India inseamna pentru unii doar elefanti, maharajahi sau forta de munca ieftina. In tari ca India se prefigureaza insa formarea noii generatii de megacorporatii globale.

Analistii occidentali vorbesc despre “al treilea val de globalizare”, ai carui promotori sunt companii precum Tata, Mittal sau Mahindra.

Arindam Bhattacharya, director al Boston Consulting Group India, se refera la extinderea globala a companiilor din tari ca India, ca la “al treilea val de globalizare”.

Primul val a fost colonizarea, al doilea a fost patrunderea pe aceste piete a multinationalelor din Statele Unite, Europa si Japonia, apreciaza Bhattacharya, citat de International Herald Tribune.

Indienii cuceresc lumea

Unul dintre gigantii cu o extindere globala spectaculoasa este Tata Group. Conglomeratul economic activeaza in sapte sectoare de afaceri distincte, e compus din 96 de companii, fiind prezent in 54 de tari de pe sase continente.

Tata Group intentioneaza sa achizitioneze Corus Group, un mare producator de otel anglo-olandez, pentru care a oferit in aceasta saptamana zece miliarde de dolari. Daca va face aceasta achizitie, Tata Steel va deveni al cincilea producator de otel din lume.

Aceeasi industrie este dominata de un alt gigant indian, Mittal Group, care a cumparat anul acesta Arcelor, un mare producator de otel din Luxemburg, pentru 30 de miliarde de dolari. In urma acestei achizitii, Mittal - care detine si fostul Sidex Galati - a ocupat locul intai in productia mondiala de otel.

Anul trecut, Mittal a cumparat si combinatul ucrainean de la Krivoirog.

Mahindra Group este un alt conglomerat indian care s-a facut remarcat pe piata auto globala. Printre altele, Mahindra a infiintat un joint venture cu International Truck & Engine Corporation, SUA, pentru fabricarea de camioane si autobuze.

Mahindra si-a afirmat interesul si pentru achizitionarea uzinei Tractorul Brasov, dar tranzactia a picat din cauza neintelegerilor cu autoritatile romane.