Autoritatile si jucatorii din piata nu cunosc consecintele integrarii

Analiza HotNews.ro
Aderarea va avea un impact major asupra industriei chimice

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Vineri, 20 octombrie 2006, 0:00






Documente:
REACH - context si prezentare succinta, Ministerul Economiei si Comertului
(20.10.2006) PDF

Intrarea in UE nu va aduce chiar cele mai bune vesti pentru industria chimica si petrochimica din Romania. Parlamentarii europeni se pregatesc sa adopte un regulament in domeniul substantelor chimice, numit REACH, care va inlocui toata legislatia din acest domeniu si va transfera de la autoritatile de reglementare catre industrie sarcina gestionarii riscurilor in utilizarea substantelor chimice.

Impactul asupra industriei si consumatorilor finali din Romania va fi major, dar autoritatile si jucatorii din piata nu constientizeaza inca implicatiile acestei schimbari radicale de legislatie.

Circa 30 de mii de substante chimice vor trebui testate si inregistrate intr-o baza de date unica, iar costurile imense vor fi suportate de industrie. Si consumatorii finali vor avea de suportat implicatiile normei europene.

Primita pozitiv de catre asociatiile consumatorilor si de protectie a mediului, norma europeana reglementeaza utilizarea substantelor chimice daunatoare pentru mediu si populatie.

Potrivit REACH, companiile care produc sau importa substante in cantitati mai mari de o tona trebuie sa inregistreze si sa testeze aceste substante. Comisia Europeana estimeaza ca numarul de substante existente pe piata in cantitati de peste o tona este de circa 30 de mii. In lipsa inregistrarii, substanta nu poate fi produsa sau importata.

Administrarea bazei de date este responsabilitatea Agentiei Europene pentru Substante Chimice (AESC), care va fi infiintata in 2008.

Cerintele din industria chimica vor fi simtite automat si de utilizatorii din aval, precum industriile textila, cauciuc si automobile, ale caror produse se bazeaza tocmai pe utilizarea diferitelor substante chimice.

Cum era de asteptat, initiativa europeana a intampinat rezistenta industriei din UE (in special a intreprinderilor mici si mijlocii), care s-a speriat de costurile uriase pe care le-ar aduce aplicarea noilor reguli. Asa se face ca, din 2003 - cand a fost lansat, proiectul a suferit modificari, iar discutiile dureaza de mai bine de doi ani.

Cezar Coraci, presedintele Uniunii Generale a Industriasilor din Romania UGIR-1903 si presedinte al Federatiei Patronale din Ramura Industriei Chimice si Petrochimice (FEPACHIM), atrage atentia ca ceea ce se intampla in industria chimica afecteaza mai mult sau mai putin toata industria.

„Chimia nu trebuie privita ca scoasa din contextul industrial. Foarte multe din directivele care se refera la chimie nu se refera numai la producerea de substante chimice, ci la un concept mai nou, numit ciclul de viata al produselor.

De fapt, o mare parte din lucrurile care se refera la legislatia aparent in chimie afecteaza pe toti producatorii industriali intr-o masura mai mare sau mai mica, si de multe ori chiar si pe consumatorii casnici”, spune Coraci.

Acesta avertizeaza ca marea majoritate a materiilor prime folosite in chimie in alte industrii intra sub incidenta acestei norme.

REACH: beneficii si costuri

REACH va insemna o cotitura majora in industria chimica. Autoritatile europene au inteles implicatiile majore si au realizat studii aprofundate despre consecintele acestui regulament. In Romania insa nu exista nici o astfel de analiza de impact, ceea ce face ca o mare parte a jucatorilor din piata sa ignore aparitia REACH.

Potrivit estimarilor Comisiei Europene, bolile provocate de substantele chimice daunatoare reprezinta 1% din toate tipurile de boli din UE, iar aplicarea REACH se considera ca va determina o reducere cu 10% a incidentei acestor boli. Mai concret, Comisia preconizeaza ca vor fi evitate nu mai putin de 4500 de decese pe an.

