Pentru ca blazonul unei companii care se respecta sa fie mentinut la un anumit nivel, firmele din Romania se orienteaza asupra unui aspect ce tine foarte mult de practicile europene: atentia asupra angajatului prin investitii care garanteaza, intr-un anumit fel, pregatirea sau motivarea lui.

Multinationalele, firmele de avocatura, trusturile de presa sau companii din alte domenii de activitate mizeaza pe efectul pe care il are asupra colectivului, un team-building, un training sau o conferinta care te scoate din atmosfera banala a unui mare oras.

Turismul de business este mediul propice pentru dezvoltarea unei relatii intre partenerii de afaceri sau pentru initierea unei comunicari eficiente intre conducere si middle-management. Vistieria unei companii va fi golita cu circa 6.000 de euro de un training oferit angajatilor intr-o statiune pe Valea Prahovei, spre exemplu.

Si uite-asa, printre marii castigatori de pe urma noilor practici de promovare a imaginii sau a unei campanii de fidelizare a angajatilor se numara atat agentiile de turism, cat si hotelurile. Afacerile in acest sector putem spune ca au devenit infloritoare, chiar si in extrasezon, cel putin in cazul marilor hoteluri.

Unitatile de cazare de trei sau patru stele, ale caror praguri sunt trecute deseori de mediul corporate, sunt neincapatoare in intervalul septembrie-octombrie, gradul de ocupare fiind de 100%. Agentiile de turism nu mai prididesc sa organizeze cu precadere in weekend astfel de evenimente.

Tendinta ce pare sa se impuna pe piata este ca managerii sa renunte la festivisme si camasi scrobite, in schimbul unei comunicari degajate si petrecerii timpului liber pe Valea Prahovei, la sfarsit de saptamana.

Cererea extrem de ridicata pe turismul corporate a urcat gradul de ocupare a statiunilor din Romania la aproape 100%, in special la sfarsit de saptamana.

Principalele destinatii sunt Valea Prahovei si Poiana Brasov, alese atat datorita amplasarii si a posibilitatilor variate de a petrece timpul liber, cat si a dezvoltarii capacitatilor de cazare si a ofertei privind echiparea salilor de conferinte cu sisteme moderne.

Desi hotelierii sunt in extrasezon, turismul business a urcat gradul de ocupare a statiunilor turistice din tara la aproape 100% in intervalul septembrie-octombrie 2006. Pentru a face fata cererilor, hotelierii apeleaza la alti jucatori, subinchiriind spatii. Ponderea turistilor independenti este de aproximativ 10 procente.

Companiile care au dorit sa organizeze evenimente in aceasta perioada au facut rezervari inca din primavara. Daca pentru conferinte se mai gasesc sali disponibile, pentru activitatile de team-building nu mai exista posibilitati de cazare. Acest aspect devine cu atat mai interesant cu cat bugetele alocate de companii pentru stimularea si pregatirea angajatilor cresc de la an la an.

Un program de training pentru middle management, care include cazarea propriilor angajati si a trainerului, masa, precum si alte activitati conexe, poate ajunge si la 6.000 de euro, in functie de bugetul companiei.

Clientii predilecti ai turismului business sunt companiile de asigurari si bancile, firme de avocatura, trusturi de presa, operatorii de servicii de telefonie mobila sau televiziune prin cablu.

Bonusuri pentru fidelitate

Contractarea unor spatii pentru turismul corporate prin intermediul agentiilor de turism reduce costurile cu aproape 20-30% comparativ cu tarifele de receptie. Mai mult, hotelierii ofera clientilor fideli bonusuri calculate fie ca gratuitati la cazare, fie la rezervarea salilor de conferinte.

Totusi, tarifele practicate de hotelieri in aceasta perioada nu sunt semnificativ mai mici decat cele din sezon. Surse din cadrul acestora ne-au precizat ca in Sinaia, Predeal si Poiana Brasov deja nu se mai poate vorbi despre impartirea clasica "sezon-extrasezon", intrucat cererea a devenit constanta de-a lungul intregului an.

In aceasta perioada, o zi de cazare in Sinaia costa 50-70 de euro, daca locul este contractat prin agentie, in timp ce la receptie poate ajunge la 90 de euro, fara sa includa si masa. In general, cheltuielile privind acest aspect se cifreaza la 80 de lei pe zi pentru o persoana insa pentru o cina festiva se aloca aproximativ 150 de lei pentru fiecare mesean.

Exista numerosi hotelieri care conditioneaza inchirierea salilor de conferinte de contractarea serviciilor proprii de catering, oferind reduceri in functie de numarul de invitati si valoarea per ansamblu a serviciilor cerute.