Compania Roland Berger Strategy Consultants a analizat performantele si modul de crestere a peste 1.700 de companii din intreaga lume, din care peste 480 din Europa Centrala si de Est si, bineinteles, si din Romania. Rezultatele companiilor autohtone in termenii ritmului de crestere a veniturilor au fost catalogate drept exceptionale daca sint comparate cu performantele vecinilor.

Mai tari decit vecinii

Veniturile companiilor profitabile din Romania au avansat in perioada 2000-2005 in medie cu 21,9%, cel mai inalt nivel din Europa Centrala si de Est, in timp ce numarul angajatilor s-a redus cu circa 6%, ceea ce inseamna, in consecinta, si o crestere importanta a productivitatii muncii, potrivit studiului Roland Berger.

Spre comparatie, veniturile companiilor ungare au crescut in aceeasi perioada cu doar 9,9%, cele ale firmelor cehe cu 7,4%, in vreme ce la polonezi companiile analizate au inregistrat un ritm de crestere a veniturilor de 7,7%.

Cele mai inalte ritmuri anuale de crestere in perioada 2000-2005 s-au inregistrat in sectorul bancar (29,7%), urmat de cel al asigurarilor (22,5%). Locurile 3, 4 si 5 sint ocupate de sectorul IT (22,5%), de industria farmaceutica (19,1%) si de constructii (15,2%).

Consultantii Roland Berger explica performanta prin pasul sustinut al investitiilor straine in domeniile respective, urmare a privatizarii de mari intreprinderi de stat in special din domeniul petrolier, dar si prin relocarile a numeroase facilitati de productie ale companiilor occidentale in Romania.

Serviciile isi iau avint

Potentialul de crestere al companiilor din zona Europei Centrale si de Est (ECE) si implicit al celor din Romania ramine ridicat si in anii urmatori.

Potrivit lui Burkhard Schwenker, directorul general al Roland Berger, companiile din zona vechii Europe unde multe piete sint suprasaturate urmeaza a-si indrepta atentia si spre ECE, desi in prezent sint preocupate de patrunderea pe piete precum cea a Chinei si a Indiei. „Potentialul de crestere in Europa Centrala si de Est il depaseste pe cel din China sau din India.

Uneori sfatuim clientii sa uite de China sau de India si sa investeasca in aceasta regiune, unul dintre avantaje fiind calitatea resurselor umane“, a spus Schwenker.

Integral in Cotidianul