Am asistat in aceste zile la o isterizare a unora care se tem, chipurile, ca presedintele Traian Basescu ar putea deveni, deoarece a impus pe cine a dorit in fruntea serviciilor, stapanul... secretelor. Si ca, iata, zic unii, exista deci pericolul sa instaleze o dictatura personala.

Chiar in vreme ce presedintele participa la investirea directorilor SRI si SIE erau trimisi la inaintare pana si liderii locali ai PNL care sa caineze soarta tarisoarei noastre - ca s-a zis cu democratia, ca Basescu a reusit sa-si subordoneze "prin manevrele sale" cele doua mari servicii de informatii concentrand mai multa putere si ca...

vai, se reconfigureaza scena politica prin formarea unei noi coalitii intre PD si PSD, primul pas catre raul absolut: crearea unui partid prezidential. Exagerari pe toata linia. De fapt ce a facut Basescu? A vazut ca liberalii "nu si nu" pe toata linia si, cum cu PNL nu avea nici o sansa sa-si poata indeplini atributiile constitutionale, a cautat si a gasit o solutie de compromis.

A propus doi tineri ce au legaturi cu sistemul informational cam paralele, dar probabil ca l-a interesat in primul rand sa fie seriosi. I-a gasit si i-a numit. Punct ochit, punct lovit.

Interesant este de ce se tot agita unii sa spuna ca Basescu "stapaneste serviciile" cand in orice stat democratic care are regim constitutional asemanator cu al Romaniei presedintele chiar asta face: coordoneaza orice are legatura cu apararea tarii si securitatea nationala.

S-a spus: Basescu va avea acces la informatii, va deveni mai puternic decat e acum, asta e (din nou!) dictatura! Dar e absolut normal, el este si acum principalul beneficiar al informatiilor in calitatea sa de comandant al fortelor armate si de presedinte al CSAT. Ar fi chiar rau daca serviciile nu l-ar informa cu promptitudine pentru a se putea actiona rapid si eficient.

Potrivit Constitutiei, presedintele tarii reprezinta statul roman si este garantul independentei nationale, al unitatii si al integritatii teritoriale a tarii.

In plus, CSAT "organizeaza si coordoneaza unitar activitatile care privesc apararea tarii si securitatea nationala, participarea la mentinerea securitatii internationale si la apararea colectiva in sistemele de alianta militara, precum si la actiuni de mentinere sau de restabilire a pacii".

Asa ca aceia care l-au acuzat pe seful statului ca devine stapanul informatiilor ar fi fost bine sa citeasca mai intai Constitutia pentru ca nu cumva sa se deduca faptul ca ei sunt aceia care nu doresc aplicarea ei. Cum "stapanul secretelor" este acum CSAT, condus de Basescu, este clar cine trebuie sa actioneze si cine trebuie sa primeasca informatiile.

Dar pentru cine oare ar fi vrut contestatarii sa lucreze serviciile secrete: pentru PSD si PRM? Sau pentru care partid? In aceste conditii, este important ca noii directori sa actioneze corect. S-a mai spus si ca Basescu ar fi dat, chipurile, SRI pe mana PSD.

Cum seful CSAT trebuie sa fie primul informat, iar apoi, potrivit legii, exista un intreg sir de personaje ce beneficiaza de aceleasi date acumulate de ofiteri, este evident ca si aici a fost o exagerare. Campania impotriva modificarii legilor sigurantei nationale instrumentata mai ales de PNL pare si ea de neinteles.

Este clar insa ca aceia care tergiverseaza modernizarea serviciilor secrete o fac deoarece ei cred ca acum ar fi momentul sa obtina o bucatica de putere in plus. Dar astfel nu s-ar modifica prin lege rezultatul alegerilor?

Contestatarii au mai spus, pe aceeasi linie a "pericolului dictaturii", ca Traian Basescu l-a propus pe George Maior la SRI ca sa aiba el, prin persoana lui Claudiu Saftoiu, un om la SIE. Bunul simt impune intrebarea: si totusi cu ce l-ar ajuta la instaurarea dictaturii interne folosirea spionajului extern?