Magazinele virtuale din Romania au realizat, in primele zece luni din acest an, aproximativ 69.000 de tranzactii in valoare de peste 5,8 milioane euro, se arata intr-un studiu referitor la piata comertului electronic, realizat la cererea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.

In vederea realizarii acestui studiu au fost analizate 1460 de site-uri, din care 620 de site-uri ale sectorului de turism si alte 840 din celelalte sectoare de activitate: de la IT&C, flori, articole pentru copii, incaltminte, imbracaminte, accesorii auto, arta, farmaceutice, bijuterii, articole sportive, jucarii, muzica si carte, si pana la asigurari si servicii financiare.

Dintre acestea, doar 84 de magazine virtuale permit plata online prin card bancar utilizand 3D Secure, cel mai ridicat standard actual in materie de securitate a tranzactiilor pe Internet. O serie de alte 100 de site-uri folosesc procesatori externi in sistemul SSL, gen Paypal sau 2checkout.

Desi piata de comert electronic din Romania este inca la inceput, cu un interes inca relativ slab conturat, totusi, volumele de business inregistrate deja nu sunt neglijabile.

Cifrele procesatorului RomCard, companie ce a implementat si opereaza sub standardul 3D Secure in Romania din martie 2004, cand s-au realizat primele tranzactii online pe magazinele virtuale autohtone, arata ca numai pe primele 10 luni din acest an, prin magazinele virtuale din Romania s-au realizat aproximativ 69.000 de tranzactii in valoare de peste 5,8 milioane Euro.

Volumul tranzactionat pe Internet este insa mult mai mare deoarece cumparaturi de pe magazinele virtuale, inclusiv romanesti, se fac si utilizand alt standard de securitate decat cel propus de Visa si MasterCard prin 3D Secure.

Conform datelor RNC (Romanian National Computer Network) la data de 31 octombrie erau peste 150.000 domenii.ro rezervate. Dintre site-urile active, mai mult de o mie sunt inregistrate pe zona de comert electronic. In perioada noiembrie 2005 - noiembrie 2006, s-a inregistrat o medie a lansarilor de un magazin virtual la doua zile.

Studiul realizat la intiativa MCTI are drept scop evaluarea pietei de comert electronic din Romania si sprijinirea tuturor celor care doresc sa dezvolte proiecte in acest sector de activitate: guvern, banci, asociatii profesionale si patronate, intreprinzatori, etc.