Beneficiile potentiale de sanatate ale REACH ar putea fi evaluate la aproximativ 50 miliarde euro pe o perioada de 30 ani.

Cat priveste costurile totale (directe si indirecte) generate de aplicarea acestui regulament, Comisia Europeana estimeaza ca acestea vor ajunge la aproximativ 5,2 miliarde euro, costuri care se vor desfasura pe o perioada de 11-15 ani.

Obtinerea unui Acord politic intre Comisie si industrie a venit in decembrie 2005, in urma unor studii facute in parteneriat, care au analizat retragerea potentiala a substantei de pe piata din motive comerciale, inovarea si impactul potential asupra noilor state membre.

Rezultatele arata ca sunt foarte mici riscurile ca substantele comercializate intr-o cantitate mai mare sa poata fi retrase de pe piata din cauza cerintelor REACH. Totusi, substantele comercializate in cantitati mai mici de 100 de tone sunt mai vulnerabile, afacerile aferente putand deveni mai putin profitabile sau neprofitabile.

In cazul industriilor care se interfereaza cu cea chimica (utilizatorii din lant) riscul de retragere de pe piata a substantelor de cea mai mare importanta tehnica pentru ei este de asemenea limitat.

Cerintele REACH vor afecta in special IMM-urile

Rezultatele au aratat insa ca IMM-urile vor fi cele mai afectate de intrarea in vigoare a REACH, avand in vedere capacitatea lor financiara mai limitata si “puterea” mai scazuta in ceea ce priveste recuperarea costurilor.

In Romania, atat reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului, cat si cei ai Ministerului Mediului recunosc ca nu au facut pana acum nici un studiu de impact, ci se bazeaza doar pe studiile europene.

„Un posibil impact, asa cum precizeaza studiile europene in domeniu, poate fi asupra IMM-urilor, deoarece acestea va trebui sa se asocieze si sa acopere in comun costurile de inregistrare si de evaluare a riscului pentru substantele si preparatele periculoase, iar aceasta ar putea avea ca efect nu inchiderea unor IMM-uri, ci diminuarea numarului de produse pe care acestea le pot oferta pe

piata”, declara Rodica Morohoi, directorul Directiei de Chimicale din cadrul Ministerului Mediului.

Cezar Coraci nu crede ca impactul asupra inteprinderilor mici si mijlocii va fi atat de mare, pentru ca cel putin in industria chimica majoritatea sunt noi si dispun de tehnologii performante.

“O problema ar fi pentru acele intreprinderi care, desi nu sunt foarte multe, nu si-au adaptat tehnologiile si care au probleme deosebite in privinta normelor de mediu si care dupa 1 ianuarie 2007 vor fi inchise. Exista domenii in chimie care inainte de 89 erau destinate marilor intreprinderi.

Un astfel de exemplu este industria de lacuri si vopseluri unde nu se produc mii de tone dintr-o anumita culoare, ci sarje mici. IMM-urile s-au descurcat mult mai bine si in loc sa avem 7-8 intreprinderi avem 200. Deci eu nu cred ca vor fi afectate foarte tare sau mai tare decat au fost afectate in ultimii 2-3 ani, dar sigur unele vor fi afectate”, spune Coraci.

In Romania, comunicarea dintre ministere si industrie este deficitara

Desi Ministerul Mediului si Ministerul Economiei si Comertului sustin ca au organizat nenumarate manifestari si intalniri cu reprezentantii industriei, comunicarea cu jucatorii din piata este evident deficitara.

Un simplu telefon la una din Asociatiile Patronale din cadrul FEPACHIM este mai mult decat suficient.

