Guvernul a decis, miercuri, ca orice nava care se construieste in alt stat si urmeaza, la finalizarea lucrarilor, sa arboreze pavilionul romanesc trebuie sa fie supravegheata in timpul constructiei de catre Autoritatea Navala Romana (ANR) sau de catre o organizatie recunoscuta cu care ANR a incheiat contract.

Conform unui comunicat al Executivului, dreptul de arborare a pavilionului romanesc se acorda de care ANR. Dupa acordarea dreptului de arborare a pavilionului romanesc, capitaniile de port inmatriculeaza nava in registrele matricole si emite actul de nationalitate, care atesta acest drept.

Valabilitatea acestor acte de nationalitate este de cinci ani si se poate prelungi, pe perioade de inca cinci ani, cu conditia ca certificatele tehnice sa fie valabile.

Dreptul unei nave de a arbora pavilionul romanesc se retrage atunci cand aceasta a fost retinuta, intr-o perioada de 12 luni, de doua ori de autoritatile competente din portul sub a carui jurisdictie se afla nava sau in cazul in care nava a fost distrusa ca urmare a unui naufragiu, esuarii, sau alte asemenea imprejurari ori a fost dezmembrata.

Dupa retragerea dreptului de arborare a pavilionului romanesc nava se radiaza din registrul matricol.

De asemenea, capitaniile de port pot interzice iesirea din porturi si/sau continuarea navigatiei in apele nationale navigabile a navelor, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, daca acestea constata ca actele de bord sau certificatele tehnice ale navei lipsesc sau nu sunt valabile.