Regulile europene bulverseaza comertul cu masini

de Florin Rusu     Saptamana Financiara
Marţi, 19 decembrie 2006, 0:00



Incepand de anul viitor, pe langa taxa pe prima inmatriculare, pasionatii de bolizi pe patru roti vor trebui sa mai achite personal statului si TVA-ul pe care pana acum il plateau comerciantilor. Cumpararea unei masini personale noi, indiferent de tara din care provine vehiculul, il va transforma pe fericitul posesor intr-o persoana fizica platitoare de TVA in Romania.

De asemenea, orice persoana care efectueaza „ocazional” o livrare de mijloace de transport noi va fi considerata persoana impozabila pentru orice astfel de livrare, potrivit noului Cod Fiscal, ce va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2007. Sau cel putin asa se poate intelege din noul Cod si din normele metodologice ale acestuia.

In cele peste 500 de pagini ale celor doua acte normative nu se spune nimic insa despre modul in care se va face acest lucru. Foarte probabil, ca si in alte state europene, inmatricularea masinii in Romania va fi conditionata de plata taxei pe valoarea adaugata.

Vizita la Fisc
Prevederea reprezinta o traducere a directivelor europene in legislatia romaneasca. Motivul: in Uniunea Europeana, in cazul tranzactiilor cu automobile se plateste TVA numai in momentul in care autovehiculul a ajuns la utilizatorul final. Astfel, TVA nu va fi achitata catre vanzator sau retinuta de catre acesta la sursa, ci va fi platita la Fisc de catre cumparator.

Acesta va avea obligatia, potrivit reprezentantilor Ministerului Finantelor Publice prezenti la un seminar organizat de Rentrop& Straton, sa depuna un decont special, pana la data de 25 a lunii in care s-a incheiat actul de vanzare-cumparare la administratia financiara.

O masina noua este, din punctul de vedere al legislatiei europene, un autoturism care a fost livrat in mai putin de 6 luni de la data punerii in functiune sau un autoturism care nu a rulat inca 6.000 de kilometri, potrivit afisajului de la bord.

Importatorii, scutiti de la plata TVA
Proiectul normelor metodologice ale Codului Fiscal, ce urmeaza a fi discutate in sedinta de Guvern, confirma faptul ca „achizitia intracomunitara de mijloace noi de transport este o operatiune impozabila (in Romania - n.r.), indiferent de statutul vanzatorului sau cumparatorului si fara sa se tina seama de plafonul de achizitii intracomunitare”.

De asemenea, ele confirma faptul ca „o persoana fizica devine persoana impozabila numai in cazul unei livrari intracomunitare de mijloace de transport noi”.

Cu alte cuvinte, firmele importatoare vor fi scutite de la plata taxei pe valoarea adaugata atat in statul de provenienta a masinilor, cat si in Romania, dar vor pierde si dreptul de deducere a acestuia. TVA se va plati de catre cumparator, probabil in momentul inmatricularii, odata cu nou-introdusa taxa pe prima inmatriculare.

Vanzatorul plateste TVA la masini second-hand
Situatia este diferita la masinile second-hand. In acest caz, TVA este platit de vanzator si ea se aplica asupra marjei de profit (diferenta castigata intre pretul de vanzare si cel de cumparare), si nu la intreaga valoare. Orice bun second-hand beneficiaza de un regim special de taxare.

Faptul ca dupa aderarea la Uniunea Europeana taxa vamala va fi eliminata si, in plus, ca importatorii de masini „la mana a doua” pot plati TVA doar pe diferenta, si nu pe intreaga suma de vanzare, a pus pe jar importatorii de masini noi, care-si vad astfel afacerile puse in pericol.

Fiind scutiti de TVA, platit doar in momentul inmatricularii de utilizatorul final, ei nu pot apela la regimul special de taxare. Asa ca au gasit solutia - au facut lobby pentru introducerea unei taxe pe prima inmatriculare, care penalizeaza dreptul de alegere al consumatorilor.

Integral in Saptamana Financiara








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


81 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță
Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by