Autoritatile romane sunt nevoite sa faca un pas inapoi in ceea ce priveste preconizata taxa de prima inmatriculare a unui vehicul, in sensul reducerii nivelului acesteia, in urma avertizarilor Comisiei Europene.

"Problema nu este taxa in sine, ci nivelul ei", spune secretarul de stat in Ministerul Integrarii Europene Leonard Orban, care a adaugat ca au inceput deja negocierile cu oficialii de la Bruxelles. Intre timp, operatorii din piata auto au pareri diferite: unii saluta introducerea acestui nou bir, altii il califica drept o taxa "de factura medievala".

Nivelul, criticat de CE

Recentul raport de monitorizare elaborat de Comisia Europeana remarca importantele progrese facute de Romania in domeniul fiscal, insa semnaleaza unele probleme in legatura cu noua taxa, a carei valoare poate merge si pana la 10.000 de euro, in cazul unui autoturism vechi si puternic poluant.

"Codul Fiscal a introdus o taxa privind autovehiculele care este incompatibila cu jurisprudenta Uniunii Europene si cu directivele comunitare", se arata in raport. Leonard Orban sustine insa ca nu ideea de taxa este dezavuata de Bruxelles, ci nivelul prea ridicat al acesteia.

Potrivit oficialului guvernamental, reprezentantii Ministerului Finantelor Publice (MFP) au avut deja o prima runda de negocieri cu membrii Comisiei si peste cateva saptamani subiectul va fi repus pe tapet. "Se cauta solutii tehnice si legislative pentru aducerea Codului Fiscal in conformitate cu legislatia comunitara", ne-a mai spus Orban.

Pareri diferite

Operatorii de pe piata vanzarilor de autoturisme la mana a doua au pareri diferite despre taxa prevazuta in Codul Fiscal care va intra in vigoare la 1 ianuarie.

In opinia reprezentantilor din Romania ai companiei AAA Auto, este vorba de "o taxa normala, care va compensa eliminarea accizelor". Directorul general al companiei, Miodrag Stanoevici, considera ca pretul autoturismelor nu va creste ca urmare a introducerii noului bir, ci chiar ar fi sanse sa scada.

"Este de dorit ca importurile sa fie limitate, pentru protejarea calitatii parcului auto al Romaniei", ne-a declarat el. Stanoevici a adaugat ca societatea pe care o reprezinta nu este influentata de introducerea taxei, deoarece autovehiculele comercializate sunt "aproape noi" si foarte putin poluante.

Un punct de vedere diametral opus are insa directorul general al Autovit, Lucian Dobrin. "Este o taxa protectionista, de factura medievala, prin care sunt protejati importatorii, nu producatorii autohtoni", ne-a declarat el.

Dobrin sustine ca introducerea taxei s-a facut la initiativa Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA) si ca ideea a fost imbratisata fara rezerve de ministrul liberal al Finantelor, Sebastian Vladescu.

"Aici este vorba de protejarea unui mic grup de interese, de protejarea adaosului comercial oneros al importatorilor de masini", a mai spus Dobrin, lasand sa se inteleaga ca un prim beneficiar al taxei ar putea fi chiar premierul Calin Popescu Tariceanu, importator Citro‘n.