Cinematograful care gazduieste, incepand din 2002, Festivalul de Film Tribeca patronat de faimosul Robert de Niro a adunat in New York, pentru trei zile, cei mai importanti regizori de film romani ai momentului.

In salile unde s-au proiectat pentru prima oara succesele de casa “Razboiul Stelelor II - Atacul clonelor” sau “Insomnia”, Cristi Puiu, Catalin Mitulescu, Radu Muntean si Tudor Giurgiu si-au prezentat ultimele realizari publicului din Manhattan.

“Noul val al cinematografului romanesc”, asa cum a fost el denumit, a oferit cinefililor amercani sansa de a descoperi productiile multipremiate ale regizorilor nostri, incepand cu “Hartia va fi albastra”, continuand cu “Moartea Domnului Lazarescu” sau “Legaturi bolnavicioase” si pana la “Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii”.

Care a fost reactia publicului american vis-à-vis de cinematografia romaneasca actuala? “Cinefilii new-yorkezi au primit foarte bine filmele prezentate si meritam sa facem acest festival pentru ca am avut un an bun in cinematografie”, ne-a explicat criticul de film Alex Leo Serban.

El nu s-a ferit sa vorbeasca despre “onoarea” facuta cinematografului romanesc de a fi invitat in Manhattan, mai ales ca initiativa Centrului Cultural Roman din New York a fost sustinuta de Festivalul de Film Transilvania, Centrul National al Cinematografiei si de oamenii care organizeaza anual Festivalul de Film Tribeca, devenit un eveniment cult in metropola.

Festivalul de Film Tribeca (afis)

Autoritatea de care se bucura Festivalul de Film Tribeca a fost subliniata si de Corina Suteu, director al Institutului Cultural Roman din New York, convinsa ca cinematograful roman actual este “cel mai de success” domeniu cultural cu care ne putem prezenta la export, fapt dovedit si de aplauzele cu care au fost primite lung-metrajele din festival.

“Am descoperit filme foarte proaspete, pline de viata”, mi-a declarat Alex Wright, student la New York University, adaugand ca nu stiuse nimic despre scoala romaneasca de film inainte sa vada “Hartia va fi albastra” si cateva din scurt-metrajele care au fost proiectate in festival.

“E adevarat, nu doar filmele de lung-metraj m-au impresionat ci si ‘Trafic” si “Marilena de la P7”, il completeaza Erin Roswalski, prietena lui, referindu-se la doua dintre filmuletele aduse la New York.

“E bine ca veniti in America cu realizarile voastre din industria filmului, chiar daca ele sunt pentru un public mai restrans”, mi-a marturisit Hillary Gregor, profesoara la un colegiu privat din Trenton, caci “calitatea lor e deosebia iar povestile sunt remarcabile”.

Sau, asa cum spunea Peter Scarlet, directorul executiv al Festivalului din Tribeca, “Romania merita un loc cat mai sus pe o lista cu locuri ce trebuie sa fie avute in vedere de cinefilii cu simtul descoperirii”.