Loganul a ajuns nu numai pe soselele a 42 de tari, dar si pe televiziunile sau in paginile ziarelor de pe cinci continente. Pentru a impulsiona mai bine vinzarile masinii, dealerii straini au recurs la o metoda veche de o suta de ani: publicitatea. Si pentru ca soferul francez nu simte la fel ca acela din Rusia sau din Romania, reclamele s-au facut pre limba si sentimentul fiecarei tari in parte.

In anumite cazuri, acestea au fost gindite tot pe "romaneste" de agentia care se ocupa de imaginea Dacia, Graffiti BBDO.

Fiecare tara cu James Bondul ei

Chiar daca tarile in care comunica sint pe meridiane diferite, reclamele de peste hotare ale marcii autohtone pot fi impartite in trei categorii, in functie de atuul pe care mizeaza: pretul mic, spatiul generos si aclimatizarea.

“Te costa mai mult sa intretii o masina veche decit sa iti cumperi un Logan" este mesajul cu care sint sedusi conducatorii auto din Cehia, in timp ce reclamele din Turcia isi intimpina viitorul target cu o poza de familie, in care toti membrii isi gasesc locul in automobilul mioritic.

In mai multe tari din Europa de Est, Loganul tine de cald celor care au nevoie de un automobil pregatit pentru iarna.

Sorin Psatta, directorul de strategie Graffiti BBDO, declara pentru “Cotidianul" ca ideea “pe care mergem in promovarea Loganului in strainatate este identica cu cea folosita in Romania - “o masina de milioane la un pret de citeva mii", condimentat emotional cu “nu trebuie, asemenea James Bondului din fiecare dintre noi, decit sa o descoperi"!

Reclame dupa buzunar strain

In functie de popularitatea Loganului, publicitatea a luat amploare in campanii complete, cu spoturi tv, reclame in citeva publicatii si panouri stradale, cum este cazul Cehiei sau al Sloveniei. Alteori, promovarea s-a marginit la mici inserturi in reviste de specialitate, ca in Turcia si statele africane. “Logan beneficiaza de campanii de promovare in fiecare dintre aceste tari.

Reteaua dispune de autonomie in acest sens, pastrindu-se totusi coerenta de difuzare a acestora. In unele tari exista campanii tv, in altele, doar campanii de presa sau radio", a declarat pentru “Cotidianul" Monica Popovici, responsabilul cu relatiile cu presa din partea companiei.

Logica franceza

“Si daca o masina peste medie nu ar fi totusi si peste posibilitatile dumneavoastra?", isi intreaba consumatorii publicitarii francezi. Raspunsul vine o data cu sloganul spotului derulat in Martinica: “Fiti logic, fiti Logan".

De altfel, Hexagonul este cel mai mare fan al copilului romanesc Renault, conducind topul vinzarilor din Europa cu peste 21.000 de masini autohtone vindute de la lansarea marcii si pina la mijlocul acestui an.

Spaniolii se mira usor

Intr-o parcare subterana, un tinar spaniol incearca sa isi impresioneze partenera cu aerul conditionat din Loganul sau, pe care i-l prezinta ca pe o noua descoperire a tehnicii. Intr-un alt spot iberic, un barbat isi scoate sotia in gradina, pe ploaie, pentru a-i face demonstratia de inchidere-deschidere a portbagajului.

Ideea pe care au mers publicitarii spanioli e faptul ca posesorii automobilului romanesc nu contenesc sa se mire cite dotari poate sa aiba o masina vinduta cu doar 7.000 de euro. Incintarea ibericilor s-a manifestat in mai multe spoturi tv, care ruleaza si in insulele Canare sau in Maletero, cu atit mai mult cu cit Dacia a vindut aici peste 5.300 de masini Logan.

In schimb, regiunea Americii reprezinta 5% din vinzarile mondiale, iar Columbia este principala piata, cu peste 3.000 de automobile vindute in 2006. Modelul romanesc ajunge insa si in Cuba, Honduras, Mexic, Panama sau Venezuela.

Emotie nemteasca

Desi compania s-a hotarit de putin timp sa exporte Loganul in Occident, vesticii au reactionat pozitiv la automobilul romanesc. Aici se deruleaza spoturile realizate in Romania si traduse in engleza, iar pe site-urile dealerilor din Olanda, Germania sau Austria apar prezentari video cu Loganul de peste doua minute.

Cele mai multe, peste 4.900 de modele, au fost cumparate de nemti, care si-au facut, de altfel, o pagina de Internet dedicata special fanilor Logan, unde participa cu entuziasm si cei din Elvetia si Austria.

Luptatorii de sumo vorbesc slovena

Cinci luptatori de sumo alearga dinspre cele patru colturi ale arenei inspre un Logan albastru. In loc sa il doboare la pamint, atletii asiatici cu veleitati slovene se cuibaresc confortabil in automobil, in ciuda sutelor de kilograme. Linistea le este intrerupta insa de aparitia brusca a unui urs polar pe scaunul din dreapta soferului.

In strigatele de groaza ale sportivilor supraponderali, consumatorii pot auzi mesajul dealerului din Bratislava, care ii asigura ca pot avea la un loc si spatiu, si climatizare, la 1.550.500 de tolari, moneda slovena.

