In ultima saptamana, doua companii aeriene low-cost, care aveau curse inclusiv in Romania, au ramas fara licenta. Este vorba de Air Madrid din Spania, care a fost obligata sa-si tina avioanele la sol din cauza intarzierilor, si de Club Air din Italia, a carei licenta a fost retrasa din cauza unei "iminente crize financiare" dupa ce compania a raportat pierderi de peste 700.000 de euro.

La mijlocul conflictului dintre autoritatile aeriene si companiile low-cost au ramas circa 300.000 de pasageri care au platit deja biletele, dar care nu vor ajunge la destinatie. Printre acestia se afla si cateva sute de romani.

Club Air avea curse in Romania sase zile pe saptamana, de pe aeroporturile din Bucuresti, Bacau, Timisoara si Cluj-Napoca. In Italia, avioanele ajungeau la Bologna, Firenze, Verona, Bari si Ancora. Iar Air Madrid opera pe ruta Bucuresti-Barcelona.

Solutie de moment

Autoritatea pentru aviatie civila din Italia a cerut companiilor aeriene active pe rutele operate de Club Air sa ofere locuri pasagerilor care au deja bilete. Potrivit Rompres, MyAir, alta companie low-cost, a vandut bilete pentru Bucuresti la preturi reduse. In schimb, alti pasageri au apelat la serviciile companiilor clasice, precum Alitalia. Cum au achizitionat biletul in ultimul minut, au platit si cate 500 de euro.

Potrivit legislatiei in vigoare, cei care au cumparat bilete de la companiile ramase fara licenta au dreptul sa ceara banii inapoi precum si despagubiri pentru cheltuielile suplimentare.

Low-cost la putere

Scandalurile si problemele aparute in jurul unor astfel de companii nu i-au determinat insa pe pasageri sa puna siguranta inainte de pret. Potrivit unui raport al Comisiei Europene, numarul celor care aleg serviciile companiilor aeriene ce practica preturi foarte mici este in crestere.

In acelasi timp, operatorii clasici se confrunta cu probleme destul de mari din cauza micsorarii numarului de bilete vandute. Dupa atentatul de la 11 septembrie 2001, traficul aerian a scazut, in timp ce pretul combustibililor s-a majorat.

De exemplu, compania aeriana Alitalia nu si-a revenit nici acum. Presa internationala tocmai a anuntat ca s-au anulat peste 225 de zboruri din cauza grevelor. In prezent, guvernul incearca sa gaseasca un nou proprietar pentru operatorul de stat. In acelasi timp, un raport al Comisiei Europene arata ca activitatea operatorilor low-cost este infloritoare.

Acestia au ajuns sa detina 20% din numarul de pasageri din Uniunea Europeana. Iar capacitatea de transport a companiilor low-cost s-a dublat in ultimii patru ani, de la 22 de milioane de locuri, in 2002, la 46 de milioane de locuri, in 2006. Si afiseaza profituri din ce in ce mai mari, in timp ce majoritatea transportatorilor clasici sunt ingropati in pierderi.

Opt noi intrati in 2006

In ultimii doi ani, companiile aeriene care practica o politica de preturi mici pentru biletele de avion au impanzit si aeroporturile din Romania. In prezent, pe piata transporturilor aeriene din Romania activeaza 27 de companii aeriene straine. Pe langa numele mari internationale precum KLM, Lufthansa, Air France sau Alitalia, 70% din companiile inregistrate sunt operatori low-cost.

Numai in acest an Directia Romana de Aviatie Civila a autorizat opt noi operatori aerieni, cea mai mare parte din categoria low-cost. Printre acestia se numara Air Madrid, Aegean Airlines, Club Air, My Way Airlines, care a primit autorizatia de a opera in perioada 14 aprilie-27 octombrie curse pe rutele Venetia-Timisoara si Bergamo-Timisoara, Wizz Air si Sky Europe.

Sky Europe este cel mai mare transportator low-cost din Europa Centrala si de Est, fiind si singura companie listata la Bursa. Din decembrie, a lansat curse din Romania, pe ruta Bratislava. Wizz Air a intrat pe piata la mijlocul anului, insa de la inceputul lui 2007 va inaugura si alte destinatii precum Londra, Barcelona si Dortmund.

Integral in Evenimentul Zilei