Cresterea barilului, dominanta primei jumatati a anului

Preturile la energie si schimbarile climatice au fost subiecte gemene ce au revenit cu regularitate in decursul anului 2006.

Posesorii de autoturisme si pasagerii aerieni au fost cei mai afectati de noile recorduri atinse de pretul barilului, ce a ajuns la 80 de dolari, cel mai inalt nivel de 20 de ani incoace. Dar pretul petrolului si-a mai revenit spre sfarsitul anului, neavand decat o usoara majorare fata de sfarsitul anului 2005.

Incalzirea globala, mana in mana cu dezvoltarea Chinei

Impactul de mediu al dezvoltarii frenetice a Chinei continua a fi dezbatut. A fost cea mai rapida industrializare din istorie - ultimii sase ani de crestere din China fiind egali cu dublul productiei anuale a Indiei. Cresterea a dus la scoaterea din saracie a 400 de milioane de chinezi, dar poluarea a devenit tot mai mare.

Din ce in ce mai multi oameni de afaceri pleaca din Hong Kong spre Singapore doar pentru a scapa de smogul chinezesc. Jim O'Neil, economist la banca Goldman Sachs, crede ca problema trebuie adresata guvernului chinez.

«Am luat la cunostinta in anii trecuti ca autoritatile au manifestat semnificativ mai multa atentie fata de sustinerea crestrerii economice decat fata de perspectivele climatice», spune acesta.

Dar agentiile de mediu din China au numai o mana de oameni si sefii de partid locali nu pun mare pret pe solicitarile lor de a angaja mai multi lucratori. In doar cinci ani se asteapta ca China sa depaseasca SUA si sa ajunga cel mai mare producator de dioxid de carbon.

Problemele de schimbare a climei au continuat sa fie foarte dezbatute, fara ca cineva sa vina cu politici efective de atacare a subiectului.

Companiile si-au asigurat o crestere a avantajului in relatiile publice prin anuntarea unor programe de ecologizare in timp ce guvernele europene au anuntat ca vor sa reduca cresterea emisiilor.

Intre timp, antreprenorul englez, Sir Richard Branson spunea ca este foarte ingrijorat in legatura cu incalzirea globala, dar ca nu are de gand sa-si vanda cea mai profitabila din afacerile sale, liinile aeriene transatlantice, Virgine.

El a argumentat ca zborurile pe distante lungi nu ar putea fi stopate fara consecinte asupra cresterii economice, dar noile practici aeriene ar putea permite traficului aerian sa creasca fara a distruge planeta.

Sir Richard a spus ca vrea sa schimbe modul in care avioanele sunt incalzite inaite de decolare si ca vrea sa cheltuiasca mai multi bani pe un sistem de control aerian eficient.

Jeff Gazard, reprezentant al Green Skies, un grup de presiune care ar vrea sa blocheze zborurile aereine, spune ca nu crede in planurile anuntate de Richard. « Branson a propus niste planuri nerealiste. Aviatia civila din intrega lume emite in jur de 600 milioane tone de CO2 », spune Gazard.

Integral in Banii Nostri