Ce masina sa-mi cumpar? Aceasta pare a fi intrebarea zilei in Romania si fiecare persoana chestionata are un alt raspuns.

Masinile mici si ieftine sunt cele mai cautate la noi, astfel ca ne-am gandit sa dam un raspuns pe acest segment si am ales 5 dintre supermini-urile de pe piata care pot aduna cele mai multe puncte de apreciere, avand un criteriu de baza: sa coste in jur de 10.000 de euro, fara taxe.

Masinile din segmentul B, clasa mica, cunoscute si sub numele de supermini sau subcompacte, au farmecul lor. Sunt mici, dar parca nu chiar pitice precum Smart sau Matiz, au preturi mult mai abordabile fata de suratele din clasa compacta - si asta fara diferente majore in privinta volumului - si sunt simpatice, din cauza dimensiunilor.

De obicei, sunt folosite ca masini de oras, pentru mersul la serviciu, la cumparaturile zilnice, chiar la hipermarket (de preferat cu bancheta-spate rabatata) si, uneori, in deplasarile mai lungi, concedii sau delegatii, insa in aceste situatii numarul bagajelor este limitat. Nu sunt insa omise nici performantele, chiar daca vorbim despre masini dintr-o clasa inferioara.

E drept ca motoarele cele mai vandute de pe aceste modele au capacitati ce amintesc de batrana Dacia 1300, au puteri ce se invart in jurul valorii de 70 de cai, insa la nevoie exista echipari mai sportive, care depasesc pragul de 100 CP.

Motoarele mici sunt preferate tocmai pentru ca utilizarea de baza a acestor masini vizeaza drumurile aglomerate din orase, care implica inevitabil consumuri sporite de carburant. Dotarile unei masini supermini trebuie sa asigure viata la bord, intre doua semafoare, cu aer conditionat, muzica si frane ferme pentru situatiile neprevazute.

Airbagurile sunt deja si ele un „must“, astfel ca am intocmit deja un portret-robot al viitoarei masini de oras.

Recapitulam criteriile: pret mic, in jur de 10.000 de euro CIP, notorietate buna a marcii, motor care sa tina cheltuielile la minimum, inclusiv in momentul cumpararii, si dotari de bun-simt, demne de un oras european civilizat, inclusiv 5 usi pentru un acces mai bun al pasagerilor.

Asa am ajuns sa alegem, dintre cele aproximativ 20 de modele de import disponibile pe piata din Romania (printre cele mai bune se numara Toyota Corolla, Nissan Micra, Kia Rio, Hyundai Accent, Fiat Grande Punto, Skoda Fabia, Peugeot 207 sau Seat Ibiza), 5 reprezentante, cu un potential foarte bun, fara a avea pretentia ca alegerea este una perfecta.

Ce incercam sa facem cu ele? Sa aflam care se potriveste cel mai bine criteriilor impuse.

Ford Fiesta

Modelul firmei americane Ford, fabricat in Europa, are suficiente atuuri pentru a puncta in fata clientilor. Notorietatea brandului este foarte buna, importatorul (Romcar/TiriacAuto) este o firma solida, care nu risca sa puna in pericol stabilitatea marcii in Romania, cu investitii importante la nivel de service-uri si alte facilitati „after market“.

Masina are un design putin cam demodat, simte nevoia unei schimbari, dar puncteaza serios la echipare, spatiu (printre cele mai mari portbagaje din clasa) si devasteaza concurenta cu garantia de 4 ani. Pentru a ne incadra in bani, am ales echiparea Ghia. Paradoxal, este cea mai scumpa, dar asigura toate conditiile impuse cu costuri minime.

Daca plecam de la echiparea de baza, optionale precum aerul conditionat sau CD-playerul ar fi facut ca pretul sa depaseasca cu mult limita impusa. Aceeasi poveste cu motorul. Am ales 1,4 l Duratec, pentru ca, pe de-o parte, cu motoarele mai mici nu se puteau construi echiparile dorite, iar diferenta de pret este nesemnificativa. Am obtinut in schimb un plus de putere, ce-i drept cu un consum ceva mai mare.

VW Polo

Masina germana se afla printre preferatele publicului, in primul rand pentru reputatia de care aceasta marca se bucura pe meleagurile noastre (si nu numai). Ca toate modelele VW, Polo este cu un strop mai scumpa decat concurenta, probabil pentru a sublinia calitatile pe care le are.

Asadar, notorietate buna, peste Ford, o retea de dealeri si, implicit, de service-uri extinsa permanent de importator (Porsche Romania), cu problemele vechi (timp de asteptare, atitudinea mecanicilor etc.) intr-o continua imbunatatire.

Motorul ales este cel mai mic disponibil, cu o putere mica, dar si un consum redus (este singurul model pentru care consumul nu este disponibil defalcat, ci doar ca valoare medie). In privinta echiparii, lucrurile au stat ca la Ford: alegerea unei versiuni de top asigura o mai buna dotare, fara sa mai necesite vreo optionala.

Mitsubishi Colt

Un model aproape exotic, produs insa de o companie cu traditie, cu gene sportive care se regasesc in trasaturile motoarelor. Coltul este printre cele mai mici masini luate in calcul de noi, dar are avantajul imbatabil al celui mai bun pret.

Evident ca taxa vamala ii va tine departe pe multi, dar o solu-tie de leasing poate rezolva acest aspect, iar dupa 1 ianuarie treburile se vor simplifica definitiv. Avem si cel mai mic motor dintre cele 5, 1.1, cu doar 3 cilindri, care insa produce mult mai multi cai-putere decat reuseste concurenta cu motoare mai mari.

Este o optiune, chiar daca reteaua de service-uri nu este atat de dezvoltata precum in cazul celorlalte. CD-playerul nu este disponibil nici ca standard, nici ca optional in zona de pret cautata, dar cei de la MCar Trading, importator al marcii, ne-au asigurat ca vand si monteaza astfel de aparate „aftermarket“.

Pretul minim comunicat nu a fost inclus in valoarea masinii, fiind mentionat separat.

Opel Corsa

Considerata de multi o cenusareasa a marcii, Corsa a replicat anul acesta spectaculos cu noua generatie, extrem de bine desenata si hotarata sa se bata umar la umar cu concurenta.

Integral in Saptamana Financiara