Pentru informarea corespunzatoare a membrilor, Asociatia Patronala a Producatorilor de Mase Plastice (ASPAPLAST) lucreaza la traducerea regulamentului REACH, in forma din 2003, in conditiile in care aceasta este de mult timp tradusa pe site-ul Agentiei Nationale pentru Substante si Peparate Chimice Periculoase (ANSPCP).

Informatii despre locul unde se putea gasi acest regulament puteau fi obtinute si intrand pe site-ul Ministerului Economiei s Comertului. In aceste conditii, nu este de mirare ca ingrijorarea in randul companiilor din Romania nu este prea mare.

“Companiile nu sunt ingrijorate pentru ca nici bine informate nu sunt. Noi de doua saptamani lucram la traducerea Regulamentului. La 9 noiembrie vom avea un simpozion cu toti membrii Asociatiei tocmai pe subiectul REACH. Pana nu vom vedea insa forma finala nu putem sa apreciem impactul produs de aplicarea normei europene”, precizeaza Emil Bulciu, Directorul executiv al ASPAPLAST.

Lupta dintre Comisia Europeana si patronate s-a reaprins

Acordul politic obtinut intre Comisia europeana si industrie in decembrie anul trecut, a fost dat recent complet peste cap. Saptamana trecuta, Comitetul de mediu din cadrul Parlamentului European a aprobat Regulamentul Reach, dar cu un amendament greu de suportat de catre industria chimica.

Comitetul de mediu a introdus principiul substitutiei obligatorii a substantelor chimice cele mai periculoase, in sensul obtinerii unei autorizatii de utilizare valabila 5 ani, cu conditia efectuarii in aceasta perioada a unor cerecetari pentru a gasi cea mai buna alternativa viabila pentru substitutia respectivei substante chimice periculoase.

„In textul REACH adoptat in decembrie 2005 principiul substitutiei nu era obligatoriu. Pentru a putea obtine autorizatia era de ajuns sa se dovedeasca ca exista o gestionare adecvata a riscului.

Acesta este cel mai important aspect care va face obiectul dezbaterii in plenul Parlamentului European”, declara Catalina Groza, director al Directiei Generale pentru Integrare Europeana si Negociere din cadrul Ministerului Economiei.

In aceasta privinta, Cezar Coraci spune ca „este pentru prima data cand patronatul European din industrie a pierdut o batalie importanta”.

„S-a facut o modificare foarte grava, aproape de nesuportat pentru industria chimica si acum incercam inclusiv noi sa facem lobby sa se revina la compromisul obtinut cu Comisia Europeana.

Daca marile companii europene sunt ingrijorate de ceea ce va aduce aceasta legislatie in forma in care a trecut acest regulament de comisia PE va imaginati care vor fi efectele acestui Regulament pentru chimia din Romania”, spune Coraci.

In conditiile date este putin probabil ca regulamentul sa intre in vigoare in intervalul aprilie-iunie 2007, cum se estimase initial.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


201 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Ce s-a inteles? (Vineri, 20 octombrie 2006, 18:50)

    Eugen [anonim]

    Din pacate autorul, de buna intentie, abordeaza un subiect foarte tehnic. Numai ca dupa stiu, Corici este un absolvent de automatica ratat, la fel cum a fost si un politician ratat. Expertiza lui este mai degraba in diversiune si nu degeaba a fost in preajma lui Magureanu. Faptul ca isi da cu parerea nu mai mira. Mai grave sunt confuziile create in jurul acestei directive foarte tehnice, chiar autorului care cade in plasa "specialistului bun la toate". Eu cred ca cea mai buna solutie este documentarea directa de pe site-ul Comisiei si a Parlamentului a celor interesati. Dangerous goods, spre exemplu sunt incluse in REACH desi cantitatea lor nu se face miile de tone. Directiva se refera la toate produsele chimice produse dupa 1980, de pe circuitul cercetare, productie. Pacat ca autorul nu a optat pentru documentarea directa.
  • 0 (0 voturi)    
    Desi putea limita cel putin proportiile tragediei de la Mihailesti conducerea ANSPCP nu a miscat un deget (Miercuri, 3 ianuarie 2007, 13:35)