Desi nu se afla in topul vinzarilor, Slovenia a promovat Loganul intr-o campanie de amploare, care cuprinde nu numai spotul tv, ci si o serie de printuri in publicatii si outdooruri. Luptatorii asiatici au vindut insa mai bine la vecinii din Budapesta, ungurii cumparind pina acum peste 5.100 de astfel de masini.

Aici, spotul nu are ursi polari, terminindu-se cu o pusculita care apeleaza la simtul econom al maghiarilor.

Cehii isi inlocuiesc rablele

Inghitit de fumul care iese in valuri de sub capota unei masini in ruina, un ceh cu ochelari si basca proletara incearca din rasputeri sa-si porneasca automobilul. “A venit timpul sa iti schimbi masina veche cu una noua. Cu numai 1.990 de coroane pe luna economisesti 45.000" este mesajul promovat in aceasta tara.

Pe aceasta idee, in care Loganul vrea sa fie alternativa la suratele cu ani mai multi la bord, reclamele au impinzit ziarele si revistele din Cehia, care au vindut pina acum 3.600 de exemplare. O campanie de amploare se desfasoara si in Bulgaria, spotul de pe micile ecrane de la sud de Dunare fiind de origine rom‰na, cu traducere slava.

Printurile ii indeamna pe soferii bulgari sa testeze modelul rom‰nesc, pentru ca e "singura alegere cu rost".

Poza de familie turca

“De bairam, cu Logan e mai bine!", zimbesc patru turci intr-o fotografie de familie. Desi tara ocupa locul doi la vinzari, dupa Franta, aceasta e singura reclama pentru Logan, promovata doar intr-o revista de specialitate. “Bugetul nu ne permite si reclame tv", spune Merich Tuzun, directorul reprezentantei Dacia din Istanbul.

Doar prin inserturi in presa scrisa se promoveaza Loganul si in Moldova, Croatia, Polonia si Serbia. Aici, automobilul rom‰nesc sperie frigul. “Nu mi-e frica de iarna", este sloganul Logan in Polonia. Ursul polar mai apare, de altfel, si in Serbia si Moldova. In afara zapezii, cele doua tari se mai folosesc de ideea esentelor tari.

“Doreste-ti mai mult, plateste mai putin" sint titlurile sub care au rulat campaniile de comunicare moldoveneasca si sirbeasca, citeodata si in limba lui Shakespeare: “Think big, pay little".

Moldovenii conduc in rusa

Site-ul fratilor de peste Prut isi imbie consumatorii in limba rusa. "Cei cu bani sint in majoritate rusi", explica Sorina Stefirta, redactor-sef coordonator la “Timpul de dimineata". “Rusa o inteleg cu totii", spune si Sergiu Pacepa, manager Dacia Moldova, care asigura ca se lucreaza si la versiunea romana a site-ului.

De altfel, “imaginile din presa scrisa sint cele din Romania", mai spune el. Pe tv ruleaza anunturi in care Dacia este pomenita alaturi de opt branduri, moldovenii cumparind anul acesta in jur de 700 de modele.

Rasfatat in Maroc

La sase luni de la lansare, Loganul a devenit cea mai vinduta marca de masini in Maroc, cu 1.000 de modele cumparate in fiecare luna. Automobilul cu numarul 2.000 a fost intimpinat la iesirea din fabrica Somaca de insusi prim-ministrul Driss Jettou. Cele doua spoturi care au rulat pe posturile de televiziune din Maroc sint cele care apar si in Romania, insa traduse in limba franceza.

„Televiziunea este foarte scumpa la noi si nu am avut bugete pentru asa ceva. Am avut, in schimb, prezenta mai mare in peste 15 publicatii, billboarduri in Rabat si Casablanca, precum si spoturi radio“, declara Nicolas Beguin, responsabilul de comunicare al reprezentantei Dacia din Maroc.

De asemenea, Logan este sponsorul oficial al echipei nationale de fotbal, ai carei jucatori sint supranumiti „Leii din Atlas“. Pe 14 octombrie, dealerul marocan va lansa o noua campanie, care se va derula pe tv, radio si presa scrisa.

Noul spot pentru Logan MCV a fost realizat de agentia JWT in Maroc, unde „s-a ales un peisaj din Muntii Atlas, care seamana mult cu cele din canioanele americane“, explica Nicolas Beguin.

Pe filiera congoleza

Asia si Africa reprezinta doar 1% din vinzarile Logan, iar prin urmare publicitatea in aceasta regiune se face sporadic. „Masinile care ajung aici sint in general importate prin diaspora congoleza din Europa“, marturiseste Cyrille Kileba, jurnalist pentru publicatia „The Post“.

Gabonezul adauga ca Logan nu este prezenta pe nici unul dintre posturile sau revistele gaboneze, situatia repetindu-se si in alte tari africane. Algeria este cea mai interesata de Logan din aceasta regiune, aici, ca si in fostele colonii ale Hexagonului, ajungind reclamele in limba franceza.

„«Minunea automobilistica Logan, o masina bijuterie, robusta, moderna si confortabila», acestea sint calificativele pe care le-a dat presa senegaleza Loganului“, spune Rosette Peton, responsabila de Marketing si Comunicare a concesionarului Sera Senegal din Dakar.

Citeste articolul complet in Cotidianul