Provenit din mediul privat, unde a condus mai multe companii importante, ministrul de stat Bogdan Pascu anunta ca se va lua la tranta cu birocratia si a pus gand rau spagii din institutiile statului. In ce priveste mediul de afaceri, el crede ca volumul investitiilor straine isi va mentine cresterea si anul viitor.

Exista voci care spun ca dupa integrare sansele de supravietuire a intreprinderilor mici si mijlocii din Romania sunt destul de reduse. Este adevarat?

Eu sunt de alta parere. Cred ca soarta intreprinderilor mici si mijlocii va depinde hotarator de destinul marilor companii, al marilor investitii, pentru ca marile investitii, de exemplu de 100 de milioane de euro, vor avea nevoie de servicii conexe si complementare, care sunt asigurate de intreprinderile mici si mijlocii.

Parerea mea este ca aceste mari investitii care vor veni in Romania vor crea posibilitatea intreprinderilor mici si mijlocii sa se dezvolte.

Dar vor rezista in competitia cu cele care vor veni din Occident?

In ce priveste competitia, cred ca nu se pune problema sa nu reziste, daca ne referim la teritoriul Romaniei. Este adevarat ca va exista o competitie in piata unica europeana, dar orice companie infiintata in Romania are doua avantaje semnificative.

In primul rand, cunoaste piata, cunoaste zona, se dezvolta in aceeasi cultura organizationala ca noi toti, si orice nou-venit are o bariera: faptul ca este cineva deja pe piata.

Ce s-a intamplat in acest domeniu in ultima perioada?

La jumatatea anului trecut s-a creat o psihoza: ca IMM-urile romanesti vor disparea. Realitatea a contrazis acest punct de vedere, care s-a spulberat ca un balon de sapun.

Din statisticile pe care le avem rezulta ca natalitatea companiilor din tara noastra este in crestere si trebuie sa spunem foarte ferm ca si inainte de integrare si, probabil, si dupa integrare se infiinteaza firme si se inchid firme. E un fenomen natural, generat de piata. Dar faptul ca acest fenomen exista nu inseamna ca integrarea va aduce moartea tuturor IMM-urilor romanesti.

Noua lege a investitiilor

Cand vorbiti despre mari investitii, la ce tip de investitii va referiti?

La toate tipurile de investitii. In noua lege a investitiilor, pe care eu am promovat-o si care a primit aviz favorabil de la nivelul Guvernului, urmand sa intre in dezbaterea Parlamentului, nu se mai face distinctie intre investitiile straine si cele romanesti. Nu mai avem nevoie de o Agentie pentru Investitiile Straine, ci de o Agentie pentru Investitii, fiindca se spune ca banii nu au miros.

Si atunci, ce conteaza ca sunt bani adusi de un strain sau bani facuti de un roman? Potrivit noii legi a investitiilor, acestea sunt impartite in trei mari categorii: investitiile din categoria I trebuie sa fie de peste 75 de milioane de euro, indiferent daca provin din strainatate sau din tara, cele din categoria a II-a sunt cuprinse in intervalul 25-75 de milioane de euro, iar cele din

categoria a III-a - intre 1 si 25 de milioane de euro. In aceste conditii, si dezvoltarea IMM-urilor este direct proportionala cu aceste paliere. In ce priveste proiectia nivelului investiti-ilor pentru 2007, eu estimez ca trendul de crestere se va mentine, iar volumul va depasi 10 miliarde euro.

Pentru 2006 s-a prognozat un nivel de 6,2 miliarde euro, dar pragul acesta a fost depasit inca din septembrie. Eu apreciez ca vom avea peste 8 miliarde euro investiti pana la sfarsitul anului.

Inchistarea institutiilor este nociva pentru mediul de afaceri

Sunteti manager de meserie. Ati condus mai multe companii in mediul privat. Cati dintre managerii romani sunt capabili sa conduca bine o organizatie?

Raspunsul este foarte simplu: toti cei care reusesc sa faca performanta. Pentru mine, toti cei care fac performanta si, daca este vorba de mediul privat, fac profit sunt bine pregatiti. Si consider ca avem astfel de manageri. Asta arata cresterea economica pe care a realizat-o Romania, cel putin in ultimii doi ani. Problemele nu sunt in zona asta, ci in zona institutionala.

In ce sens?

Trebuie sa spun mai intai ca eu incerc sa aplic la Guvern managementul din zona privata. Asta pentru ca mi se pare ca inchistarea Guvernului si a altor organisme ale statului este foarte nociva pentru mediul economic. Din cel putin doua puncte de vedere. Si o sa dau doua exemple ca sa ma explic.

Eu i-am uimit pe colegii din Guvern atunci cand am cerut sa fie infiintata o agentie pentru mediul de afaceri care sa aiba un departament asa cum sunt cele de vanzari la companiile private, care sa fie numit departament de promovare, ca sa nu se inteleaga gresit. Am fost intrebat de colegi ce poate vinde Guvernul. Si atunci le-am spus ca noi ar trebui sa vindem legi.

Pentru ca degeaba concepem cele mai bune legi din lume daca beneficiarii lor nu le cunosc. Ideea in sine este de a aplica un management performant inclusiv in activitatea guvernamentala. A doua chestiune tine de faptul ca toate sistemele care s-au incercat pana acum, de catre toate guvernele, nu au facut altceva decat sa puna bariere.

Pentru ca de multe ori legislatia si-a propus un obiectiv care nu era corect: sa-i invete pe oamenii de afaceri cum sa faca afaceri. Eu pun problema altfel. Daca noi facem legea investitiilor si omul a venit cu banii lui, inseamna ca stie sa faca afaceri.

Integral in Saptamana Financiara