    Stefan [anonim]

    Domnule Presedinte al Republicii Romania,

    Procesul verbal pe baza caruia s-a construit rechizitoriul si instanta vranceana a pronuntat sentinta in cazul Mihailesti pe data de 20.12.2006, intocmit si semnat de mine ca reprezentant al Ministerului Economiei si Comertului(inspector ANSPCP) si Directorul DOLJCHIM Ion Gherghe ridica mari semne de intrebare dupa cum urmeaza:
    1) Inspectorul cu jumatate de norma angajat pe 3 Mai 2004, care l-a intocmit, adica eu, a fost un incapabil dupa cum rezulta din decizia conducerii ANSPCP de respingere la concursul pentru ocuparea postului de inspector de specialitate organizat in prima decada din Septembrie 2004. Pe langa inspectia la DOLJCHIM soldata cu procesul verbal solicitat de PICCJ pentru construirea rechizitoriului, in lunile Iunie, Iulie si August 2004, am efectuat alte 26 de inspectii in mai toate judetele tarii. Acestea s-au soldat cu aplicarea a 6 amenzi pentru incalcarea prevederilor OUG 200/2000 cu normele de aplicare corespunzatoare si Legii 1300/2002 in valoare totala de 140.000.000 ROL, niciuna contestata. La concursul din Septembrie 2004 la care eu am fost declarat respins persoana care a fost declarata cea mai potrivita si in consecinta admisa, nu avea nici un fel de experienta in domeniu, dansa nefiind anterior angajata ANSPCP.
  • 0 (0 voturi)    
    continuare (Miercuri, 3 ianuarie 2007, 13:35)

    Stefan [anonim]

    Aici se impune o observatie importanta. Desi ANSPCP functiona din 2002, conducerea acesteia nu a dispus efectuarea nici unui control la nici un producator de ingrasamant cu azotat de amoniu. Aceasta in conditiile in care la ANSPCP lucrau in 2004, deja de 2 ani, unii inspectori care nu efectuasera nici o inspectie in tot acest rastimp desi erau angajati tocmai in acest scop. Incalcarile prevederilor legale pe care inspectorii ANSPCP trebuiau sa le constate si sanctioneze la DOLJCHIM si care au iesit la iveala in urma anchetei desfasurate la DOLJCHIM, ulterioara producerii tragediei, puteau cu siguranta limita numarul victimelor daca ar fi fost evidentiate cu prilejul unui control anterior tregediei. Acest fapt face raspunzatoare pentru favorizarea proportiilor tragediei si conducerea ANSPCP.
    2) Asadar ori conducerea ANSPCP a avut dreptate sa ma respinga la concursul din Septembrie 2004 si in consecinta procesul verbal pe baza caruia PICCJ a intocmit rechizitoriul este o prostie iar sentinta instantei este lovita de nulitate ori activitatea mea la ANSPCP a fost ireprosabila iar decizia de respingere gratie concursului trucat din Septembrie 2004 este ilegala si trebuie luate masuri aspre de sanctionare impotriva conducerii ANSPCP pentru vicierea rezultatelor concursului din Septembrie 2004.
  • 0 (0 voturi)    
    continuare (Miercuri, 3 ianuarie 2007, 13:37)

    Stefan [anonim]

