii profitului unor investitori privati.

“Mai exista in lege o prevedere interesanta: toate facilitatile acordate investitorilor sunt cu 10% mai mari pentru IMM-uri. Asta permite unui investitor sa-si imparta investitia in mai multe proiecte, pe care le deruleaza cu firme proprii, pentru a obtine astfel facilitate mai mari. Cred ca asta e o alta portita lasata deliberat in textul legii”, mai spune Cristian Badescu.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


1158 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Foarte bine pentru familia LOR: cu ANI pe butuci (Luni, 18 septembrie 2006, 16:25)

    Z [anonim]

    e foarte simplu sa bage banu-n buzunar !

    Isi pregatesc urmatorii 100 de ani de bunastare pentru ei si familia lor din bani publici
  • 0 (0 voturi)    
    Iar frustrarea ta este maxima (Luni, 18 septembrie 2006, 16:43)

    Vio [anonim]

    In loc sa produci ceva, te-ai apucat sa critici
  • 0 (0 voturi)    
    F. Bine!!! (Luni, 18 septembrie 2006, 17:04)

    d [anonim]

    Cum vine unul cu o idee buna, repede se gasesc multi altii sa critice tot. Mai bine si-ar pune mintea la contributie si ar veni cu idei si argumente sa imbunatateasca propunerea.
    Eu cred cu tarie ca sunt foarte necesare masuri de incurajare a investitiilor (in special straine, si in special cele orientate spre export)....vecinii unguri, cehi, polonezi, estonieni si toti ceilalti ne-au luat-o demult inainte stabilind un climat investitional stabil si masuri de promovare a ISD. Ar fi cazul sa mai facem si noi un pas sa mai dregem busuiocul.
  • 0 (0 voturi)    
    ... (Luni, 18 septembrie 2006, 17:36)

    alex [anonim]

    Parafrazand un citat celebru: investitii s-au mai facut in Romania in ciuda lipsei facilitatilor nu datorita lor...
    Ce e rau in a acorda niste facilitati unuia care hraneste cateva familii prin investitia lui?
  • 0 (0 voturi)    
    Titlu confuz (Luni, 18 septembrie 2006, 20:39)

    Marius [anonim]

    Pai facilitatile nu sunt, prin definitie, din bani publici? Ca si cum ai zice: aer cu nemiluita, dar din atmosfera!
    Problema nu e ca sunt din bani publici, ci daca sunt justificate si care e valoarea lor adaugata la atragerea de investitii. Eu observ ca investitii sunt, slava Domnului, desi sigur ca ar fi aiurea sa zici ca sunt prea multe. Cu cit mai multe, cu atit mai bine.
    Sunt de parere ca e bine sa se dea facilitati DOAR in masura in care se dovedeste ca astfel creste foarte mult volumul investitiilor. Altfel, ce sens ar avea sa dai bani de la buget ca sa atragi niste bani care oricum veneau.
  • 0 (0 voturi)    
    ceva (Luni, 18 septembrie 2006, 22:50)

    Marcel [anonim]

    Eu zic ca se intelege destul de clar. Articolul tocmai asta pune in discutie: facilitatile sunt mai numeroase decit poate ar fi cazul si modul in care e acum facuta legea lasa loc posibilitatii de ocolire (ca sa nu zic altfel) tocmai a prevederilor legale.
  • 0 (0 voturi)    
    de ce "facilitati fiscale"? (Marţi, 19 septembrie 2006, 10:58)

    Codruta [anonim]

    De ce sa le dea "facilitati fiscale"? Nu cu de astea s-a facut praf economia pana acum? Au venit tot felul de tepari care si-au umflat buzunarele si "investitiile" lor s-au dovedit vorbe goale! Uite la AZOMURES, care n-a facut nimic pentru reducerea poluarii si acum zibara ca isi iau jucariile si pleaca ca vezi-Doamne gazele sunt prea scumpe pentru ei (de parca pentru noi ar fi "ieftine").
    Sa ofere un climat investitional stabil, mai putina birocratie si mai putina coruptie - si or sa vina si "investitorii" aia, n-aveti grija!
    Iar daca ofera "facilitati" sa NU ofere pentru industriile distructive cum ar fi minerit si domeniul forestier!
  • 0 (0 voturi)    
    Pentru comentariul nr. 4 (Marţi, 19 septembrie 2006, 14:07)

    Mihai Aldea [anonim]

    Desteptule, ai vazut multi oameni traind (bine) ca angajati ai unor astfel de investitori? Se supravietuieste cel mult la limita saraciei. De cistigat nu cistiga citeva familii (ale celor angajati) ci in proportie zdrobitoare "investitorul", care adesea nu mai ajunge sa plateasca impozite din cauza prea multelor facilitati. Oricine are o fabrica mai mare are si un IMM pe linga ea. Fabrica mare nu are saraca pic de profit, dar isi cumpara utilitatile (ex. masinile) de la IMM-ul propriu, la preturi exorbitante. Iar IMM-ul, cu cifra de afaceri de pina la 100.000 Euro, plateste 2000 de euro impozit si la revedere. 98.000 de euro anual facuti cu un singur angajat sau doi. Iar firmele de 200 de angajati nu au, dom'le, nici un pic de profit, ce impozit sa le mai iei? Ghici pentru cine se fac aceste legi... "Pentru tara si popor..."

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by