Cel mai mare producator auto din Romania, Automobile Dacia Pitesti, si-a dublat in primele 11 luni ale acestui an vanzarile pe pietele europene, ajungand la un numar de 38.400 de autovehicule.

Daca pana in 2005, exporturile tarii au fost sustinute de confectii si incaltaminte, din acest an, industria auto a trecut pe primul loc in comertul exterior. Mana de lucru calificata din pietele in curs de dezvoltare (cum ar fi Rusia, India, dar si tara noastra) determina multi jucatori din industrie sa isi mute o parte din capacitatile de productie in zonele respective.

Un exemplu concret il reprezinta Uzinele Dacia, care devin un punct de pornire pentru dezvoltarea regionala a afacerii Renault. Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia, a precizat pentru Adevarul ca, pana la sfarsitul anului viitor, capacitatea de productie a constructorului de la Colibasi va ajunge la 350.000 unitati anual, fata de nivelul actual de 235.000 de autovehicule.

"Pana in prezent, am investit peste 78 milioane de euro in linia de productie, iar pentru 2007 planuim sa mai alocam alte 100 milioane de euro", a explicat Stroe. Din totalul de 350.000 de unitati, numai 120.000 de autovehicule vor fi destinate pietei romanesti, restul fiind exportat. Motivul dezvoltarii uzinei Dacia tine de ritmul alert de crestere al pietelor auto din statele emergente.

"Strategii au considerat ca este mai bine sa se dezvolte capacitatea de fabricatie in pietele in crestere, pentru ca noul concept de marketing impune ca specialistii in domeniul auto sa isi desfasoare activitatea in aceste zone", precizeaza Constantin Stroe. In momentul de fata, Automobile Dacia exporta in 49 de tari.

"Acesta este unul dintre motivele care ne-au determinat sa marim linia de productie", subliniaza Stroe.

Dublarea exporturilor ,pana in 2010

"Proiectul Logan nu mai este o inventie, a devenit o realitate. Pana in 2009, vom ajunge la un milion de unitati produse de toate uzinele Renault din lume", spune Constantin Stroe. Iar in Romania, pe langa faptul ca se va construi o treime din total, se vor produce si subansamble pentru toate celelalte uzine ale Renault.

Iar acesta este unul dintre motivele pentru care motorul de crestere al exporturilor nationale va fi reprezentat de industria auto. Spre exemplu, in momentul de fata, mai mult de o treime (8,1 miliarde de euro) din valoarea totala a bunurilor exportate de Romania provine de la producatori de autovehicule si subansamble.

Iar previziunile Comisiei Nationale de Prognoza (CNP) indica faptul ca, pana in 2010, ponderea va ajunge la aproape jumatate din exporturile totale. Ion Ghizdeanu, presedintele CNP, motiveaza estimarile prin faptul ca, in primul rand, ramura auto inregistreaza cel mai inalt ritm de dezvoltare din economia romaneasca.