    Mai mult Directorul General al ANSPCP, Corneliu Munteanu, instalat pe 1 Aprilie 2005, secondat de adjunctii aflati in functii din 2002, a luat decizia abuziva ca la concursurile pentru ocuparea posturilor de inspectori de specialitate, asadar acelasi post din care eu am efectuat inspectiile mentionate mai sus, la DOLJCHIM si toate celelalte soldate cu aplicarea amenzilor in valoare totala de 140.000.000 ROL(nici una contestata), vechimea minima necesara inscrierii la concurs sa fie de 10 ani!!!
    In consecinta inspectorul cu cea mai eficienta activitate la ANSPCP, adica eu, probabil chiar pana in ziua de azi desi din Septembrie 2004 nu mai lucrez la ANSPCP, si care a intocmit procesul verbal pe baza caruia PICCJ a construit rechizitoriul in cazul Mihailesti, nu ar mai fi putut sa se inscrie la concursurile din August 2005 si Octombrie 2006 pentru ocuparea unui post pe care deja lucrase la ANSPCP intre 3 Mai 2004 - 2 Septembrie 2004, fiind si detasat intre 8 Iunie 2004 - 8 August 2004 la Autoritatea Nationala de Control la cererea expresa a Ministrului Delegat al ANC tocmai pentru indeplinirea atributiilor legale in inspectia de la DOLJCHIM!
  • 0 (0 voturi)    
    continuare (Miercuri, 3 ianuarie 2007, 13:38)

    Stefan [anonim]

    Sa fie doar o intamplare faptul ca acest Director General, Corneliu Munteanu, este cumnat cu Premierul Tariceanu?
    Agentia Nationala pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase(ANSPCP) are atributii pe linia controlului si reglementarii clasificarii, ambalarii si etichetarii substantelor si preparatelor chimice periculoase conform OUG 200/2000. Ancheta desfasurata la DOLJCHIM, ulterior producerii tragediei de la Mihailesti, de echipa de procurori, ofiteri din IGP, inspectori ai ARR si un inspector al ANSPCP a stabilit, printre altele, ca pentru azotatul de amoniu aflat in concentratia care a produs explozia(aceasta substanta fiind considerata periculoasa din punctul de vedere al listei ADR-Acordul european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase reglementat prin HG 1374/2000 cu modificarile si completarile de rigoare), DOLJCHIM nu a etichetat corespunzator ambalajul cu simbolul de pericol prevazut in lista ADR si nici nu avea desemnat un consilier de siguranta pentru operatiuni de incarcare-descarcare.
  • 0 (0 voturi)    
    continuare (Miercuri, 3 ianuarie 2007, 13:39)

    Stefan [anonim]

    Cum se justifica in aceste conditii neindeplinirea atributiiilor legale de catre conducerea ANSPCP care pana la data producerii tragediei la sfarsitul lui Mai 2004, nu a dispus efectuarea nici unui control la nici un producator de ingrasamant cu azotat de amoniu din tara(AZOMURES Tg. Mures, AMONIL Slobozia, SOFERT Bacau si DOLJCHIM Craiova). In mod cert pompierii si cei surprinsi la fata locului daca ar fi vazut eticheta cu simbolul de pericol inscriptionata pe saci nu s-ar mai fi inghesuit in jurul acestora incercand sa stinga un foc ce ardea de peste o ora, stiut fiind faptul ca o substanta oxidanta, care intretine arderea, conduce in acest interval de timp la o crestere insemnata a temperaturii, care a si fost se pare cauza amorsarii propriei explozii a azotatului de amoniu. Pompierii ar fi fost preveniti asupra pericolului de explozie si ar fi imprejmuit zona limitand astfel numarul potentialelor victime. Domnii Directori, Ion Joldea si Cristian Gheorghiu, colonei pensionari, care nu au calificarea necesara unui angajat al directiilor Inspectie si Reglementare pe care le conduc, si anume aceea de chimist, inginer chimist sau biochimist, dansii fiind ingineri militari, explicandu-se prin aceasta neglijenta lor in serviciu prin neasumarea obligatiilor ce le reveneau conform legii, sunt si acum ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat in functii.
    Pentru aceasta conservare in functii a incompetentei si nepotismului s-a militat in campania pentru alegerile din 2004?
    Cu deosebita stima,
    Stefan ...
    Domnului Presedinte al Republicii Romania, Traian Basescu

Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by