Dezvoltarea internetului se reflecta si in cresterile incasarilor de publicitate.

La nivel mondial, in anul 2006 estimarile arata ca acestea vor fi mai mari decat investitiile publicitare in outdoor (panotaj). In Marea Britanie, specialistii prognozeaza chiar depasirea presei scrise pana la sfarsitul anului.

Cresteri de la an la an

Incasarile din publicitatea pe internet au cea mai spectaculoasa ascensiune. Conform unui studiu al retelei ZenithOptimedia, anul acesta sunt estimate investitii in publicitatea on-line de 24 de miliarde de dolari, fata de 18 miliarde anul trecut. Cifra depaseste cu un miliard publicitatea outdoor si reprezinta aproape sase procente din incasarile totale la nivel mondial.

Previziunile pe urmatorii ani arata ca, in 2008, internetul, cu 34 de miliarde de dolari, va lua avans in fata reclamelor outdoor (26,8 miliarde) si se va apropia de publicitatea radio (aproximativ 34 miliarde dolari atrasi din publicitate).

Netul bate presa in publicitatea engleza

Primele sase luni ale anului au adus in publicitatea pe internet din Anglia investitii de aproape 1,4 miliarde de euro, adica aproximativ jumatate din veniturile din advertisingul TV, conform unui raport al Pricewaterhouse Coopers.

Suma cheltuita pe reclamele on-line a crescut, fata de anul trecut, cu 40,3%, iar specialistii cred ca, la rata actuala de crestere, aceasta va depasi investitiile in publicitatea din presa pana la sfarsitul anului.

In Anglia, internetul reprezinta acum 10,5% din piata de publicitate, fata de 7,3% anul trecut, in aceeasi perioada. Investitiile totale in piata engleza de advertising se cifreaza la peste 14 miliarde de euro, in prima jumatate a lui 2006.

Cota de piata a publicitatii TV a scazut, conform studiului, cu 1,3%, pana la 22,7a in primele sase luni ale anului. Advertiserii britanici au cheltuit circa 2,9 miliarde de euro pe reclamele TV in aceasta perioada.

Internetul a depasit prin investitii ramuri publicitare ca outdoor (5,1%), reviste (4,6%) si radio (3,4%). Din veniturile totale obtinute din advertisingul on-line, aproximativ 57,7% vin de la motoare de cautare ca Google si Yahoo, care primesc bani pentru reclama pe paginile lor web.

Insa cel mai important sector amenintat in Anglia de dezvoltarea internetului este presa scrisa. Potrivit studiului Pricewaterhouse Coopers, aceasta ramura a pietei a inregistrat venituri de 1,46 de miliarde din publicitate, in primele sase luni ale lui 2006, cu doar 112 milioane mai mult decat internetul.

In momentul de fata, piata publicatiilor tiparite reprezinta 11,4% din totalul cheltuielilor publicitare, insa, pana la sfarsitul anului, Anglia ar putea asista la un moment istoric pentru mass-media.

Internetul are sanse mari, la ritmul actual de crestere, sa depaseasca prin venituri presa scrisa. Analistii media de la Media Guardian considera situatia din Albion drept una reprezentativa pentru piata publicitara la nivel global.

Specialistii de la Media Guardian pun evolutia continua a pietei on-line pe seama succesului rapid al conexiunilor la internet de tip broadband. Biroul National al Statisticilor (ONS) a dat publicitatii un studiu conform caruia 10 milioane de familii din Anglia au acces la internet prin acest tip de conexiune.

Cresteri spectaculoase si in Romania

Piata de internet inregistreaza evolutii impresionante si in Romania. Daca, anul trecut, cu aproximativ 2,5 milioane de dolari incasati, internetul reprezenta cam 0,8% din totalul pietei de publicitate, pentru 2006 estimarile indica o dublare la 5-6 milioane de dolari si un procent de 1,4% din total. Mult sub ponderea de aproape sase la suta la nivel mondial.

Integral in EVZ

Alexandru Bala, Petrisor Obae