Magazinele care au aparut precum ciupercile dupa ploaie nu traiesc din bani on-line, ci din plata la livrare.

Un studiu realizat la cererea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI) de specialistii de la site-ul No-Cash (www.no-cash.ro) arata ca, in primele zece luni ale acestui an, prin magazinele virtuale s-au realizat tranzactii de peste 5,8 milioane de euro. In total, au fost facute peste 69.000 de tranzactii individuale.

Studiul releva ca, desi piata de comert electronic din Romania este inca la inceput, volumul de tranzactii a ajuns deja la un nivel demn de a fi luat in considerare. Cifrele procesatorului de carduri RomCard, companie care a implementat si opereaza sub standardul de securitate a tranzactiilor 3D Secure in Romania, arata ca site-urile sunt surse importante de venit pentru proprietarii lor.

Volumul tranzactionat pe internet este insa mai mare deoarece cumparaturi prin magazinele virtuale - inclusiv romanesti - se fac si utilizand alte standarde decat 3D Secure, ultimul propus de Visa si Mastercard. Este vorba despre Verified by Visa si MasterCard Secure Code.

„Chiar daca Romania este inca la inceput de drum, interesul pietei este in crestere, dupa cum arata chiar si cifrele evidentiate de acest studiu. Este insa nevoie ca romanii sa inteleaga faptul ca nu exista riscuri suplimentare in tranzactionarea pe internet fata de cea din magazinele traditionale”, crede Zsolt Nagy, ministrul comunicatiilor.

Foarte putine tranzactii

Avand in vedere ca in Romania sunt, in acest moment, peste opt milioane si jumatate de carduri, numarul de tranzactii efectuate pe internet este foarte mic.

Studiul realizat de proprietarii site-ului No-Cash furnizeaza o explicatie pentru aceasta stare de fapt. La nivel de promovare a folosirii cardului pe internet de utilizatorul final s-a facut foarte putin, astfel incat exista un segment extrem de redus al posesorilor de card care stiu ca se poate plati si on-line si mult mai putini stiu ca pot face acest lucru in conditii de siguranta.

Din cele peste doua milioane de carduri valide, cate aveau in circulatie la 31 decembrie 2005 bancile care au implementat standardul 3D Secure, numai 2.000 erau efectiv activate pentru a tranzactiona in regim 3D Secure. „Cine ar fi trebuit sa faca promovarea? Evident, in primul rand bancile emitente de carduri”, concluzioneaza realizatorii studiului.

Acestia mai spun ca au existat doar campanii firave de promovare a comertului electronic.

Deocamdata, singura banca din Romania care investeste in promovarea acestui tip de comert este BRD- Groupe Societe Generale, care sprijina o publicatie dedicata comertului electronic („Link Magazine”).

Educatie limitata

Un alt obstacol in dezvoltarea comertului electronic este educatia populatiei. Romania este inca o tara a numerarului. Ponderea acestuia din afara sistemului bancar este de peste 14%, comparabila cu cea inregistrata in 1997. Cu alte cuvinte, introducerea cardurilor nu a influentat scaderea numerarului. In continuare, 90% din tranzactiile posesorilor de card sunt retrageri de numerar.

Media lunara este inca de doua tranzactii per card, ceea ce inseamna ca cei mai multi oameni folosesc cardul pentru retragerea avansului si a lichidarii. De aceea, indiferent de tipul mesajului de e-commerce, marea masa a posesorilor de card nu-i va da curs pentru simplul motiv ca nu-l intelege.

Integral in EVZ