“Gyurcsany a indus in eroare UE cu sprijinul lui Almunia”, suna declaratia fara echivoc a deputatului Szajer Josef in Parlamentului European. Szajer face parte din FIDESZ (condus de Viktor Orban), partid aflat in opozitie in Ungaria.

Joaquin Almunia este seful Comisiei pentru probleme economice si monetare al CE si, potrivit declaratiilor lui Veres Janos - Ministrul de Finanate al Ungariei - , Almunia a acceptat in urma unor interventii sa amane cu nu mai putin de 8 luni (in loc de 4!) finalizarea Programului de convergenta monetara a Ungariei, serviciul facut lui Gyurcsany fiind astfel in detrimentul intereselor economice comunitare.

Ca o nota marginala, fondurile europene incasate de Ungaria, in loc sa fie canalizate inspre reforme, s-au varsat in salarii si in constructia de autostrazi. De ce tocmai autostrazi, vom vedea imediat!

Paruiala in Parlamentul European

Josef Szajer a facut declaratia amintita in cursul zilei de ieri, la Strasbourg. El se bazeaza si pe un fragment din inregistrarea in care Ferenc Gyurcsany recunostea ca a mintit. Gyurcsany facea referire la niste telefoane care s-au dat si la “trucuri” care s-au facut pentru a se amana finalizarea Programului de convergenta.

Szajer a fost imediat acuzat de Martin Schulz (fractiunea socialista a PE) ca-i reprezinta pe cei care au ars steagul european la Budapesta, tot Schultz aratand ca Strajer nu are ce cauta in forul european. Situatia a fost calmata de un alt euro-parlamentar care l-a informat pe Schultz ca la Budapesta nu a fost ars nici un drapel european.

Declaratia lui Szajer se suprapune insa peste alte cateva evenimente la fel de interesante.

In primul rand, Alexander Radwan, deputat german din partea Partidului Popular a cerut sa se verifice felul in care cifrele deficitului bugetar al Ungariei au fost modificate de catre Gyurcsany de la 6 procente - inaiuntea alegerilor din Ungaria, din luna aprilie, la peste 10 procente, dupa ce a fost ales!

Alexander Radwan - care are sprijinul fractiunii conservatoare - a declarat ca ar dori sa impiedice astfel o alta tara (afara de Grecia care a procedat asisderea), membra a UE, sa manipuleze datele in acest fel in scopul accederii la uniunea monetara europeana.

Surpriza a venit insa de la Bruxelles! S-a aflat, deci, ca in cursul acestei sapatamani se va accepta Programul de convergenta propus de Guvernul Gyurcsany, cat si programul de reducere a deficitului bugetar de la 10,1 procente din PIB la ora actuala, la 3,2 procente in 2009. Ambele documente vor fi inaintate la Bruxelles de insusi Joaquin Almunia.

Afacerea Strabag se intoarce impotriva celui care a dat-o in vileag

Coincidentele nu se opresc aici. Tot in cursul zilei de ieri, 25 septembrie, Hans-Peter Martin, deputatul european care a dat in vileag afacerile cel putin ciudate ale companiei Strabag cu statul ungar, in urma carora anumite sume au ajuns la partidele unguresti, mai exact in vistieria lui Gyurcsany, a fost acuzat de nereguli.

Printre altele, Martin este fondatorul si purtatorul de cuvant al ETI (Initiativa Europeana pentru Transparenta) si a dat deja in vileag o serie intreaga de nereguli “europene”, ca de exemplu cum s-au “topit” cel putin 7 milioane de euro in fostele tari ale Uniunii Sovietice, ca sa nu mai vorbim de scandalul in urma caruia a reiesit ca Bruxell-ul plateste gras jurnalisti pentru a-i reflecta judicios activitatea.

In fine, cert este ca Martin a fost acuzat ca ar fi adus o paguba de 190.000 de euro Parlamentului European prin faptul ca a retribuit “colaboratori” fara a-i fi inregistrat pe acestia ca functionari ai PE. Hans-Peter Martin a catalogat aceste acuze ca fiind absurde.

El a intarit insa acuzele aduse celor de la Strabag si Eurocontact, potrivit carora, acestia ar fi remis prin intermediul Institutului Liberal din Austria partidului lui Gyurcsany cateva milioane de euro.

Martin a detaliat afacerea. In primul rand, el a aratat ca 15,2 milioane de euro s-au transferat de la Strabag la Eurocontact. Pentru consultanta. Mai mult, ca Alexander Zach si Zoltan Aczel de la Eurocontact, i-ar fi propus sume generoase si sponsorizari ale campaniei electorale, presupunand ca pentru a nu pomeni nimic despre tranzactia descoperita.

Ca sa precizam, firma Strabag este cea care a lucrat la autostrada M5 din Ungaria si, intrucat derula afaceri cu statul ungar, nu avea dreptul sa sponsorizeze partide politice. S-a aflat insa ca practica - sa-i zicem ungureasca - era ca cel care castiga dreptul de a efectua lucrarea la autostrada sa intoarca cca. 10 la suta din profit in vistieria partidului de guvernamant. Iar Strabag a castigat nu mai putin de 112 lucrari de acest gen!

De curiozitate doar, a doua firma castigatoare a unor lucrari similare in Ungaria este Betonut SA, cu 26 de lucrari, iar a treia firma castigatoare nu se paoate mandri decat cu 14 lucrari!

Martin considera dubioasa si activitatea de consultanta a firmei Eurocontact, atata vreme cat nici Zach si nici Aczel nu au decat ceva peste 20 de ani, si deci, nu au foarte multa experienta care sa merite peste 15 milioane de euro!

Un “Memo” din interiorul companiei Eurocontact arata ca cei de la Strabag aveau chiar nelamuriri unde ar fi mai avantajos sa livreze banii: in Ungaria, Austria, Elvetia sau Slovacia? Sau, si mai bine, in conturile unei firme pozitionate intr-un paradis fiscal, firma urmand a fi utilizata mai apoi pentru plata comisioanelor in chestiune.

Banii, asa cum se stie, au fost pana la urma trimisi catre Eurocontact, iar de aici, in conturile Institutului Liberal din Austria. Abia de aici ar fi parvenit celor aflati in coalitie cu Gyurcsany, anume Aliantei Liber Democrate.

Evident, atat cei de la Strabag, cat si cei de la Eurocontact si, la capatul lantului, Kuncze Gabor, presedintele Aliantei Liber Democrate din Ungaria, neaga ca ar fi avut loc vreo asemenea tranzactie. Kuncze Gabor a recunoscut insa ca primeste donatii de la amintitul institut liberal, in cuantum de 20 de milioane de forinti. Tot asa cum si Strabag recunoaste ca a platit banii firmei Eurocontact.

Ce nu a explicat inca nimeni este de ce anume apare numele trezorerierului Partidului Socialist Maghiar (al lui Gyurcsany) in notele interne ale Eurocontact, cum de Eurocontact a “lucrat” cu Strabag si in alte afaceri ce vizau autostrazile si in cazul carora doar nivelul comisioanelor ajungea la 6,7 milioane de euro, cum anume a castigat Strabag 112 oferte publice in valoare totala de peste 600 de milioane de euro?

Un fapt ramane insa de netagaduit: oricat s-ar chinui euro-parlamentarii maghiari, germani si austrieci, Ferenc Gyurcsany ramane de neatins pana cand comisioanele de milioane de euro circula nestingherite in jurul lui.

Fie ca ne referim la firme private care castiga licitatii, fie ca ne referim la reprezentanti ai structurilor europene care inchid ochii in fata maruntelor “matrapazlacuri” de stat.