Un raport al Comisiei Europene arata ca in Polonia, Lituania si Ungaria preturile autoturismelor au scazut considerabil in ultimul an

Cei care si-au propus sa cumpere un automobil in urmatorii ani trebuie sa studieze atent evolutia actuala a preturilor in statele care au aderat recent pentru a-si programa bugetul.

Ultimul raport asupra preturilor pentru masini dat publicitatii de Comisia Europeana arata clar o evolutie la care putini se asteptau. In statele care au aderat in 2004 la Uniunea Europeana, comerciantii au fost nevoiti sa reduca preturile autoturismelor din cauza concurentei acerbe. Avantaj cumparatorul.

Conform purtatorului de cuvant al CE, Jonathan Todd, la sfarsitul lui 2005 in Polonia preturile au scazut cu nu mai putin de 10,8%, in Lituania cu 7,2% si in Ungaria cu 4,3%.

In acelasi timp, in vechile membre ale Uniunii Europene preturile au crescut sensibil. Astfel, cea mai mare crestere a fost inregistrata in Italia, unde majorarea a fost de 2,4%. O situatie similara se remarca si in Germania (+1,8%), si in Danemarca (+1,5%).

“In unele state membre ca Polonia, Ungaria sau Lituania, comerciantii par sa-si fi ajustat preturile in scadere.

Aceasta evolutie demonstreaza ca in statele care au aderat recent comerciantii nu au crescut preturile pentru a ajunge la nivelul colegilor mai vechi din Uniune precum Germania sau Italia”, a mentionat Todd, adaugand ca “si in cazul statelor unde preturile au crescut, aceasta majorare a fost mai mica decat inflatia”.

In cadrul aceluiasi raport se mentioneaza ca masinile cele mai ieftine din UE, daca se ia in calcul pretul inainte de taxare, se afla in Finlanda, iar cele mai scumpe - in Germania. Pentru a exemplifica aceasta situatie, a fost luat in considerare pretul unui model Golf produs de Volkswagen.

Daca in Finlanda, un Golf cu un motor de 75 CP si o transmisie cu cinci trepte costa, fara taxe, 10.452 de euro, in Germania, acelasi model costa, tot fara taxe, nu mai putin de 13.211 euro.

Conform lui Jonathan Todd, in acest caz, un cetatean german care cumpara masina din statul scandinav poate economisi aproximativ 3.200 de euro, incluzand si TVA. De asemenea, in Polonia, vehiculul are un pret fara taxe de 13.290 de euro, iar in Ungaria - numai de 12.054 de euro.

Conform aceluiasi raport al Comisiei Europene, unul dintre cele mai vandute modele de pe piata din Romania, Renault Megane, nivel de echipare Pack Authentique cu propulsor de 1.6 litri, costa, fara taxe, in tara de provenienta - Franta - 14.799 de euro, in Germania - 13.849, iar in Ungaria - numai 10.916 euro.

In Romania, Megane costa, fara taxe, 12.385 de euro, iar Golful de 1.4 litri in echipare Trendline - 11.132 de euro.

Evolutia preturilor CIP pe piata din Romania (euro)

Model Motorizare Pret trim. III 2005 Pret trim. I 2006 Diferenta

Renault Clio Campus 1.5 dCi 9.490 9.610 + 120

Skoda Octavia Tour 1.9 TDi 11.659 12.313 + 654

Skoda Octavia 1.9 TDi 13.030 13.203 + 173

Integral in Banii Nostri