Criticii au ales "Elizaveta Bam" drept cea mai buna montare, iar "Burghezul gentilom" a fost considerat cel mai prost spectacol".

Cu multe montari experimentale, dar si cu multe esecuri printre cele mai anuntate spectacole, anul 2006 le-a rezervat criticilor de teatru si publicului atat delicii, cat si dezamagiri pe masura.

Regizorii au continuat sa stea in centrul atentiei, mai ales ca unii dintre ei s-au dovedit prolifici, de la Alexandru Tocilescu, care a montat doua spectacole, pana la Radu Afrim, cu trei montari, la Odeonul din Bucuresti, la Timisoara si la Constanta.

Cea mai mare controversa a pornit de la "Purificare", regizat de Andrei Serban la Cluj. EVZ realizeaza cu ajutorul criticilor de specialitate o selectie a celor mai bune, respectiv a celor mai proaste spectacole ale anului, listate in ordine alfabetica.

1. "Elizaveta Bam"

Autor: Daniil Harms, Teatrul Bulandra, regia: Alexandru Tocilescu

In textul autorului rus, scris ca o reactie critica la adresa bolsevismului, Elizaveta este condamnata pentru o crima pe care inca nu a comis-o. Criticii au apreciat provocatoarea si in acelasi timp bizara montare a lui Tocilescu.

Iulia Popovici il considera "cel mai experimental spectacol produs in Romania ultimilor ani", unde regizorul dezvolta "cel mai articulat discurs artistic critic la adresa sistemului comunist".

Pe de alta parte, pe criticul Adrian Mihalache l-au cucerit actorii, de la Crina Muresan la Vlad Ivanov, cu jocul "excelent, in care si-au aratat alte fatete ale talentului lor". Totusi, nu l-au impresionat muzica, pe care o considera proasta, si nici piesa, "o gluma fara haz".

2. "joi.megaJoy"

Autor: Katalin Thuroczy, Teatrul Odeon, regia: Radu Afrim

Cativa batrani se intalnesc in fiecare joi sa manance taitei cu varza si sa turuie timp de cateva ore. La prima vedere, nimic interesant. Doar ca fiecare personaj are ciudatenia lui, iar ei toti traiesc de parca lumea a ramas aceeasi pe care o stiau.

Regizorul stie sa prinda si stranietatea, dar si umorul, uneori amar, al acestor personaje. Despre cei care joaca in piesa, criticul Cazaban afirma ca: "Unele actrite nu se mai vazusera de ceva vreme pe scena, dar acum au iesit in plina forma, demna de admirat".

3. "Purificare"

Autor: Sarah Kane, Teatrul National din Cluj, regia: Andrei Serban

Spectacolul lui Andrei Serban se dovedeste a fi cel mai controversat de anul acesta. Montarea de la Teatrul National din Cluj, cu scene de violenta si nuditate, i-a intrigat pe multi. Unii critici il considera un spectacol greu de catalogat drept bun sau prost.

"Andrei Serban trebuia sa faca o montare mai sobra, mai putin spectaculoasa. Restul e o poveste cumplita despre o dragoste dincolo de norme si o ura diabolica", considera criticul Ion Cazaban. In opinia teatrologului George Banu, regizorul "ne conduce de la cotidian la grotesc si mitologic, in numele unei pasiuni ce distruge corpurile".

4. "Revizorul"

Autor: N.V. Gogol, Teatrul de Comedie, regia: Horatiu Malaele

Povestea primarului, inconjurat de sleahta sa de consilieri care mai de care mai corupti si pus pe jar de o vizita inopinata a unui revizor de la Sankt Petersburg, a primit in montarea lui Malaele o atmosfera care ramane definitiv in mintea spectatorului. A

preciat de critici atat pentru solutiile regizorale, cat si pentru jocul actorilor, "Revizorul" ironizeaza cu caldura, lovind in acelasi timp in parazitismul politic. "George Mihaita face un primar de neuitat, iar inceputul si sfarsitul spectacolului sunt memorabile regizoral", apreciaza criticul Ion Cazaban.

5. "Vremea dragostei, vremea mortii"

Autor: Fritz Kater, Teatrul National "Radu Stanca" din Sibiu, regia: Radu Alexandru Nica

Piesa urmareste traseul relatiilor de la zilele de liceu pana la viata deprimanta a adultului pierdut intr-o lume pe care nu o recunoaste. Regizorul i-a dat dinamism si a imbracat actorii in uniforme de liceu comuniste. Imbracati astfel, au adus pe scena o atmosfera pe care nu o cunosteau din viata, dar pe care au redat-o perfect.

"Inventivitate extraordinara, ritm bine sustinut, idei cu duiumul. Desi aduce in montarea sa multe semne, nu creeaza redundanta, ci armonie", conchide criticul de teatru Adrian Mihalache. Carmen Stanciu ii acorda si ea lui Radu Nica votul ei de incredere pentru acest spectacol.

Succese

"Revizorul" a avut cei mai multi spectatori

"Elizaveta Bam" (premiera pe 25 iunie) - 2.618 spectatori la 12 reprezentatii cu 337 de locuri

"joi.megaJoy" (premiera pe 16 martie) - 4.500 de spectatori la 24 de reprezentatii cu 152 de locuri

"Purificare" (premiera pe 26 septembrie) - 763 de spectatori la noua reprezentatii cu 130 de locuri si doua reprezentatii la Festivalul National

"Revizorul" (premiera pe 5 octombrie) - 5.600 de spectatori la 16 reprezentatii cu 350 de locuri, cu 1.000 la Brasov si cu 500 la Arad

"Vremea dragostei, vremea mortii" (premiera pe 27 ianuarie) - 2.800 de spectatori la opt reprezentatii cu 330 de locuri

Pro

Criticii recomanda

George Banu

"Neintelegerea", Teatrul National "I.L. Caragiale", regia:: Felix Alexa

"Purificare", Teatrul National din Cluj, regia: Andrei Serban

Iulia Popovici

"Elizaveta Bam", Teatrul Bulandra, regia Alexandru Tocilescu

"Inimi cicatrizate", Teatrul National din Constanta, regia Radu Afrim

"Crize", Teatrul Imposibil si Teatrul National din Cluj, regia m.chris.nedeea

"Vitamine", Teatrul Foarte Mic, regia Ana Margineanu

"Crima si pedeapsa", Teatrul Bulandra, regia: Yuriy Kordonskiy

Integral in EvZ