Exclusivitate in Romania

- Domnule comisar, v-ati facut dusmani sute de functionari publici ai UE; in mod controversat, ati promovat-o pe confidenta dumneavoastra, Petra Erler, intr-unul dintre cele mai inalte posturi de la Bruxelles, iar acum sunteti pe punctul de a "ataca" milioane de soferi. De ce?

- Nici un factor exterior nu a influentat numirea Petrei Erler ca sefa a mea de cabinet. In momentul in care am luat acea decizie nu aveam nici o relatie in particular. Campania de presa careia a trebuit sa-i fac fata in ultimele saptamani nu a dezvaluit nici un element care sa demonstreze contrariul.

Cu privire la automobile: in acest moment exista deja o propunere de reducere clara a emisiilor de particule poluante - cu 20 la suta sub nivelul de astazi - la motoarele diesel. Aceasta masura ar trebui sa intre in vigoare cel tarziu in 2009. Dar planul meu este sa merg cu un pas mai departe.

Intentionez sa reduc drastic emisiile de oxid de azot, una dintre principalele surse de poluare a aerului in Germania. Emisiile maxime sunt, in prezent, de 250 miligrame la kilometru. Din 2014 doresc ca motoarele diesel sa reduca emisiile la 80 de miligrame. Pentru a se realiza acest lucru, va fi nevoie de tehnologie suplimentara care, pentru moment, nu este inca disponibila pe piata.

Se scumpesc masinile

- Cresterea uriasa a costurilor tehnice de fabricatie inseamna ca aplicarea acestor prevederi va fi costisitoare. Despre ce sume este vorba?

- Standardele de emisie Euro-5 vor face ca masinile sa fie, in medie, cu 337 de euro mai scumpe. Standardele de emisie Euro-6, care se suprapun peste cele anterioare, vor presupune un cost suplimentar de 213 euro pentru vehiculele diesel. Aceasta decizie inseamna ca Europa va ramane locul in care industria automobilelor se straduieste sa fabrice cele mai bune, ecologice si sigure masini.

Astfel, companiilor noastre europene li se vor oferi cele mai bune sanse pe o piata globala extrem de competitiva. Noua tehnologie nu va duce la controale tehnice mai costisitoare ale masinilor, dar, in acelasi timp, nu are rost sa cream false asteptari. Daca vrem masini mai curate, nu le vom avea pe gratis.

- Deci de la actualele standarde Euro-4 la viitoarele standarde Euro-6 va fi un salt in costuri de 600 de euro per automobil diesel?

- Pentru producatorii italieni si francezi de autovehicule diesel mici aceasta va fi cu siguranta o problema. Ei se tem ca oamenii ar putea prefera acum sa cumpere masini mai mici pe benzina.

- Ce tehnologii aditionale vor fi necesare pentru automobile? Va fi nevoie de rezervoare pentru uree (care se folosesc pentru camioane), filtre de particule sau alte echipamente speciale de filtrare?

- Noi nu dictam niciodata ce tehnologii trebuie sa fie folosite. Un filtru de particule este necesar pentru reducerea emisiilor de particule, dar lucrurile se complica pentru oxidul de azot. Producatorii europeni ne spun ca se fac cercetari in acest domeniu, iar din 2013 tehnologia necesara va fi disponibila pentru toate tipurile de vehicule.

Va pot spune si cateva cuvinte de incurajare - toate acestea nu vor presupune verificari suplimentare. Noile masuri de reducere a emisiilor se vor aplica, bineinteles, si in cazul masinilor importate in Europa.

- In fiecare oras european primarii lupta impotriva emisiilor de particule poluante. Ei vor intreba cati oameni vor fi salvati de cancer sau chiar de la o moarte prematura prin implementarea Euro-6.

- Nu ma simt prea in largul meu sa dau astfel de cifre; totusi, expertii spun ca Euro-5 inseamna ca in 2020 peste 25.000 de ani de viata vor fi salvati. Inseamna ca, anual, 2300 de oameni care altfel ar fi murit nu vor muri. Cu Euro-6, aceste statistici se imbunatatesc cu 60 la suta in cazul deceselor provocate de maladii acute si cu 90 la suta in cazul deceselor provocate de maladii cronice.

- Colegii dumneavoastra, comisari europeni, sprijina eforturile de impunere a Euro-6?

- Colegii mei mi-au dat putere deplina si mana libera in aceasta chestiune.

Industriile franceza si italiana - cele mai afectate

- De unde va asteptati la opozitie?

- Doar din partea Frantei si a Italiei. Eu propun 80 de miligrame de oxid de azot pe kilometru, iar francezii si italienii ar vrea mai degraba 90 sau 100. Dar vom gasi o solutie. Industria germana a automobilelor nu vede nici o problema.

- Cum reactioneaza guvernele celor 25 de state membre ale UE?

- Negocierile din consiliul de ministri au indicat ca ne indreptam spre cvasiunanimitate. Avem in mod clar o majoritate suficienta si s-ar putea sa ajungem chiar la unanimitate.

- Publicul nu stie inca nimic despre Euro-6, desi negocierile cu privire la aceasta chestiune sunt aproape de final. Va provoca acest fapt furie in parlamentele nationale, care vor intreba de ce nu au fost informate?

- Nu, inca nu au loc negocieri oficiale sau informale. Am decis cu privire la Euro-6 si fac publica aceasta decizie aici si acum. Competenta pentru introducerea acestui act legislativ este la nivel european, nu la nivelul statelor membre. Euro-6 se va aplica direct ca lege europeana. La inceputul procedurilor, m-am gandit sa introduc in acelasi timp, pachet, Euro-5 si Euro-6.

Dar nu aveam cunostinta in detaliu despre impactul tehnic, economic sau chiar de mediu. Nu stiam nici cand producatorii vor avea tehnologia disponibila in masa. Dar, intrucat acum avem toate aceste informatii, m-am gandit ca este momentul sa luam o decizie. Si va spun de ce: proprietarii si producatorii de masini vor fi informati din timp si vor putea lua hotarari in ceea ce ii priveste.

Iar statele membre pot alege daca vor oferi stimulente fiscale pentru masinile cele mai ecologice. Aici trebuie sa asiguram o armonizare europeana. Dat fiind ca unele tari ar putea acorda deja stimulente fiscale pentru Euro-6, este clar cat se vor vinde mai bine decat altele masinile care respecta normele Euro-6. Acest fapt ar putea provoca o grava perturbare a pietei comune.

- Aceste stimulente vor avea efect, cu toate ca utilizatorii de benzina nu au beneficiat niciodata de un astfel de sprijin.

- Acest lucru este tot o consecinta a starii mediului. Olandezii vor folosi in mod sigur stimulentele fiscale cat mai curand posibil, din cauza starii grave a mediului in zonele Rotterdam si Amsterdam. Ma astept ca si Germania sa recurga la stimulente fiscale.

Integral in Romania Libera